National Literacy Policy: the importance of a critical look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v10i2.2955

Keywords:

PNA, Literacy, Mastery

Abstract

This study consists of analyzing the National Literacy Policy (2019) and its considerations on literacy in Brazil. The topic in question raises concerns arising from political, social, economic and cultural aspects. This work aims to contribute to fostering scientific debate about the current PNA, as well as to the development of a critical look at literacy proposals, which are treated as solutions to the failures of this process. We start from the Catholic Church's dominance over reading and writing practices and the economic interests that permeate literacy policies. To this end, we used qualitative research through the documentary study of the National Literacy Policy notebook (2019), whose corpus will be analyzed based on Soares (2009, 2020), Mortatti (2004, 2019), among others. We understand that the phonic literacy method is not doomed to failure, but that it alone cannot direct students towards critical and reflective literacy. In view of this, we understand the importance of literacy policies that take into account training aimed at the autonomy of individuals in society, which is centered on the social practices of reading and writing.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alice Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

0000-0002-1164-0738; Estudante de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil. alice.pereira@arapiraca.ufal.br

Marta Maria Minervino dos Santos, Universidade Federal de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil.

0000-0003-1537-741X; Docente da Universidade Federal de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil. Brasil. marta.santos@arapiraca.ufal.br

References

BRASIL. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental, Ministério de Educação e Cultura, Secretaria de Alfabetização. [http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf](http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf)

BRASIL. (2019). Caderno da Política Nacional de Alfabetização. Secretaria de Alfabetização, Ministério de Educação e Cultura, Secretaria de Alfabetização. [https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/mec-lanca-caderno-da-politica-nacional-de-alfabetizacao/CADERNO_PNA_FINAL.pdf/view](https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/mec-lanca-caderno-da-politica-nacional-de-alfabetizacao/CADERNO_PNA_FINAL.pdf/view)

Costa, J. R., & Santos, S. M. dos. (2021). Entre a cruz e a razão: a influência católica na alfabetização – o vetor de formação da sociedade do Brasil-colônia. In F. A. de Almeida (Org.), História do Brasil: uma compreensão antropológica, social, filosófica e política (pp. 54-69). Científica Digital. [https://www.editoracientifica.org/articles/code/210303757](https://www.editoracientifica.org/articles/code/210303757)

Flandoli, B. R. G. X. (2003). A escrita criativa no ensino fundamental: uma interlocução possível [Trabalho de conclusão de mestrado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul]. Repositório UFMS. [https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/689](https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/689)

Morais, A. G. de. (2020, 25 março). Análise crítica da PNA (Política Nacional de Alfabetização) imposta pelo MEC através de decreto em 2019. Revista Brasileira de Alfabetização, 1(10), 66-75. [https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/357](https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/357)

Mortatti, M. do R. L. (2004). Educação e letramento. Editora Unesp.

Mortatti, M. do R. L. (2019). Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa. Editora Unesp. [https://books.scielo.org/id/fqrmr/pdf/mortatti-9788595463394.pdf](https://books.scielo.org/id/fqrmr/pdf/mortatti-9788595463394.pdf)

Soares, M. (2009). Letramento: um tema em três gêneros (3ª ed.). Autêntica.

Soares, M. (2020). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. Contexto.

Published

2025-06-20

How to Cite

Pereira da Silva, A., & Maria Minervino dos Santos, M. (2025). National Literacy Policy: the importance of a critical look. Diversitas Journal, 10(2). https://doi.org/10.48017/dj.v10i2.2955