The Modeling the anatomophysiology of the breast glands as a strategy for remote biology teaching
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2048Keywords:
Didactic Model, Previous knowledge, Remote teaching.Abstract
The pandemic caused by COVID19 triggered a new educational panorama, requiring teachers to show efficiency and creativity in teaching. The virtual environment became the study space and teachers and students had to adapt to distance classes to continue school activities. Biology teaching benefits from teaching strategies that promote the relationship between theory and practice, and when based on modeling, it is perceived as an efficient teaching resource for understanding scientific and theoretical concepts. The objectives of the work were to promote a deepening of biology content through its previous study and from the construction of a model showing the anatomophysiology of the mammary glands, in order to facilitate learning, enabling the study of anatomical structures of difficult to visualize and that the three-dimensional reproduction of the mammary glands was provided, considering the remote conditions of teaching. The methodology involved the prior availability of content related to the theme to promote the debate to deepen the content, the synchronous making of a mockup of the mammary glands using the papier mache technique and the use of the made model occurred in a class on cancer of mama, by a biology teacher. Students and teacher answered two questions and provided positive feedback. At the end of the work, it was noticed that there was an enrichment of learning and the approach of the student in the visualization and subsequent identification of the mammary glands.
Metrics
References
Aversi-Ferreira, T. A., Monteiro, C. A., Maia, F. A., Guimarães, A. P. R. C., & Cruz, M. R. (2008). Estudo de neurofisiologia associado com modelos tridimensionais construídos durante o aprendizado. Bioscience Journal.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. 3ª. reimp. da 1ª. ed. de 2016. São Paulo: Edições, 70.
Brasil - Ministério da Educação. (2018) Base Nacional Comum Curricular: Caderno de Práticas - Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação: Possibilidades. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd>.
Cavalcante, B. L., & de Lima, U. T. S. (2012). Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing and Health, 2(1), 94-103.
Cordeiro, K. M. D. A. (2020). O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino.
Creswell, J. W. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora.
Dangelo, J. G.; Fatinni, C. A. (2002). Anatomia básica. Editora São Paulo
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. C. A. (2002). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. Cortez.
Della Justina, L. A., & Ferla, M. R. (2006). A utilização de modelos didáticos no ensino de genética-exemplo de representação de compactação do DNA eucarioto. Arquivos do MUDI, 10(2), 35-40.
do Nascimento-Fadel, V. M., & Frasson-Costa, P. C. (2020). As contribuições da metodologia dos três momentos pedagógicos no ensino do empreendedorismo. Atos de Pesquisa em Educação, 15(1), 143-162.
Duso, L., Clement, L., Pereira, P. B., & Alves Filho, J. D. P. (2013). Modelização: uma possibilidade didática no ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15, 29-44.
França, J. P. R., & Sovierzoski, H. H. (2018). Uso de modelo didático como ferramenta de ensino em Citologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2).
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Plageder. https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=dRuzRyEIzmkC&oi. Acesso em: 19 set. 2020.
Greca, I. M., & Santos, F. M. T. D. (2005). Dificuldades da generalização das estratégias de modelação em ciências: O caso da física e da química. Investigações em ensino de ciências. Porto Alegre. Vol. 10, n. 1 (2005),[15 f.].
KOVALICZN, R. A. O professor de Ciências e de Biologia frente as parasitoses comuns em escolares. Mestrado em Educação. UEPG, 1999 (Dissertação).
Matos, C. H. C., de Oliveira, C. R. F., de França Santos, M. P., & Ferraz, C. S. (2009). Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de biologia e ciências da terra, 9(1), 19-23.
Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 02-25.
Oliveira, B. L. C. A. D., Lima, S. F., Rodrigues, L. D. S., & Pereira Júnior, G. A. (2018). Team-based learning como forma de aprendizagem colaborativa e sala de aula invertida com centralidade nos estudantes no processo ensino-aprendizagem. Revista brasileira de educação médica, 42, 86-95. http://www.scielo.br/pdf/rbem/v42n4/1981-5271- bem-42-4-0086.pdf
Orlando, T. C., Lima, A. R., Da Silva, A. M., Fuzissaki, C. N., Ramos, C. L., Machado, D., ... & Thales De Astrogildo, E. T. (2009). [BDC] Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de Biologia Celular e Molecular no Ensino Médio por graduandos de Ciências Biológicas.
Quintairos, P., Elisei, C. D. C. A., & Velloso, V. F. (2021). Síncrono e Assíncrono. Revista de Pesquisa Aplicada e Tecnologia (REPATEC), 3(04), 33-44.
Santos, H. S. (2018). Glândulas Mamarias. https://m.biologianet.uol.com.br/amp/anatomia-fisiologia-animal/glandulas-mamarias.htm.
Setúval, F. A. R., & Bejarano, N. R. R. (2009). Os modelos didáticos com conteúdo de genética e a sua importância na formação inicial de professores para o ensino de ciências e biologia. Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências, 7.
Silva, A. C. S. D. (2014). O ensino de zoologia dos vertebrados para alunos do 7º ano do ensino fundamental em escolas públicas do município de Cruz das Almas, Bahia.
Silva, L. h. de A. & Zanon, L. B. (2019). Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. UNIMEP
Spalding, M., Rauen, C., de Vasconcellos, LMR, da Cruz Vegian, MR, Miranda, KC, Bressane, A., & Salgado, MAC (2020). Desafios e possibilidades para o ensino superior: uma experiência brasileira em tempos de COVID-19. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 9 (8)
Valente, J. A. (2014). Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em revista, 79-97. <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38645/24339 >.
Varella, M. (2016). Mama. https://drauziovarella.uol.com.br/corpo-humano/mama/
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lais Tener Lima, Amanda Tener Lima, Luciana Tener Lima, Heloísa Barbosa Gracindo, Adevan dos Santos Nicandido Filho, Daniella de Souza Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”