Learning experience built in the pedagogical residence: teacher training in chemistry

Authors

  • Matheus Braga de Melo UFAM
  • Júlia Mendonça de Souza UFAM
  • Ester Marques Leite UFAM
  • Ercila Pinto Monteiro Universidade Federal do Amazonas/Docente permanente

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2219

Keywords:

Science teaching, Project-based learning, Teacher training

Abstract

This paper shares the report of the experiences built by three (3) chemistry residents participating in the Pedagogical Residency (PR) - subproject Chemistry at the Federal University of Amazonas. Between October 2020 and May 2021, the activities in the RP program were divided into three moments: (1) The offering of an online course on Project Based Learning (PBA), (2) Webinar and (3) The observation of remote teaching in a public school. These activities showed the residents how challenging the teaching exercise is, especially, amid the difficulties of adapting information technology to ensure school activities in the midst of a health emergency. What was observed was the teachers' lack of preparation in overcoming the situation, given the students' lack of interest and motivation. On the other hand, the training provided by RP assigned us pedagogical values to our teaching identity in relation to thinking of innovative methodologies for the classroom as well as searching for interventions aligned to pedagogical practices and the use of technology that would stimulate student motivation.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bender, W. N. (2014) Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso.

Fundação de Vigilância em Saúde do Amazonas. (2020). Situação Epidemiológica da COVID-19 no Estado do Amazonas. Assessoria de Análise de Situação de Saúde. https://www.fvs.am.gov.br/media/publicacao/Boletim_15_f84a1qO.pdf

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. (6 ed.). Atlas.

Hansel, D. (2018) Narrativas e Experiências: Pedagogia na Cures. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade do Vale do Taquari] Univates. https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2367/1/2018DaianaHansel.pdf

Lévy, P. (2005). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Lima, M., Leão, J. Canral, C. Dias, S., Silva, D., Steinmetz, W. A., Costa, J. M. Bitar, S. Duczmal, L. H., Almeida, A. C. L. (2020). Curva de Contaminação COVID-19 Estado do Amazonas. Relatório Técnico: Resposta ao OFÍCIO N.◦ 0174/2020-GP/FAPEAM. Instituto de Ciências Exatas. Universidade Federal do Amazona. http://www.fapeam.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/05/RELATORIO_COVID19_MANAUS_AM_UFAM_FAPEAM

Ludke, M., André, M. E. D. A. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. (2º ed.). E.P.U.

Pimentel, A. (2007). A teoria da aprendizagem experiencial como alicerce de estudos sobre desenvolvimento profissional. Estudos de Psicologia. v. 12, (2), pp. 159-168. Agosto de 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2007000200008

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad. v. 2, (1). https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Portaria Nº 311/2020 da Secretaria de Estado de Educação e Desporto. (2020). Secretaria de Estado de Administração e Gestão. https://www.transparencia.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/Portaria-n-311-de-20-de-mar%C3%A7o-de-2020-GS-Secretaria-de-Estado-e-Educa%C3%A7%C3%A3o-e-Desporto-Institui%C3%A7%C3%A3o-de-regime-especial-de-aulas-nao-presenciais-como-preven%C3%A7%C3%A3o-a-pandemia-COVID-19_.pdf

Reis, L. G. (2012). Produção de Monografia da teoria à Prática: O Método Educar pela pesquisa (MEP). 4. ed. Brasília: Senac-DF.

Silva, J.A. e Fita, E.C. (2000). A motivação em sala de aula: O que é e como faz. 3 ed. São Paulo: Loyola.

Tardif, M. (2012). Saberes Docentes e Formação Profissional. (13º ed). Vozes.

Published

2022-10-10

How to Cite

Braga de Melo, M., Mendonça de Souza, J., Marques Leite, E., & Pinto Monteiro, E. (2022). Learning experience built in the pedagogical residence: teacher training in chemistry. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2219

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP