Care during the pandemic: na approach to mental health for the elementary school students

Authors

  • Érika Sirqueira Cesário Gomes Universidade Estadual de Alagoas
  • Dayane dos Santos Silva Universidade Estadual de Alagoas
  • Natália Alice Silva Universidade Estadual de Alagoas
  • Claudimary Bispo dos Santos Universidade Estadual de Alagoas
  • Jaqueline dos Santos Ferro Universidade Estadual de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2169

Keywords:

Covid-19, Sleep quality, Adolescents.

Abstract

Given the context of the Covid-19 pandemic currently experienced, the Ministry of Health reinforces the need to intensify a lot of care so that the spread of the virus (SARS CoV-2) is avoided. This care, however, encompasses several areas, among them, they become crucial to deal with our mental health. Changes in common reactions in sleep and pandemic. Sleep in the age period to prove to be increasingly essential to psychological health both in the present and in the future of the same. In this way, the present work aims to report the experience lived in the “Psicovida” project with basic education students about the relevance of care with sleep quality, especially in the face of the current pandemic reality. This is a qualitative descriptive study based on action research, using the methodology of the Degree in Biological Sciences and the Science Teacher of the Basic School, which are part of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation – PIBID. From the development of the “Psicovida” project, the sleep initiation activity of students was started after the pandemic. Whose results what to sleep less after the beginning of the pandemic, students stayed longer and wake up, having more time, children to sleep and making emotional out of control. Thus, there is a need to work more on issues related to mental health and specifically the quality of sleep in adolescents.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barbosa, E. (2021). Sonolência diurna: quais são as causas?. Cpaps. https://www.cpaps.com.br/blog/sonolencia-diurna-quais-sao-as-causas/

Caligari, R. (2018). Insônia: por que o celular prejudica tanto o sono?. PEBMED.

Certo, A. C. T. (2016). Qualidade do sono e suas implicações ao nível da ansiedade, depressão e stress nos estudantes do ensino superior. Instituto Politécnico de Bragança, Bragança. https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/13051/1/Certo_Ana.pdf

Del Ciampo, L. A., Louro, A., & Del Ciampo, L. R. (2017) Características de hábitos de sono entre adolescentes da cidade de Ribeirão Preto (SP). J. Hum. Growth e Development, 27(3), 307-314. httts://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822017000300008&lng=es&nrm=isso&tlng=pt

Dravet, F., & Castro, G. (2019). Aprendizagem, meios digitais e afeto: propostas para um novo paradigma na educação superior. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, (23), 1-14. https://doi.org/10.7322/jhgd.107097

Faro, A., Bahiano, M. A., Nakano, T. C., Reis, C., Silva, B. F. P., & Vtti, L. S. (2020). Covid-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia. Campinas, (37), 1-14. https://www.scielo.br/j/estpsi/a/dkxZ6QwHRPhZLsR3z8m7hvF/

Federighi, R. n.d. (2021). Falta de sono pode prejudicar a saúde e o equilíbrio do organismo. Duoflex. https://www.duoflex.com.br/blog/falta-de-sono-pode-prejudicar-a-saude-e-o-equilibrio-do-organismo/

Gandra, A. (2021, março 21). Pandemia afeta saúde mental de crianças e jovens, dizem psiquiatras. Agencia Brasil. https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-03/pandemia-afeta-saude-mental-de-criancas-e-jovens-dizem-psiquiatras

Hammond, C. (2021, abril 05). Por que sono dos adolescentes é importante para a saúde mental. BBC News. https://www.bbc.com/portuguese/vert-fut-56485386

Meirelles, A. F. V., Chaves, C. R. M. M. de., Pereira, C. D., Sá pacheco, C. A. M., Brito, J. A. A.

De., Ramos, J. R. M. de., Pontes, K. A. E. S., Barreto, L. C. L., Menezes, L. A. de., Nehab, M. F., Gomes, M. A. S. M., Moreira, M. E. L., Moura, M. M. D. de., Carvalho, M. S. D. de., Gomes, M. M., Filho, o. C. S., & Azevedo, Z. M. A. de. (2020). COVID-19 e saúde da criança e do adolescente. Fiocruz. 70p. https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/documentos/covid-19-saudecrianca-adolescente.pdf

Ministério da Saúde. (2021). Dia Mundial da Saúde: a importância dos cuidados na pandemia e da vacinação. https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/diamundial-da-saude-a-importancia-dos-cuidados-na-pandemia-e-davacinacao#:~:text=%C3%89%20essencial%20a%20ades%C3%A3o%20de,espalhadas%20por%20todo%20º%20pa%C3%ADs

Ministério da Saúde. (2020). Saúde mental e a pandemia de Covid-19. https://bvsms.saude.gov.br/saude-mental-e-a-pandemia-de-covid-19/

Noemi, D. 12. (2019). benefícios de introduzir a gamificação na aprendizagem. Escolas disruptivas. https://escolasdisruptivas.com.br/steam/gamificacao-na-aprendizagem/

Oliveira, W. A. (2018). Influência da qualidade do sono sobre a aprendizagem no ensino de Ciências. [Monografia - Licenciatura em Ciências Biológicas, Universidade Federal de Pernambuco]. Attena Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/28932

Santin, G. C. (2017). Aplicação da metodologia de aprendizagem baseada em projetos em curso de educação profissional. [Especialização – Curso de Docência na Educação Profissional, Universidade do Vale do Taquari]. Biblioteca Digital da Univates. https://www.univates.br/bdu/handle/10737/2208

Zanquetta, P. S. (2013). Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor pde. In: Sono e Qualidade de Vida. Cadernos PDE, (11), 1-39. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_utfpr_edfis_pdp_paulo_sergio_zanquetta.pdf

Zollner, A. C. R. (2021, junho 02). A pandemia e a urgência no cuidado com saúde mental de crianças e adolescentes. EcoDebate.https://www.ecodebate.com.br/2021/06/02/a-pandemia-e-a-urgencia-no-cuidado-com-saude-mental-de-criancas-e-adolescentes/

Published

2022-07-02

How to Cite

Sirqueira Cesário Gomes, Érika, Silva, D. dos S. ., Silva, N. A. ., Santos, C. B. dos ., & Ferro, J. dos S. . (2022). Care during the pandemic: na approach to mental health for the elementary school students. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2169