Evaluative intonation in a Portuguese textbook from the Reading questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.1446

Keywords:

elementos axiológicos, leitura dialógica, ensino fundamental

Abstract

This paper is affiliated to the field of Applied Linguistics, aiming to understand how the evaluative intonation supports in the construction of answers to the reading questions. These are partial results of the research, carried out through PIBIC / UNEAL-FAPEAL / 2019, under the responsibility of the Research Group Language, Interaction and Use - Linterus, in which it is intended to highlight that the evaluative intonation when considered in classroom, contributes to the realization of the act of reading. In order to address the intonation in reading questions, a model activity in a Portuguese textbook, referring to the PNLD / 2020, from the 6th year of elementary school, was used. As a theoretical-conceptual basis, it is anchored in the studies of the The research is underpinned in Bakhtin Circle, specifically, in Bakhtin (2016[1975]; 2014[1975]); Volóchinov (2019[1926; 1930]); Medviédev (2016 [1928]) and interlocutors such as Sobral (2009), Menegassi (2010); Fuza and Menegassi (2020). As a result of this study, it is pointed out that the evaluative intonation contributes to the elaboration of answers to reading questions and that the concept can be used as an element that favors the construction of meanings and supports in the development of student-reader autonomy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baixar o cacete. In: Informal, Dicionário de português gratuito para Internet. 2017. https://www.dicionarioinformal.com.br/baixar+o+cacete.

Bakhtin, M. M. (2014[1975]. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. (7ª ed). Hucitec.

Bakhtin, M. M. (2003[1979]. A estética da criação verbal. (4ª ed). Martins Fontes.

Bezerra, J. C. dos S. dos. (2020). A entonação valorativa em livros didáticos de Português dos anos finais do Ensino Fundamental. [Tese de doutoramento em Letras], Universidade Estadual de Maringá. http://www.ple.uem.br/teses-e-dissertacoes.

Bezerra, J. C dos S., Paixão, S. V. da., Menegassi, R. J. (2019). A entonação valorativa em atividades de livro didático de português do ensino fundamental. Diálogo das Letras, 8, (3), pp. 22-41, set./dez. http://dx.doi.org/10.22297/dl.v8i3.4118.

Brait, B. (2016). Bakhtin: outros conceitos-chave. (2ª ed). Contexto.

Delmanto, D., Carvalho, L. (2018). Conexão e Uso: Língua Portuguesa – 6° ano. Editora Saraiva.

Ferreira, A. B. H. (2011). Aurélio Júnior: dicionário escolar da língua portuguesa. (2ª ed.). Positivo.

Fiorin, J. L. (2018). Introdução ao pensamento de Bakhtin. (2ª ed). Contexto.

Fuza, A. F., Menegassi, R. J. (2020). Ordenação e sequenciação de perguntas de leitura em crônica a partir do princípio temático. In: Fuza, A. F., Ohuschi, M. C. G., Menegassi, R. J. (Org.). Interação e escrita no ensino de língua. (pp. 65-97). Pontes Editores.

Medviédev, P. N. (2016[1928]). O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução do russo: Américo, E., Grillo, S. Contexto.

Menegassi, R. J. (2010a.). Perguntas de leitura. In: Menegassi, R. J. (Org.). Leitura e ensino. (2ª ed). (pp. 167-189). Eduem, 2010a.

Menegassi, R. J., Cavalcanti, R. S. M. (2020). Conceitos axiológicos do dialogismo em propaganda impressa. In: Fuza, A. F., Ohuschi, M. C. G., Menegassi, R. J. (Org.). Interação e escrita no ensino de língua. (pp. 99-118). Pontes Editores.

Sobral, A. (2009). Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Mercado de Letras.

Sobral, A., Giacomelli, K. (2016). Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso - ADD. Domínios de Lingu@gem, 10 (3), p. 1076-1094, 26 jul. https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-15.

Volóchinov, V. (2019[1926]). A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. In: Grillo, S., Americo, E. V. (Org.). A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. (pp. 109-146). Editora 34.

Volóchinov, V. (2019[1930]). Estilística do discurso literário III: A palavra e sua função social. In: Grillo, S., Americo, E. V. (Org.). A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. (pp. 306-336). Editora 34.

Published

2022-10-10

How to Cite

dos Santos Bezerra, J. C. ., de Oliveira Gama, M. G., dos Santos, E. ., Simplicio Santos Rolim, L. M., dos Santos, I. R. ., & Bomfim, J. C. (2022). Evaluative intonation in a Portuguese textbook from the Reading questions. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.1446