O PIBID Geografia e a formação do professor pesquisador
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2190Keywords:
Pibid, formação docente, pesquisa,, produção acadêmicaAbstract
Teacher training has sought to insert research as an inherent action to the teaching profession, forming educators who produce and divulge scientific knowledge. This training has been encouraged by government programs that seek to bring the university closer to basic education schools. In this sense, this article aims to highlight the importance of training the researcher teacher, as well as to present the experience of the Geography subproject of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) of the Federal University of Alagoas (UFAL), 2020-2022 edition, regarding the incentive to scientific production, as well as the view of the Scholarship holders of Initiation to Teaching (ID) on the experience. Thus, this work presents the academic productions of the Scholarship holders and the contributions that this process provided for their training as future teachers. In order to know the view of the ID scholarship holders, a questionnaire was applied to 13 of them. The results showed, among other aspects, that PIBID provided the first experience of scientific production in their lives at the academy and among the greatest difficulties faced is the lack of experience in writing and developing research.
Metrics
References
Almeida, J. P. (2016). Contribuições da pesquisa no estágio supervisionado na formação do professor de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 6(11), 361-380.
André, M. (2006). Pesquisa formação e prática docente. In: M. André, (Org.). O papel da Pesquisa na Formação e na Prática dos Professores. (5a ed.). (pp. 55-71). Papirus.
Brasil. (2001). Parecer CNE/CP 09/2001 de 8 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf
Brasil. (2009). Portaria Normativa nº 122/ de 16 de Setembro de 2009. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portaria122-pibid-pdf
Brasil. (2013). Relatório de Gestão – Life. Ministério da Educação.
Costa, D. J. M., Rego, L. F. M. E., Habibe, C. D. R., Fernandes & V. M. D. C. (2021, 02-04 de dezembro). Pesquisa em educação: desafios e perspectivas docentes na configuração de pesquisa na educação básica. [Apresentação oral]. 7º Congresso Nacional de Educação, online. https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2020/ebook1/602fcac86675b_19022021112720.pdf.
Costa, L. R. S. & Silva, M. A. A. (2016). Dificuldades vivenciadas na elaboração de artigos científicos: percepção de discentes do curso de licenciatura em matemática da UFPE – CAA. [Apresentação oral]. 3º Congresso Nacional de Educação, Natal. https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/20686.
Demo, P. (1994). Universidade e Pesquisa: Agonia de um Antimodelo. Motrivivência, 5,17-33. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/viewFile/14498/13279
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬Demo, P. (1996). Educação e Qualidade. (3a ed.). Papirus Editora.
Demo, P. (2000). Desafios modernos da educação. (9ª ed.). Vozes.
Freire, P. (2019). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. (68ª ed.). Paz & Terra.
Freitas, M. T. M. (2000). Estágio curricular em matemática na perspectiva de extensão universitária: estudo de uma Desafios e potencialidades da escrita na formação docente em matemática experiência na UFU [Dissertação, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional - Universidade Federal de Uberlândia. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28580
Gatti, B. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., 31(113), 1355-1379. https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/?format=pdf&lang=pt
Paniago, R. N., Sarmento T. (2017). A Formação na e para a Pesquisa no PIBID: possibilidades e fragilidades. Educação & Realidade, 42(2), 771-792.
Pereira, A. L. & Monteiro, T. S. (2019). Desafios na formação inicial de professores: uma análise a partir das experiências no contexto do PIBID. Práxis educativas, 14(2), 487-506.
Pesce, M. K., André, M. E. D. A. & Hobold, M. S. Formação do professor pesquisador: procedimentos didáticos. (2013, 23-26 de setembro). A Escola enquanto espaço de formação e o papel do professor formador formativo: voz e vida para uma experiência. Anais do 11° Congresso Nacional de Educação, Curitiba. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7520_5224.pdf
Suertegaray, D. M. A. (2009). Pesquisa e educação de professores. In: N. N. Pontuschka, A. U. Oliveira. (Orgs.). Geografia em Perspectiva. (3a ed.). (pp. 109-114). Contexto.
Tardif, M. (2013). Saberes Docentes e Formação Profissional. (15a ed.). Vozes.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra., Sra., Sra.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”