O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente:
desafios e possibilidades
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2178Keywords:
Formação inicial, Saberes docentes, Aprender a ser professorAbstract
The present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities.
Metrics
References
Aroeira, K. P.; Pimenta, S. G. (2018). Didática e estágio. 1° ed. Appris.
Bardin, L. (2019). Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4° ed. Edições 70.
Brasil. Edital CAPES 06/2018. (2018). Dispõe sobre a Residência Pedagógica. http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/PROGRAMA_RESIDENCIA_PEDAGOGICA/DOCUMENTOS_E_PUBLICACOES/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf.
Faria, J. B.; Diniz-Pereira, J. E. (2019). Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, v (28), pp. 333-356. https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8393.
Gatti, B. A. (2017). Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, v (17), pp. 721-737. https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01.
Ghedin, E.; Oliveira, E. S. de; Whasgthon, A. de A. Estágio Com Pesquisa. (2015). 1° ed. Cortez.
Minayo, M. C. de S. (2002). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 20° ed. Vozes.
Paniago, R. N. (2016). Contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação para a Aprendizagem da Docência Profissional. [Tese de Doutoramento em Ciências da Educação, Universidade do Minho]. RepositóriUM. http://hdl.handle.net/1822/44980.
Paniago, R. N. (2017). Os professores, seu saber e seu fazer: elementos para uma reflexão sobre a prática docente. 1°. ed. Appris.
Paniago, R. N..; Nunes, P. G.; Belisário, C. M. (2020). Residência pedagógica em um instituto federal: narrativa dos (des) caminhos formativos. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v (12), pp. 67-80. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.414.
Pimenta, S. G.; Lima, M. S. L. (2017). Estágio e Docência. 1° ed. Cortez.
Santana, F. C. de M.; Barbosa, J. C. (2019). A relação universidade/escola e o Programa Residência Pedagógica/subprojeto de matemática: estratégias de poder e modos de subjetivação. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v (4), pp. 1-24. https://doi.org/10.34179/revisem.v4i2.11755.
Silvestre, M. A.; Valente, W. R. (2014). Professores em Residência Pedagógica: estágio para ensinar matemática. 1° ed. Vozes.
Tardif, M.; Lessard, C. (2014). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9° ed. Vozes.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”