A imunologia abordada de forma virtual: um relato de experiência vivenciado pelo PIBID Biologia
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2182Keywords:
Ferramentas digitais, Criatividade, ImunidadeAbstract
Immunology is the area of science that studies the immune system of all living beings. The immune system is composed of cells, tissues and molecules responsible for the body's defense mechanism with two distinct types of immune response, the innate and the adaptive. Understanding that immunology has important content to be discussed, especially in a period when humanity is affected by an infectious disease, this article aims to report the experience lived by the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) in Biology, highlighting the actions of the project “IMMUNE SCIENCE: immunology in audiovisual format”. It is a descriptive methodology, which reports the activities carried out online, due to the social isolation caused by the pandemic, COVID-19. A total of 160 students from the two classes of the 8th and 9th grades of Elementary School participated, who used digital tools to produce audiovisual resources with subjects related to immunology, thus seeking to develop the creativity and skills of these students. Although some of the videos had technical problems, the activities were successfully performed by the students. Therefore, it is concluded that there was a good learning of the students.
Metrics
References
Almeida, M. E. F.; Santos, V. S. (2015). Ensino de Imunologia pela incorporação do conhecimento pelo teatro e a música. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 13, n. 3, p. 7-13.
DOI: http://dx.doi.org/10.16923/reb.v13i2.564.
Araújo, A. P. S; Marques, G. B; Martins, J. (2014). Perfil epidemiológico e influência da prática de exercícios físicos nas variáveis morfofuncionais, imunológicas e de qualidade de vida de idosos portadores da síndrome da imunodeficiência adquirida. [Dissertação de mestrado, Unicesumar].
https://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/525
Barroso, M. F.; Borgo, I. (2010) Jornada no Sistema Solar. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 2, p. 2.502-2.512.
https://doi.org/10.1590/S1806-11172010000200013
Belloni, M. L. (2005). O que é mídia-educação (3ª ed.). Autores Associado.
Biron, C. A. (2016). Innate immunity: recognizing and responding to foreign invaders - no training needed. In: M. G. K. Katze, M. J. Korth, G. L. Law, N. Nathanson (orgs). Viral Pathogenesis. (3ª ed.). (pp.41-55). Academic Press.
Braibante, M. E. F.; Wollmann, E. M. (2012). A Influência do PIBID na Formação dos Acadêmicos
de Química Licenciatura da UFSM. Química nova na escola, v 34, n° 4, p. 167-172.
http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_4/02-PIBID-90-12.pdf
Cabral, L. F; Pereira, M. V. (2019). Produção de vídeos em aulas de Biologia por alunos do Ensino Médio. Revista Educação Pública, v. 19, n. 16, p. 1-6. https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/16/producao-de-videos-em-aulas-de-biologia-por-alunos-do-ensino-medio
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2020). Programa
Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Ministério da Educação (MEC).
https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid
Cunha, M. B; Giordan, M. (2009). A imagem da ciência no cinema. Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 9-17.
http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_1/03-QS-1508.pdf
Fantin, M. (2006). Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Cidade Futura.
Gredel, S. (2012). Nutrição e imunidade no homem. (2ª ed.). Concise Monograph Series.
Moticka, E. J. (2015). A Historical Perspective on Evidence-Based Immunology. Elsevier.
Moran, J. M; Masetto, M. T.; Behrens, M. A. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica (21ª ed.). Papirus.
Mcdonald, D. R.; Levy, O. (2019). Innate Immunity. In: R. R. Rich, T. A. Fleisher, W. T. Shearer, H. W. Schroeder, A. J. Frew, C. M. Weyand (orgs). Clinical Immunology. (5ª ed.). (pp.234-240). Content Repository Only.
Netto, S. P. (2011). Telas que ensinam: mídia e aprendizagem do cinema às tecnologias digitais. (3ª ed.). Alínea.
Pereira, R. J; Cardoso, M. (2012). Metabólitos secundários vegetais e benefícios antioxidantes. Journal of biotechnology and biodiversity, v. 3, n. 4, p. 146-152.
Pereira, F. L.; Tiburzio, V. L. B. (2014). Alergia e prevenção na escola: formação docente e atividades lúdicas no ensino fundamental. Revista Iniciação & Formação Docente. v. 1, n. 1, p.1-17.
http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagedeles/article/view/843
Pereira, M. V.; Barros, S. S.; Rezende, L. A. C.; Fauth, L. H. A.; Gomes, G. M. (2011, 08 out). O relatório audiovisual de atividades experimentais de física produzido por alunos do ensino médio. Simpósio Nacional de Ensino de Física, Manaus.
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n3p676
Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD), (2017). Ciências - Ensino fundamental anos finais. Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento.
http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld
Queiroz, J. P. S. (2018, 17 maio). A Importância do Uso da Teconologia como Ferramenta Pedagógica na Sala de Aula. Congresso internacional de educação e tecnologias encontro de pesquisadores de educação a distância - CIET – EnPED, São Carlos.
https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/102
Silva Júnior, W. F.; Araújo, L. A. (2020). Ensino de Imunologia na educação formal: o que os docentes e discentes devem saber sobre o movimento antivacina e o processo de imunização? Rev. Educação Pública. v. 20, n. 35, p. 1-5.
DOI: 10.18264/REP
Silva, I. K. O.; Morais, M. J. O. (2011). Desenvolvimento de jogos educacionais no apoio do processo de ensino-aprendizagem no ensino fundamental. HOLOS, v. 5, p. 153-164.
DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2011.705
Souza, D. C; Barros, M. D. M. (2012). Jogos interativos: uma possibilidade no ensino de Ciências para a educação de Jovens e Adultos. 3° Encontro Nacional de Ciências da Saúde e Meio Ambiente. Niterói, RJ.
https://xdocs.com.br/doc/jogos-interativos-uma-possibilidade-no-ensino-de-ciencias-x8q6y5zk0wnw
Snyder, P. W. (2016). Diseases of Immunity. In: J. F. Zachary (org). Pathologic Basis of Veterinary Disease. (6ª ed). (pp. 322-332). Elsevier.
Toledo, K. A; Mazali, G. S.; Pegoraro, J. A.; Orlando, J.; Almeida, D. M. (2016). O uso de histórias em quadrinhos no ensino de imunologia para educação básica de nível médio. Inter-Ação, Goiânia. v. 41, n. 3, p. 565-584.
https://doi.org/10.5216/ia.v41i3.41819
Veldhoen, M.; Ferreira, C. (2015). Influence of nutrient-derived metabolites on lymphocyte immunity. Nature Medicine, v.21, n.7, p. 709–718.
DOI: 10.1038/nm.3894
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elaine Silva, Valéria Salgueiro, Claudimary Bispo, Fernanda Rikelly, Maria Vitória, Jaqueline Ferro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”