Inclusão Social na Universidade: o Plano Nacional de Educação e as metas para o Ensino Superior
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1599Abstract
ABSTRACT: This study focuses on the partial results of the National Education Plan 2014-2024 with regard to the goals for Higher Education, demonstrating in which aspects and on what scale they have been developed, assessing the trend for the coming years and the possibility of effective compliance. The analysis is based on bibliographic data and a quantitative survey of the numbers presented in official documents about the fulfillment of PNE goals. The results point to the partial or total accomplishment of the goals numerically, but not of its objectives in a complete way.Proposals aimed at social inclusion and data related to this scenario are brought up in this study, which aims to help understand the progress of policies and actions aimed at the expansion and quality of Higher Education in Brazil and social inclusion at this level of education in this decade.
KEYWORDS: Inclusion; PNE; Higher Education.
Metrics
References
BRASIL. Censo da Educação Superior 2014. Brasília: INEP/MEC, 2015.
______. Censo da Educação Superior 2018. Brasília: INEP/MEC, 2019a.
______. Censo da Educação Superior2018:Notas Estatísticas. Brasília: Inep/MEC, 2019b.
______. PNAD Contínua Educação 2018.Rio de Janeiro: IBGE, 2019c.
______. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024:Linha de Base. –Brasília: Inep, 2014.
BRUSCHINI, Cristina. Trabalho feminino no Brasil:novas conquistas ou persistência da discriminação? Fundação Carlos Chagas, 1998. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lasa98/Bruschini.pdf. Acesso em: 20jul. 2020.
CAMARGO, EderPires.Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & Educação,Bauru, v.23, n.1, jan./mar. 2017.
CAPES. Coleta de dados, discentes da pós-graduação stricto sensu do Brasil. Plataforma Sucupira, Dados Abertos, 2020a. Disponível em:https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/discentes-da-pos-graduacao-stricto-sensu-do-brasil/resource/179e98f5-36f9-48f8-9abb-16abb5e07c65. Acesso em: 20jul. 2020.
CAPES. Produção intelectual de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil. Plataforma Sucupira, Dados Abertos, 2020b. Disponível em:https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-producao-intelectual-de-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil. Acesso em: 20jul. 2020.
FAPESP. Títulos de doutorado no Brasil –Participação Feminina.Revista FAPESP, ed.277, mar/2019. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/titulos-de-doutorado-no-brasil-participacao-feminina/Acesso em: 20 jul. 2020.
GUIMARÃES, ItaloJosé Bastos; SOUSA, Marckson Roberto Ferreira; LIMA, Izabel França. Educação a Distância como ferramenta de inclusão social e digital: um estudo de caso com alunos da UFPBVirtual. Encotros Bibli, Florianópolis, v.24, n.56, p.01-19, set/dez. 2019.
LEDA, DeniseBessa. Trabalho docente no Ensino Superior sob o contexto das Relações Sociais Capitalistas. In. SILVA JR. J. R. et al. (Orgs.). Reforma Universitária:dimensões e perspectivas. Campinas:Alínea, 2006.
MEC. No Brasil, mulheres são maioria nos cursos de pós-graduação. Ministério da Educação e Cultura, 2017.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/45981-no-brasil-mulheres-sao-maioria-nos-cursos-de-pos-graduacao. Acesso em: 23 jul. 2020.
MOHR, Naira Estela Roesler; MONTEIRO, Felipe Mattos; COSTA, Joaquim Gonçalves; OLIVEIRA, João Costa.A expansão dasfronteiras da educação pública superior: uma análise da experiência da Universidade Federal da Fronteira Sul em Laranjeiras do Sul. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.93, n.235, p.791-817, set./dez. 2012.
MOREIRA, Glaucia de Oliveira; FERRARESI, Flávio Henrique; CARVALHO, Emanuel; AMARAL, Eliana. Inclusão social e ações afirmativas no ensino superior no Brasil: para quê?Revista de Ensino Superior da UnicampOnline, 2017. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/inclusao-social-e-acoes-afirmativas-no-ensino-superior-no-brasil. Acesso em: 23 jul. 2020.
SCHWARTZMAN, Simon. (1980).A crise da universidade. Revista de Ensino Superior da UnicampOnline, v.10,2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/a-crise-da-universidade. Acesso em: 21 de jul. de 2020.
SHEPPARD, Michael. Social work and social exclusion:the idea of practice. Aldershot: Ashgate, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alessandra Maria Martins Gaidargi Garutti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”