Sequência didática: uma abordagem sobre coleta seletiva em uma escola da rede pública do sertão alagoano
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i2-747Abstract
ABSTRACT: Trash is considered as one of the main problems that has been bringing serious social concerns. Faced with this, selective garbage collection has been presented as a solution to this problem, however, some studies have indicated a lack of practical approach in the school environment before this and other problems. Faced with this, some didactic methods were developed in the educational teaching and learning process as the "Didactic Sequence". Considering garbage as a social problem to be faced, and that the Didactic Sequence has been one of the main methodologies adopted to experience in the classroom problematic as these, this work had the objective of performing a didactic sequence regarding the selective collection in a school of the public network of the municipality of Santana do Ipanema-AL. The same was done in two high school classes. Firstly, questionnaires were applied to evaluate the students' previous knowledge, sequencing the execution of demonstration workshops and finally a reapplication of the initial questionnaire. The results showed that before the Didactic Sequence there was a lack of understanding of the students regarding the selective collection. After the same, a positive increase in the knowledge of the students was evident, since they were enthusiastic and understanding in the face of the problem. Facing this study, it was noticed that the didactic sequence contributed in a fundamental way, however, it is necessary a continuation of this and other problems by school management, since these may reflect in the daily life of these and other students.
KEYWORDS: Trash, Education, Intervention.
Metrics
References
ARAÚJO, D.L. O que é (e como faz) sequência didática?. Entrepalavras, Fortaleza - ano 3, v.3, n.1, p. 322-334, jan/jul 2013.
BASTOS, M.R.; SILVA-PIRES, F.E.S.; FREITAS, C.A.V.; TRAJANO, V.S.A utilização de sequências didáticas em biologia: revisão de artigos publicados de 2000 a 2016. XI ENPEC , Santa Catarina, Florianópolis 2017.
BERTOLDO, G.; LIMA, D. M. D; levantamento sobre a separação de lixo na utfpr – câmpus Dois Vizinhos, Dois Vizinhos, 2012. Disponível em:http://www.sei.utfpr.edu.br/images/arquivos_2012/levantamento sobre a separação de lixo na utfpr – câmpus dois vizinhos.pdf. Acesso em: 24 de outubro de 2016.
BRINGHENTI, J.R.; GUNTHER, W. M. R. Participação social em programas de coleta seletiva de resíduos sólidos urbanos. Eng. Sanit. Ambient. V.16 n.4, out/dez 2011.
CAVALCANTE, L.P.S.; CAVALCANTE, L.S.; MEDEIROS, V.S.; MAIA, H.J.L.; ALENCAR, L.D. Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande – PB. Remoa, v(9), nº 9, p. 2047 – 2054, 2012.
CONSELHO NACIONAL DO MEIO AMBIENTE, nº 275, de 25 de abril de 2001 - Estabelece o código de cores para os diferentes tipos de resíduos, a ser adotado na identificação de coletores e transportadores, bem como nas campanhas informativas para a coleta seletiva - Publicada no DOU n º 117-E, de 19 de junho de 2001, Seção 1, página 80.
COSTA, S.L.G.; SALGUEIRO, A.A.; GAZINEU, M.H.P. Educação ambiental aplicada aos resíduos sólidos na cidade de Olinda, Pernambuco – um estudo de caso. Revista Ciências & Tecnologia. Ano 1 • n. 1 • julho-dezembro,2007.
DANTAS, S.S. Análise da importância e destinação dos resíduos sólidos em uma comunidade escolar no município de Queimadas-PB. Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares, Campina Grande, 2014.
FELIX, R. A. Z. Coleta seletiva em ambiente escolar. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v.18, janeiro a junho de 2007.
FIN, E.F.; COSTA, P.A. A importância ambiental e econômica da coleta seletiva de lixo. Cadernos PDE, V.1, aRTIGOS, 2014.
MARTINS, P.L.; SILVA, V.F.; RODRIGUES, D.H.O; PATRÍCIO, S.A.B.O.; PASCHOAL, R.O.; SILVA, J.C. Percepção dos alunos sobre a coleta seletiva na escola municipal de Brejo da Madre de Deus-PE. Congestas, 2015.
QUEIROZ, R. C.; BRITO; E. D.S.; SILVA; P. S. Coleta seletiva digital: inclusão socioambiental a ser proposta na cidade de Anápolis – GO. Veredas do Direito, Belo Horizonte,v.13 n.25, p.331-350, Janeiro/Abril de 2016.
RIBEIRO, H.; BESEN, G. R. Panorama da coleta seletiva no Brasil: desafios e perspectivas a partir de três estudos de caso. Revista de Gestão Integrada em Saúde do Trabalho e Meio Ambiente - v.2, n.4, Artigo 1, ago 2007.
SILVA, A.H.; JESUS, E.; BATISTA, M.S.S. Escolas sustentáveis: sensibilização ambiental com alunos de esino básico em uma escola municipal da região metropolitana de Natal/RN. Conedu, 2016.
TRINDADE, N. A. D. Consciência ambiental: coleta seletiva e reciclagem no ambiente escolar. ENCICLOPÉDIA BIOSFERA, Centro Científico Conhecer - Goiânia, vol.7, N.12; 2011. Pág. 1.
ZABALA, A.; ROSA, E.F.F. A prática educativa: como ensinar. Artmed, Porto Alegre, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 janilo italo melo Dantas, Mirella Ítala Almeida Gabriel Santos, Karine de Matos Costa, Alicia Marques Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”