READING PRACTICES IN CHILDHOOD: STORYTELLING AND MEDIATED READING IN PANDEMIC TIMES

Authors

  • Cristina Hill Fávero Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Yasmin Silva Onofre UEMG
  • Camila Loschi Rosa de Melo UEMG
  • Maxiele Marlúcia Ferreira de Lourdes UEMG
  • Milena Silva e Souza UEMG

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2225

Keywords:

Fairy tales, retelling, pandemic, PIBID

Abstract

This article seeks to describe one of the activities developed in the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (PIBID) financed by CAPES by scholarship holders from the University of the State of Minas Gerais. The project aimed to promote virtual reading practices of storytelling and mediated reading during the Covid-19 pandemic period for students of the first year of Elementary School in one of the classes of one of the schools participating in the program. The methodology used to apply the project was online meetings through the virtual platform Google Meet. Three meetings were held: the first being a conversation circle with the children about reading habits; in the next meeting, a virtual storytelling and in the third meeting, a mediated reading of the work and discussions about previous meetings. The stories used in the project were the tale Rapunzel, by the Brothers Grimm and the adaptation Rapunzel and the Quibungo, by Cristina Agostinho and Ronaldo Simões Coelho. At the end of the project development, it was possible to observe the children's taste and interest in reading, their previous knowledge, the development of creativity and imagination by the possibilities raised by the children of retelling the original fairy tale. Even with all the problems involving the context of isolation imposed by the coronavirus pandemic, with the completion of the project it was found that teaching practices could be carried out by the scholarship holders, and that such practices had satisfactory results for those involved.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abramovich, F. (1997). Literatura infantil: gostosuras e bobices [5ª ed]. Scipione.

Andrade, J. F. (2017). A Importância do reconto de histórias no desenvolvimento cognitivo de crianças dos 3 anos. [Dissertação Mestrado em Ciências da Educação: Educação Especial, Universidade Fernando Pessoa]. https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6307/1/DM_Joana%20Fraga%20Andrade.pdf

Anjos, C. I.; FRANCISCO, D. J. (2021). Educação infantil e tecnologias digitais: reflexões em tempos de pandemia. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, 23, Especial, pp. 125-146. https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79007.

Brejo, J. A. (2020). Leitura e Literatura Infantil: um alívio em tempos de pandemia. https://pensaraeducacao.com.br/pensaraeducacaoempauta/leitura-e-literatura-infantil-um-alivio-em-tempos-de-pandemia/.

Coelho, B. (1999). Contar histórias: uma arte sem idade. Ática.

Girotto, C. G. G. S, Souza, R. J. (2016). Práticas de leitura na Infância: desatando nós da formação de ouvintes e leitores. In: C. G. G. S Girotto,; R. J. Souza, (orgs.), Literatura e educação infantil: livros, imagens e prática de leitura. (pp. 11-38) Mercado de Letras.

Hamze, A. (2009). O momento Mágico de contar histórias. https://educador.brasilescola.uol.com.br/gestao-educacional/o-momento-magico-decontar-historias.htm >.

Mazzotti A.J.A, Gewandsznajder F. (1998) O método nas ciências naturais e sociais. Pioneiras.

Nogueira, S. A. D., Lustosa, R. P., Silva, M. A. (2019). O conto de fadas como perspectiva na formação leitora nos anos iniciais da educação básica. VI Congresso Nacional de Educação. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA8_ID11866_01102019184838.pdf.

Salles, J., Parente, M.A., Alexandre, B.; Xavier, C., Fernandes, J.(2001). Recontar de histórias por crianças: instrumento de avaliação da compreensão de leitura. Letras de hoje, 36(3), pp. 529-535.

Sampaio, R. M. (2020). Práticas de ensino e letramentos em tempos de pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, 9(7),. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4430

Valiengo, A., Souza, S. P. (2016). O mundo de faz de conta e os livros: a criança de 3 a 6 anos. In: C. G. G. S Girotto,; R. J. Souza, (orgs.), Literatura e educação infantil: livros, imagens e prática de leitura. (pp. 103-130) Mercado de Letras.

Published

2022-07-02

How to Cite

Hill Fávero, C., Silva Onofre, Y., Loschi Rosa de Melo, C., Ferreira de Lourdes, M. M., & Silva e Souza, M. (2022). READING PRACTICES IN CHILDHOOD: STORYTELLING AND MEDIATED READING IN PANDEMIC TIMES. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2225

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP