Music in early childhood education:
contribution to the child's development at school
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2252Keywords:
Planning; Project; PIBIDAbstract
This work presents the analysis of the use of music in Early Childhood Education; highlighting the experience of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). We propose a reflection on the importance and contribution to the child's development, in addition to observing the presence of music in pedagogical planning and practices. The research had a qualitative approach, with an emphasis on participatory research, arising from the experience in 2017. Data collection took place in two stages: observation and application of a questionnaire. In addition to performing a documentary analysis of the National Curriculum Framework for Early Childhood Education (RCNEI, 1998), the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI, 2010) and the Common National Curriculum Base (BNCC, 2018), we sought to verify how music is evidenced in those documents. There are several ways to use music in this space as long as it is contextualized in order to contribute to the child's integral development. It is concluded that from the planning and teaching practice it is possible to turn music into an active pedagogical instrument in the Kindergarten classroom.
Metrics
References
ALGAYER, Karine Regina; TRUGILLO, Edneuza Alves. A música como ferramenta pedagógica no aprendizado da criança. Revista Eventos Pedagógicos., Cáceres, v.4, n.2, p.136-145, ago./dez. 2013. Disponível em: <http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/1276>. Acesso em: 28/09/2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: D.O. 5 de outubro de 1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>. Acesso em: 28/09/2021.
BRASIL. LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educacional. Lei 9394/96. Brasília/DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 28/09/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf>. Acesso em: 28/09/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Brasília/DF, 2008. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11769-18-agosto-2008-579455-norma-pl.html > Acesso em: 29/08/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 13.278, de 02 de maio de 2016. Brasília/DF, 2016. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2016/lei-13278-2-maio-2016-782978-norma-pl.html>. Acesso em: 11/08/ 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 01/11/2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf > Acesso em: 11/ 05/ 2020.
CERON, Isabel Nercolini. A música na Educação Infantil: a contribuição da música para o desenvolvimento de crianças entre 0 e 5 anos. In: XVI Encontro Regional Sul da ABEM, v. 1 , 2015, Blumenau. Anais eletrônicos... Blumenau: XVI Encontro Regional Sul da ABEM, 2015. p.1-10.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2000.
CORREIA, Marcos Antonio. A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação. Educar., Curitiba, n. 36, p.127-145, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n36/a10n36.pdf>. Acesso em: 21/08/ 2019.
GERHARDT, Tatiana Engel. et al. UNIDADE 4 – ESTRUTURA DO PROJETO DE PESQUISA. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GODOI, Luis Rodrigo. A importância da música na Educação Infantil. Londrina:UEL, 2011, 36p.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia): Universidade Estadual de Londrina, 2011. Disponível em: <https://www.meloteca.com/wp-content/uploads/2018/11/a-importancia-da-musica-na-educacao-infantil.pdf>. Acesso em: 20/12/2019.
GOHN, Maria da Glória; STAVRACAS, Isa. O Papel da Música na Educação Infantil. EccoS Revista Científica., São Paulo, v. 12, n. 2, p. 85-103, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/715/71518580013.pdf>. Acesso em: 28/09/2021.
LIMA, Cynthia da Silva. MELLO, Leila. Mara. A importância da música no processo de aprendizagem. Ciência Atual, Rio de Janeiro, v. 1, n 1, p. 97-106, 2013. Disponível em: <http://www.cnad.edu.br/revista-ciencia-atual/index.php/cafsj/article/viewFile/12/pdf>. Acesso em: 28/09/2021.
LOUREIRO, Alicia Maria Almeida. O ensino da música na escola fundamental: um estudo exploratório. Belo Horizonte: PUC, 2001. Dissertação (Mestrado em Educação): Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2001. Disponível em: <http://server05.pucminas.br/teses/Educacao_LoureiroAM_1.pdf>. Acesso em: 2809/2021.
LORENTZ, Danielle Costa. O papel da música na educação infantil. Revista Eventos Pedagógicos., Cáceres, v. 6, n. 4, p. 100-108, nov./dez. 2015. Disponível em:<http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/2010/1605>. Acesso em: 28/09/2021.
MOREIRA, Ana Claudia; SANTOS, Halinna; COELHO, Irene s.. A música na sala de aula - a música como recurso didático. Unisanta humanitas., São Paulo, v. 3, n. 1, p. 41-61, 2014. Disponível em: <https://periodicos.unisanta.br/index.php/hum/article/view/273/274>. Acesso em: 28/09/2021.
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG: 2011.
PROGRAMA INSTITUCIONAL DE BOLSAS DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA (PIBID). Portal do Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pibid. Acesso em: 30/09/2021.
SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval. Pesquisa participante: alteridade e Comunidades interpretativas. Psicologia USP., São Paulo, V. 17, N. 2, p.11-41, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/41889>. Acesso em: 28/09/2021.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Unidade 2 – a pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lílian Kelly de Almeida Figueiredo Voss, Tainara Alves Teixeira Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”