Utilização de jogos pedagógicos no ensino de ciências da natureza: revisão integrativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1909

Abstract

ABSTRACT: This is an integrative literature review whose objective was to review the main pedagogical games used in teaching natural sciences in elementary school and whether these are effective in learning. This review consisted of a synthesis of studies already published in journals from 2010 to 2020. The following databases were searched: Capes journals, Educational Resources Information (ERIC) and academic Google. 15 studies that contemplated the research objective were reviewed. The authors agree on the importance of using educational games as a didactic resource in teaching this curricular component. It is concluded that pedagogical games are an excellent complementary and alternative tool for teaching nature sciences in elementary school, since they provide the ease of the teaching-learning process, also enabling a better teacher-student interaction.

KEYWORDS: Education, Educational games, teaching metodology.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lívia Renata Domingos Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas

Graduada em Pedagogia - UNIFRAN, Graduanda em Ciências Biológicas (Licenciatura), pelo Instituto Federal De Alagoas - Palmeira dos Índios, servidora pública na Secretaria Municipal de Educação do município de Viçosa- AL,Técnica em secretaria escolar pelo Instituto Federal De Alagoas - Palmeira dos Índios.

Sabrina de Brito Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Alagoas - Campus Palmeira dos Índios. 

Dilza Gomes de Omena, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Alagoas (2001) e mestrado em Agronomia (Produção Vegetal) pela Universidade Federal de Alagoas (2004). Atualmente é professora da Escola Municipal Rui Palmeira, professora - Colégio Santa Madalena Sofia e professor tutor a distância e presencial do Instituto federal de educação, ciência e tecnologia de Alagoas. Tem experiência na área de Botânica, com ênfase em Anatomia Vegetal, atuando principalmente nos seguintes temas: ceroplastes sp., stachytarpheta sp, solaanum paniculatum, scutellista caerulea e predação.

Published

2021-08-09

How to Cite

Fonseca, L. R. D., Silva, S. de B., & Omena, D. G. de. (2021). Utilização de jogos pedagógicos no ensino de ciências da natureza: revisão integrativa. Diversitas Journal, 6(3), 3646–3661. https://doi.org/10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1909