O Aluno com Transtorno do Espectro Autista e o mediador escolar: um olhar inclusivo
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1663Abstract
ABSTRACT: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) are commonly characterized by deficits in social interaction and communication, as well as restricted and repetitive behaviors, interests and activities. With the growth in the prevalence of ASD cases worldwide, the concern arises as to how the inclusion of this individual occurs in school, because for a good development of the child in this scenario, the presence of a school mediator is essential. Therefore, the objective of this research is to investigate the importance of the school mediator in the inclusion of students with ASD in the educational context. It is an integrative literature review, through searches in the databases Scielo, Lilacs and CAPES Periodicals Portal, using the descriptors: “school mediator”, "school mediation", "autism spectrum disorder", "autism", "inclusion" and "school inclusion" connected by the boolean connector "and". The results indicate the deficit in teacher education with a view to inclusive education and the difficulty in understanding the role of the classroom teacher, school mediator and teacher in the Specialized Educational Assistance (SEA) room, as well as the difficulty in understanding about ASD. Therefore, this integrative review demonstrates that the school mediator is an important subject in the process of including children with ASD in the educational context, however, their role is still poorly understood by the professionals involved. This lack of knowledge may be related to issues related to the initial and continuing education of the teacher, which are still lacking in the themes related to inclusion.
KEYWORDS: Education, Inclusion, ASD.
Metrics
References
ALVIM, Adriano Simioni; NOVAES, Monique Pimenta. A importância do mediador no processo de inclusão dos deficientes no ensino regular. Psicologia.PT O portal dos psicológos, p. 1-14, setembro, 2019. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1342.pdf. Acesso em: 21 jul. 2020, 10:59:17.
AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders -DSM-5.5th.ed. Washington: American Psychiatric Association, 2013.
BENINI, Wiviane; CASTANHA, André Paulo. A inclusão do aluno com transtorno do espectro autista na escola comum: desafios e possibilidades. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 2016.Curitiba: SEED/PR., 2018. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_ped_unioeste_wivianebenini.pdf. Acesso em 14 jul. 2020, 11:57:07.
BORGES, Maria Célia; PEREIRA, Helena de Ornellas Sivieri; AQUINO, Orlando Fernández. Inclusão versus integração: a problemática das políticas e da formação docente. Revista Iberoamericana Educación, v. 3, n. 59, p. 1-11, julho, 2012.Disponível em:https://rieoei.org/historico/deloslectores/4394Borges.pdf. Acesso em: 21 jul. 2020, 11:10:01.
BRASIL. Decreto 7.611 de 17 de novembro de 2011.Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. 2011.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 07 jul. 2020, 08:54:12.
CANEDA, Cristiana Rezende Gonçalves; CHAVES, Tânia Marisa Lopes. A percepção do professor e do tutor frente à inclusão da criança com autismo no ensino regular. Aletheia, v. 46, p. 142-58, jan/abr, 2015.Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/aletheia/n46/n46a12.pdf. Acesso em: 11 jul. 2020, 07:45:12.
FARIAS, Iara Rosa; SANTOS, Antônio Fernando; SILVA da, Érica Bastos. Reflexões sobre a inclusão linguística no contexto escolar. In: DÍAZ, F., et al., orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas[online]. Salvador: EDUFBA, p. 39-48, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rp6gk/pdf/diaz-9788523209285-04.pdf.Acesso em: 10 jul. 2020, 14:33:00.
FREIRE, Cláudia Margarida Brito. Comunicação e interação social da criança com perturbação do espectro do autismo.2012. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) –Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Porto, 2012. Disponível em: http://recil.grupolusofona.pt/bitstream/handle/10437/3050/Tese%20-%20Cl%C3%A1udia%20Freire.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 jul 2020, 17:16:12.
HORAda, Karoliny Lopes. Ensino de comportamento verbal no transtorno do espectro autista: análise de estudos experimentais. 2017. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) –Universidade Federal do Ceará, Campus de Sobral, Curso de Psicologia, Sobral, 2017.Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/42513/1/2017_tcc_klhora.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020, 05:41:27.
LUZ da, Mariana Helena Silva; GOMES, Candido Alberto; LIRA, Adriana. Narrativas sobre a inclusão de uma criança autista: desafios à prática docente. Educación, v. 26, n. 50, p. 123-42, março 2017.Disponível em: http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v26n50/a07v26n50.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020, 06:11:07.
MOUSINHO, Renata; et al. Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. Rev. Psicopedagogia,v. 27, n. 82, p. 92-108, 2010.Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v27n82/v27n82a10.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020, 08:44:01.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE (OPAS). Folha Informativa –Transtorno do Espectro Autista. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?Itemid=1098. Acesso em: 08 jul. 2020, 08:14:15.
PIMENTEL, Jaqueline Lúcio; SOUZA de, Sirlene Vieira. Prática pedagógica inclusiva: desafios do processo escolar de estudantes autistas. Rev. Cocar, v. 14, n. 28, p. 285-303, 2020. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3121. Acesso em: 19 jul. 2020, 11:43:54.
POKER, Rosimar Bortolini; VALENTIM, Fernanda Oscar Dourado; GARLA, Isadora Almeida. Inclusão escolar e formação inicial de professores: apercepção de alunos egressos de um curso de Pedagogia. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n.3, p.876-89, set/dez, 2017.Disponível em: < http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2016/645>. Acesso em: 19 jul. 2020, 09:03:54.
RIBEIRO, Daniela Mendonça; MELO de, Nínive Rodrigues Cavalcanti; SELLA, Ana Carolina. A inclusão de estudantes com autismo na rede municipal de ensino de Maceió. Revista Educação Especial, v. 30, n. 58, p. 425-40, mai/ago, 2017.Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/25264/pdf. Acesso em: 11 jul. 2020, 05:12:01.
ROCHA, Artur Batista de Oliveira. O papel do professor na educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, v.7, n.2, p. 1-11, jul/dez, 2017.Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n14/n14-artigo-1-O-PAPEL-DO-PROFESSOR-NA-EDUCACAO-INCLUSIVA.pdf. Acesso em: 11 jul. 2020, 07:00:59.
VARGAS, Thamyres Bandoli Tavares; RODRIGUES, Maria Goretti Andrade. Mediação escolar: sobre habitar o entre. Revista brasileira de educação,v. 23, p. 1-26, 2018.Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230084.pdf. Acesso em: 11 jul. 2020, 14:10:09.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elisa Maria Santos Balbino, Silmara Gabriela da Silva, Nadjane Carla Salustiano de Oliveira, Elizete Santos Balbino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”