MINING THE HISTORY OF THE CANDENDÊS QUILOMBO: BUILDING NARRATIVES IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Cristina Hill Fávero Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Gabriela Cristina Vieira
  • Caroline Mariane Almeida
  • Bruna Vitória de Carvalho
  • Tayná Santos Presotti
  • Vitória Viviane Aparecida de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2224

Keywords:

Quilombo Candendês, African culture, black consciousness, elementary school, literary narratives

Abstract

Pibid Scholars who work at the Visconde de Carandaí School, which belongs to a quilombola community, developed a project on how the knowledge of the ancestors' histories can build narratives in Elementary School. This research has the general objective of building narratives about local history in an elementary school class located in a quilombola area. The methodological procedures used to compose this topic can be summarized in bibliographic, documental, and explanatory research, the research resulted in the importance of exploring and capturing cohesive information regarding the Candendês community. As a partial research result, it is possible to notice that by enabling students to have contact and knowledge of the history of their ancestors in a way that allows them to be the protagonists of the construction of these narratives, the acquisition of historical literacy and knowledge of self will have a propitious scenario. It is considered, then, that the work of Pibid trainees can be designed to propose activities that dynamically provide students with meaningful learning. It also highlights the possibility of reinvention of the teacher in adapting to historical moments, such as the Covid-19 pandemic and creating new teaching possibilities.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barros, C. H. F. de. (2013). Ensino de História, memória e história local. Revista de História da UEG, v. 2, n. 1, p. 301-321, 27 ago. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/1451/972. Acesso em: 30 set. 2020.

Bergamachi, L. H. (2018). Memória e comunidade quilombola: uma via de sentido entre o passado e o presente. Mal-Estar e Sociedade, v.8, n.1, p. 88-99. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/gtic-malestar/article/view/452/2604. Acesso em: 18 out. 2021.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm> Acesso em: 22 out. 2021.

DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO. 03 de setembro de 2012; seção 1; p.6.

Gil, A. C. (2002). Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, v. 4, p. 44-45. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/38881088/como_classificar_pesquisas-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1637349578&Signature=ZLEoj0LbvDFqx8DgqYSN2fwFNDeqXXhaNokKH0fsVoZZ7IUgwgwyKYj267G-rohtwu-yWfwouxWwEZVPWyHVsQhCC-DrFYCuSCCDL97j9pYUtSeHbtgtRlqos6y8IOunOiJN7rXPEe-trQBrPRXQyPvOypteSrGfw3b0D9e~4wMatMvIKPWLaHmnWcRrBMCu1KbABLuEaDg3pu2kwIWfvT~yHJafW8~B4vqosY-B1fhv~fbCAoW9o5JTJkx~oX~ZYdYtT5SXsz8Qq-T6Cn1fOkVAuaWO~Q8pn6YHTD5rHcK6UZqMVeI0N8NbUTQM9UMX6U5CgF6x2jp~GQzp-VzyoA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA . Acesso em: 18 out. 2021.

Le Goff, J. (1992). História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP.

Melo, R. da S. (2019). A formação, resistência e identidade da comunidade quilombola dos Candendês. Afro-Ásia, núm. 59, pp. 169-196. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/770/77066579006/ . Acesso em: 18 out. 2021.

Melo, R. (2012). O sol na história: Benjamin e a interrupção. Revista Mal-Estar e Sociedade. Ano V, nº 9. pp. 131-151, jun./dez. Disponível em: https://www.uemg.br/openjournal/index.php/malestar/article/download/107/230. Acesso em: 18 out. 2021.

Pereira, C.; Torres, A.; Almeida, S. (2003). Um Estudo do Preconceito na Perspectiva das Representações Sociais: Análise da influência de um Discurso Justificador da Discriminação no Preconceito Racial. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(1), pp. 95-107 Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/B8xn3m8C4y3SfMqSTkw3RPc/?lang=pt. Acesso em: 22 Out. 2021.

Sales, J. B. (2010). O poema narrativo infanto-juvenil brasileiro: apontamentos preliminares. IN: Colóquio de Estudos Linguísticos e Literários, 4 – Universidade Estadual de Maringá (Anais do evento).

Santos, R. (2019). Candendê – Sítio dos crioulos: a terra é meu quilombo (Barbacena – sec. XIX e XX). In: Simpósio Nacional de História, 30, Recife. Anais Eletrônicos... Disponível em: https://www.snh2019.anpuh.org/resources/anais/8/1564241621_ARQUIVO_artigocandende.pdf. Acesso em: 19 out. 2021.

Silva, V. (2014). O DIA DA CONSCIÊNCIA NEGRA NO BRASIL: ALGUMAS REFLEXÕES. Revista de História Bilros. História(s), Sociedade(s) e Cultura(s). Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 153-166, jul. Dez. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180504103112id_/http://seer.uece.br/?journal=bilros&page=articl e&op=viewFile&path%5B%5D=1147&path%5B%5D=1076. Acesso em: 22 Out. 2021.

Thompson, P. (2002). A voz do passado. Rio de Janeiro: Paz e terra.

Tuma, M. M. (2012). Da escrita de intenções aos discursos sobre o processo histórico: a história da educação como disciplina do curso de Pedagogia na década de 1960. In: ABBUD, Maria Luiza Macedo; FAVARO, Marta Regina Gimenez... [et al.] (Org.). 50 anos da Pedagogia: Da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Londrina à Universidade Estadual de Londrina (1962 a 2012). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Pr, p. 55 a 64

YOUTUBE. (2014, Fevereiro, 2o). Palavra Canta Oficial: Palavra Cantada | África- Fevereiro 2014 [Video file]. https://youtu.be/yGv47mv7874

YOUTUBE. (2016, Março, 11). Conecturma: videoclipe - O que é um poema? - Março 2016 [Video file]. https://youtu.be/TedJnMYP0vk

YOUTUBE. (2020, Fevereiro, 11). Charlie, O Entrevistador de Coisas: Charlie Entrevista a Luna| - Fevereiro 2020 [Video file]. https://youtu.be/lLZ8dAa1pc8

YOUTUBE. (2020, outubro, 21). Mundo de Creche: A ÁFRICA E SUAS INFLUÊNCIAS NO BRASIL | CONSCIÊNCIA NEGRA NA EDUCAÇÃO INFANTIL |AULA GLOBINHO.- Outubro 2020 [Video file]. https://youtu.be/G1QOWwCP4po

YOUTUBE. (2021, novembro, 7). PIBID: UEMG Barbacena, Cultura Africana: As máscaras africanas .- Novembro 2021 [Video file]. https://youtu.be/BhyDd4Iw430

Published

2022-07-02

How to Cite

Hill Fávero, C., Vieira, G. C., Almeida, C. M., de Carvalho, B. V., Santos Presotti, T., & Aparecida de Oliveira, V. V. (2022). MINING THE HISTORY OF THE CANDENDÊS QUILOMBO: BUILDING NARRATIVES IN ELEMENTARY SCHOOL . Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2224

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Most read articles by the same author(s)