Filosofia na escola: a surdez em foco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1422

Abstract

ABSTRACT: It is a hard task to think about teaching Philosophy on the XXI century. After all, Philosophy itself performs features that were not seen during its genesis or golden periods. For this purpose, it is necessary to make a double nature investigation. On one side, there are logical and grammatical analysis of the conceptual conceptions about School, Teaching and Deafness; on the other, there is a genetic analysis of the hands-on modus operandi at School. Taking as reference Simón Rodríguez's perspective about Popular School, the enquiry approaches its institutionalization, that is, the necessity of responding to social demands - not rarely, represented by the subjection to superior instances of diverse natures, understood as curricular component. Brief considerations were made about the Philosophy teaching process itself and its boundaries within the Basic School context, so there could be a way of debouching in a discussion about the processes of inclusion of deaf people in these procedures. It is also known that the deaf community, in particular, carries an eminent obstacle, conventionally named as "language barrier". From the abovementioned discussions, it is possible to synthesize the specific difficulties encountered in the relation between Philosophy as a curricular component and its teaching to deaf people, particularly the topic of untranslatable philosophical concepts, raising the idea that the effectiveness of teaching Philosophy to deaf is beyond the pure and simple bilingualism.

KEYWORDS: Bilingualism, Inclusive Education, Philosophy Teaching, Popular Education, Deafnes.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, Jonas Rangel de. Experiência, acontecimento e educação a partir de Foucault. Filogênese, [s. l.], v. 6, n. 2, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/FILOGENESE/jonasrangel.pdf. Acesso em: 9 Jul. 2020.

ASSEMBLEIA GERAL DA ONU. "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris, 1948.

BRASIL. Decreto nº 5.626. Brasília: abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9868.htm. Acesso em: 19 Abr. 2020.

____. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htmAcesso em: 05 Jun. 2020.

____. Lei nº 10.436. Brasília: abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9868.htm. Acesso em: 20 Abr. 2020.

____. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional -LDB nº 9.394/96. Brasília: dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 Jul. 2020.

BRAUER, Vitor. 2017. Aqui seria o aeroporto. O anjo azul. Faixa 15. Gravação independente, 2017.

CAPOVILLA, Fernando C. Filosofias educacionais em relação ao surdo: do oralismo à comunicação total ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 6, n. 1, 2000, p. 99-116.

CORREIA, Fátima Sáet al. Com as mãos se faz o Ser: Aprender/ensinar Filosofia em contexto de surdez. Educação, Sociedade & Culturas, [s. l.], ano 2014, ed. 42, p. 27-41, jul. 2020. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC42_05FatimaCorreia.pdf. Acesso em: 18 Jun 2020.

GANDRA, Alana. País tem 10,7 milhões de pessoas com deficiência auditiva, diz estudo: Entre os que têm deficiência auditiva severa, 15% já nasceram surdos. Rio de Janeiro: Agência Brasil, 13 out. 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2019-10/brasil-tem-107-milhoes-de-deficientes-auditivos-diz-estudo. Acesso em: 24 Jul. 2020.

GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia?. São Paulo, Cultura Acadêmica. 2009.

HEGEL, Frederich. Acerca de la enseñanza de la filosofía en los gimnasios. In: HEGEL, Frederich, Escritos pedagógicos. México: Fondo de Cultura Económica, 1991e.

KOHAN, Walter Omar. Três lições de Filosofia da Educação. Educ. Soc, Campinas, v. 24, ed. 82, p. 221-228, abril 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a12v24n82.pdf. Acesso em: 5 Ago. 2020.

LIICEANU, Gabriel. Do ódio. Campinas: Vide Editorial, 2015.

RODRIGUES, Carlos Henrique. Situações de incompreensão vivenciadas por professor ouvinte e alunos surdos na sala de aula: processos interpretativos e oportunidades de aprendizagem. 2008. 238 p. Dissertação (Mestrado) -Ufmg, [S. l.], 2008. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC-85LMNK/1/rodrigues__c._h._disserta__o__2008.pdf. Acesso em: 4 Jul. 2020.

RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos ou erramos. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2021-01-30

How to Cite

Modesto, B. C. M., & Modesto, V. L. M. C. M. (2021). Filosofia na escola: a surdez em foco. Diversitas Journal, 6(1), 945–956. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1422