Plataformas Digitais para o Ensino e a Formação de Professores: uma experiência do PIBID
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2154Keywords:
Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships, Workshop, Digital PlatformsAbstract
Digital technologies are increasingly present in society and education. Thus, the present work deals with the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) as a space for the exploration of Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in teaching through a workshop held by participants of the program for teachers of a school of the Biology subproject. In this sense, the objective is to report the development of a workshop on digital platforms for teaching, which were: teacher portal, YouTube, Canva, PhET and CmapCloud to assist teachers in the teaching and learning processes, both in the preparation of materials and resources for classes. The results showed the proposition of the workshop with teachers provided for in the program's action plan; the collective planning with the Beginners to teaching, a supervisory teacher, school management and area coordinator; and, the application of the workshop on digital platforms for teaching. Finally, notes were made about the contributions of pibid to teacher education and the use of technologies in teaching and learning.
Metrics
References
Bandeira, J. S., Mota, M. D. A. (2021). (RE)construindo Biologia: estágio supervisionado em regência no ensino remoto emergencial durante pandemia de covid-19 no Brasil. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), pp. 15-34. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9506
Beraldo, R. M. F., Maciel, D. A. (2016). Competências do professor no uso das TDIC e de ambientes virtuais. Psicologia Escolar e Educacional, 20 (2), pp. 209-217. https://doi.org/10.1590/2175-353920150202952
Bogdan, R., Biklen, S. K. (1994). Investigação Qualitativa em Educação: uma introdu-ção à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Cabral, A. L. T., Lima, N. V. de, Albert, S. (2019). TDIC na Educação Básica: perspectivas e desafios para as práticas de ensino da escrita. Trabalhos em Linguística Aplica-da, 58 (3), pp. 1134-1163. https://doi.org/10.1590/01031813554251420190620
Cravo, A. R., Espartosa, K. D. (2021). Avaliação de simulações interativas em Ciências da plataforma on-line “PHET” por meio de parâmetros de avaliação e de oficinas com futuros docentes. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 14 (1), pp. 658-679. http://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.389.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2013). Portaria nº 096, de 18 de julho de 2013.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. Editora Atlas AS.
Libâneo, J. C. Didática. (1990). Editora Cortez.
Lopes, R. P., Fürkotter, M. (2020). Do Projeto Pedagógico à aula universitária: aprender a ensinar com tdic em cursos de licenciatura em Matemática. Educação em Revis-ta, 36, pp. 1 – 21. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698220954.
Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: Nóvoa, A. Professores: imagens do futuro presente. Educa.
Santana, A. J. S., Conceição, A. R., Mota, M. D. A. (2020). Ensino por investigação: um olhar para o referencial curricular de alagoas e a BNCC na área de ciências da na-tureza. Anais VII Congresso Nacional de Educação - Edição Online, Campina Grande: Realize Editora.
Sant’Anna, P. A., Marques, L. O. C. (2015). Pibid Diversidade e a Formação de Educado-res do Campo. Educação & Realidade, Porto Alegre, 40 (3), pp. 725-744. doi: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623645795
Paniago, R. N., Sarmento, T., Rocha, S. A. (2018). O PIBID e a inserção à docência: expe-riências, possibilidades e dilemas. Educação em Revista, 34, pp. 1-31. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698190935
Patias, B. C. (2018). Planejamento para a atuação com a Educação Física Escolar: refle-xões a partir do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência- PIBID- CEFD/UFSM. HOLOS, 3, pp. 228-239.
Queiroz, L. C. (2021). O PIBID como estratégia de aproximação entre universidade e es-cola no processo de formação docente. Revista Humanidades e Inovação, 8 (45), pp. 234-246.
Ramos, R. P., Bagio, V. A. (2020). Mapas conceituais no ensino de ciências: uma estraté-gia potencialmente significativa para o processo didático. Revista Exitus, 10 (1), pp. 1- 26.
Rodrigues, P. A. A., Schlünzen Júnior, K., Schlünzen, E. T. M. (2010). Recursos digitais e pedagógicos: Banco Internacional de Objetos Educacionais (BIOE) e Portal do Professor buscando aprimorar o uso da informatica na educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 4 (3), pp. 409–418.
Schneider, C. K., Caetano, L., Ribeiro, L. O. M. (2012). Análise de vídeos educacionais no Youtube: caracteres e legibilidade. Revista Novas Tecnologias na Educação, 10 (1), pp. 1-11. doi: https://doi.org/10.22456/1679-1916.30816
Schneider, E. M., Tomazini-Neto, B. C., Tobaldini de Lima, B. G. & Nunes, S. A. (2020). O uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC): possibili-dades para o Ensino (não) presencial durante a pandemia COVID-19. Revista Científica Educ@ção, 4 (8), pp. 1071-1090.
Tolentino Machado, C., Carvalho, A. A. (2020). Mapa conceitual como ferramenta de aprendizagem no ensino superior. Revista Contexto & Educação, 35 (110), pp. 87–201.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ANA JÚLIA SOARES ANTANA, Adelmo Fernandes de Araújo, Maria Danielle Araújo Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”