The music in the literacy process from the perspective of neuroscience
contributions from PIBID-Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2220Keywords:
PIBID, Música, Alfabetização, Neurociência, ExperiênciaAbstract
This text presents an experience of undergraduate students in Pedagogy at the University of the State of Minas Gerais - UEMG, Divinópolis-MG, scholarship holders of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation - PIBID between 2020 and 2021. Faced with the difficulties and challenges presented in the unusual pandemic scenario, the strategy chosen by the undergraduates was to insert music into literacy-oriented activities because of its ability to stimulate multiple regions of the brain. The objective of this text is to present how literacy can be effective and attractive to children, through the training of teachers in neuroscience studies, on the action of music on the brain. The work of the fellows was carried out remotely due to the requirement of social isolation, the activities for the children were printed and delivered at the Antonieta Fonseca Municipal School to their responsible fortnightly, in addition to keeping in touch with students via social network on the internet. The set of activities developed showed a lot of interaction among children, teachers and family members and culminated in the First Exhibition of PIBID-Pedagogy of UEMG - Divinópolis. The work instigates further investigations on the insertion of music in the literacy process from the neuroscience perspective.
Metrics
References
Arendt, H. (2016). Entre o passado e o futuro (8th ed.). Editora perspectiva S.A.
Bolzan, D. P. V. (2007). Leitura e escrita: ensaios sobre alfabetização. UFSM.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular (2018). Caderno de Práticas. BNCC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/191-aprendizagem-significativa-breve-discussao-acerca-do-conceito
Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (2nd ed.). ARTMED EDITORA S.A.
Duarte, N. B., Castro, D. P. de, & Ferreira, E. F. (2020). A Musicalidade e sua importância no processo de alfabetização. Amplamente: Educação Na Era Digital, 116–124. https://doi.org/10.47538/ac-2020.11-11
Feier, E. S., & Gedoz, S. (2015). Relação entre música, alfabetização e letramento. XIII JORNADA CIENTÍFICA DA UNIVEL “Conflitos Mundiais: Do Local Ao Global,” 45.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1986). Psicogênese da língua escrita (D. M. Lichtenstein, et al. (ed.)). Artes Médicas.
Grossi, M. G. R., Minoda, D. de S. M., & Fonseca, R. G. P. (2020). Impacto Da Pandemia Do Covid-19 Na Educação: Reflexos Na Vida Das Famílias. Teoria e Prática Da Educação, 23(3), 150–170. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i3.53672
Guimarães, A. I., & Silva, C. A. S. da. (2017). A neurociência do lúdico na aprendizagem. Revista de Pós-Graduação Multidisciplinar, 1, 121–130. https://doi.org/10.22287/rpgm.v1i1.475
Lent, R. (2010). Cem bilhões de neurônios? Conceitos Fundamentais de Neurociência (2nd ed.). Editora Atheneu LTDA.
Marques, S. S. N. (2020). Música e neurociências da leitura: uma parceria interdisciplinar na alfabetização inicial de crianças. UFRN.
Medeiros, M., & Bezerra, E. de L. (2011). Contribuições das neurociências ao processo de ensino-aprendizagem. V Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade.”
Moreira, M. A. (2013). O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012., 1, 1–27.
Mussi, R. F. de F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. de. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, 17(48), 60-77. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
Muszkat, M., Correia, C. M. F., & Campos, S. M. (2000). Música e Neurociências. Rev. Neurociências, 8(2), 70–75.
Pedagogia – UEMG - Divinópolis. (2021, jun 29). A importância do PIBID para a educação em Divinópolis. [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/64G5eGBjP7c
Pedagogia – UEMG - Divinópolis. (2021, jun 30). A utilização da música no processo de alfabetização. [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/Tk1u7UEEad8
Pedagogia – UEMG - Divinópolis. (2021, jul 01). O uso e as contribuições das tecnologias da aquisição da língua escrita. [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/QX5PCa04UxI
Rizzo, S. C., & Fernandes, E. (2018). Neurociências e os benefícios da música para o desenvolvimento cerebral e a educação escolar. Revista de Pós-Graduação Multidisciplinar - RPGM, v. 1 n. 5, 13–20. https://doi.org/10.22287/rpgm.v1i5.793
Soares, M. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, 25, 5–17. https://doi.org/10.1590/s1413-24782004000100002
Squire, L. R., & Kandel, E. R. (2003). Memória: da mente às moléculas. ARTMED EDITORA S.A.
Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, 13(13), 5–24.
Trezzi, C. (2021). A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, 37, e18268. https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18268
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Débora Vieira, Petrina Rúbria Nogueira Avelar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”