Escola, gênero e sexualidade: olhares que precisam se encontrar
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1548Abstract
ABSTRACT: The study purpose to analyze the relations between girls and boys in relation to educational practices in school environments, aiming to understand whether this institution favors the unequal production of gender and sexuality relations and the strengthening of a patriarchal culture. The theoretical contribution is based on feminist studies and a post - structuralist perspective and the methodological approach has an epistemological focus on the descriptive research of empirical data and qualitative basis. For data collection, participant observation, field record and bibliographic analysis were chosen. The field research was execute in a school in the early years of elementary education in the municipal public school in Maceió - AL, Brazil. The subjects involved were 56 children of both sexes and aged 6 to 11 years, attending the 1st to the 5th year. The results indicate that the school operates, framing these children in the patriarchal model of reference of modern western society, assigning different chores and games for girls and boys. In this orientation, girls are intuitive, higher performance in the humanities and skills to play doll and house and boys are analytical, higher performance in exact sciences and skills to play ball and play fights.
KEYWORDS: Gender, Sexuality, Patriarchal culture.
Metrics
References
ABREU, Jânio Jorge Vieira de; ANDRADE, Thamyres Ramos de. A Compreensão do Conceito e Categoria Gênero e sua Contribuição para as Relações de Gênero na Escola. Teresina: VI Encontro de Pesquisa em Educação, 2010.Disponível em: www.ufpi.br. Acesso em 26jul.2020.
ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2012.
BRASIL. A armadilha do gênero –Mulheres, violência e pobreza. 2010. Disponível em: https://fbes.org.br/2010/03/14/relatorio-mostra-que-70-dos-pobres-do-planeta-sao-mulheres/. Acesso em: 26 jul.2020.
BOMFIM, Claudia. Desnudando a educação sexual. Campinas: Papirus, 2012.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de (et al). Equidade de Gênero e Diversidade Sexual na Escola: Por uma prática pedagógica inclusiva. João Pessoa: ed. Universitária. UFPB, 2009.
__________. Gênero e Diversidade Sexual: um glossário. João Pessoa: ed. Universitária. UFPB, 2009.
FAUSTO-STERLING, Anne. Sex / Gender: biology in a social world, Lillington. Carolina do Norte: Routledge, 2012.
FINCO, Daniela. Relações de Gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro –posições: Dossiê: Educação Infantil e Gênero.Vol.14, n° 42, p. 89 –102. Set/dez. 2003. Disponível em: periódicos.sbu.unicamp.br. Acesso em: 31 jul. 2020.
FURLANI, J. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
GUIZZO, Bianca S; FELIPE, Jane. Entre batons, esmaltes e fantasias. In: MEYER, Dagmar; SOARES, Rosângela de (Orgs). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
_______. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2003.
_____. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2008.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 6. Ed. São Paulo: Atlas. 2011.
MEYER, Dagmar; SOARES, Rosângela de (Orgs.). Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina. o sexismo na escola. São Paulo: Moderna, 2003.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento. Justificando, 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 21 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. New York: Columbia University Press. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/185058/mod_resource/content/2/.Texto original: Joan Scott –Gender: a useful category of historical analyses. Gender and the politics of history. 1989.G%C3%AAnero-Joan%20Scott.pdf. Acesso em: 28 jul.2020.
VIANNA, Cláudia; FINCO, Daniela. Meninas e Meninos na Educação Infantil: Uma questão de Gênero e Poder. Campinas: Cadernos Pagu n. 33, p, 8, 2009. Disponível em www.scielo.br. Acesso em: 20 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dina Maria Vital Ávila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”