Um relato de experiência sobre a utilização de rubricas no programa residência pedagógica

Authors

  • Eliel dos Santos Silva
  • Eloysa Alves de Almeida
  • Emily Alves de Almeida
  • Juliana Oliveira de Santana Novais UNEAL
  • Maria Edna Porangaba do Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2174

Keywords:

Teaching ,Assessment, Learning.

Abstract

The present work aims to bring an experience report on the use of rubrics as evaluative practices during the pandemic caused by Covid-19. The rubric consists of a set of criteria and parameters used to qualify, judge, that is, to evaluate a certain aspect of the educational process. In this sense, the present report refers to the experience obtained by the residents participating in the pedagogical residency project (PRP), in the Letters - Portuguese course, at the State University of Alagoas, on Campus V. The work concerns the practices related to the rubrics applied by the students. residents during the return of classes in the hybrid format in 2021 in a third year high school class, from a state school located in the city of União dos Palmares-AL. Thus, in order to produce the rubrics and be able to apply them, it was necessary to investigate theories that approached the theme in the search to build rubrics that best served the purposes, which was to guide the work of teachers in relation to textual understanding. We hope with this work to contribute to a reflection on rubrics as evaluative tools, since the work showed that rubrics are efficient instruments as they allow a more consistent and reliable classification of students, helping the teacher to teach and the student to learn.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALAGOAS. Decreto nº 69.527, de 17/03/2020. Institui medidas temporárias de enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrentes do COVID-19 (Coronavírus), no âmbito da rede pública e privada de ensino no âmbito do Estado de Alagoas, e dá outras providências. Maceió AL, 2020

Alsina, P., Argila Irurita, A. M., Aróztegui Trenchs, M., Arroyo Caņada, F. J., Badia-Miró, M., Carreras Marín, A., ... & Vila Merino, B. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/145046

Andrade, Heidi Goodrich. Understanding rubrics. Educational leadership. (Entendendo as Rubricas. Liderança educacional) v. 54, n. 4, p. 14-17, (1997). https://ilearn.marist.edu/access/content/group/bb30edbb-84eb-4d65-8292-ff8ac52de2e3/Readings%20and%20Information/Andrade%201997%20rubrics.pdf

Ausubel, D. P. Novak, J. D., Hanesian, H. (1980). H–Psicologia Educacional Editora Interamericana–. Rio de Janeiro.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 1.

Bacich, L., Neto, A. T., & de Mello Trevisani, F. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora.

Bassedas, E., Huguet, T., & Solé, I. (2016). Aprender e ensinar na educação infantil. Artmed Editora.

Bonal, X. & González, S. (2021) O impacto do lockdown nas lacunas de aprendizagem: clivagens familiares e escolares em tempos de crise. In: Krawczyk, Nora & Venco, Selma (org.). Utopias e Distopias em educação nos tempos pós-pandemia. (pp. 37-60). Pedro e João Editores.

Brasil. Ministério da educação. Programa de Residência Pedagógica. (2020). https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica

Brookhart, S. M. (2013). How to create and use rubrics for formative assessment and grading. Ascd.

Cooper, B. S., & Gargan, A. (2011). Rubrics in education: old term, new meanings. Educational Horizons, 89(4), 6-8.

Fernandes, D. (2021). Rubricas de Avaliação. Folha de apoio à formação - Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação.

Houaiss, A. (2009) Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Objetiva.

Januzzi, Paulo. (2011). Instituto nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar, 2010. MEC.

Krawczyk, N. & Zan, D. (2021). Juventude acossada Pandemia, violência, fundamentalismo religioso e outras ameaças. In: Krawczyk, N; Venco, S. (orgs.), Utopias e Distopias em educação nos tempos pós-pandemia. (pp. 321-332). Pedro e João Editores.

Luckesi, C. C. (2013). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez.

Matriz de Referência de Língua Portuguesa do SAEB: Temas e seus descritores 5º ano do ensino Fundamentametal. (2001). https://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/menu_do_professor/o_que_cai_nas_provas/Matriz_de_Referencia_de_Lingua_Portuguesa.pdf

Meadaets, C. & Silva, E. A. (2021) Estudantes Indígenas na Unicamp e a pandemia. In: Krawczyk, Nora; Venco, Selma (org.). Utopias e Distopias em educação nos tempos pós-pandemia. São Carlos: Pedro e João Editores.

Mertler, C. A. (2000). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 25.

Moretto, V. P. (2010). Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9.ed. Rio de Janeiro: Lamparina.

Montgomery, K. (2010) Classroom Rubrics: Systematizing What Teachers Do Naturally. he Clearing House: A Journal of Educational Strategies: issues and ideas. (Rubricas de sala de aula: sistematizando o que professores fazem naturalmente. Câmera de compensação: um jornal de estratégias educacionais: questões e ideias) (pp. 324-385). http://dx.doi.org/10.1080/00098650009599436.

Rabello, E. H. (1998). Avaliação: novos tempos, novas práticas. (7ª ed). Vozes.

Silva, T. M., & Novais, J. O. S. (2021). Prova escrita em língua inglesa na perspectiva da taxonomia de Bloom. UniLetras, 43, 1-20.

Published

2022-07-02

How to Cite

dos Santos Silva, E., Alves de Almeida, E., Alves de Almeida, E., Novais, J. O. de S., & Porangaba do Nascimento, M. E. (2022). Um relato de experiência sobre a utilização de rubricas no programa residência pedagógica. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2174

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.