Dealing with body culture knowledge during the pandemic of COVID-19:

reality and possibilities

Authors

  • Joelma de Oliveira Albuquerque Universidade Federal de Alagoas
  • Petra Schnneider Lima dos Santos UFAL
  • Vinícius Tenório Moraes Silva UFAL
  • Luis Fernando Farias Silva UFAL

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2264

Keywords:

physical education, remote teaching, teacher formation

Abstract

The pedagogical activities that are systematized and analyzed in this article were developed by the PIBID Physical Education group of the Federal University of Alagoas, Arapiraca Campus. It had the objective to of critically analyzing the reality and the possibilities of dealing with the knowledge of corporal culture, developed through the PIBID Physical Education from UFAL/Arapiraca Campus, in elementary school II, in the pandemic context, facing the necessary elevation of human cultural formation, and overcoming the current production mode of existence - capitalism. For this, we used the philosophical categories reality and possibilities, which make up the dialectical historical materialist method of knowledge, with which we seek approximations. The methodology used is that of the systematization of experiences. The results were systematized according to the curricular principles for the selection and methodological treatment of knowledge. It was found that the reality of deep social inequality prevented a significant part of the population from having access to school knowledge, and that, contradictorily, revealed possibilities to deal with the contents in a systematic way. It is concluded that the possibilities are related to the formation of teachers based on a consistent theoretical basis that allows them to face the identified problems.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Assis, V. O. & Silva, M. E. de A. (2019). Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Sub-Projeto Educação Física: UFAL e educação básica em interlocução: contribuições do PIBID Educação Física à formação docente e ao desenvolvimento de possibilidades pedagógicas no trato da cultura corporal de movimento. UFAL.

Brasil. (2020). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico.

Cheptulin, A. (1982). A dialética materialista: categorias e leis da dialética. Editora Alfa-Ômega.

Coletivo de Autores. (1992). Metodologia do Ensino de Educação Física. Editora Cortez.

Comitê Gestor da Internet no Brasil. (2020). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123121817/tic_dom_2019_livro_eletronico.pdf

Freitas, L. C. de. (1987). Projeto histórico, ciência pedagógica e ‘didática’. Campinas: Educação e Sociedade, (27), 122-140, set. 1987.

Gama, C. N. (2015). Princípios curriculares à luz da pedagogia histórico-crítica: as contribuições da obra de Dermeval Saviani. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação. Salvador: Universidade Federal da Bahia.

Gama, C.N., & Prates, A. C. (2020). Currículo e trato com o conhecimento: contribuições à luz da pedagogia histórico-crítica e da abordagem crítico-superadora. Gesto e debate, 19 (5), 57-83, jun.2020. https://static.s123-cdn-static-c.com/uploads/1154357/normal_5ee77f237467c.pdf

Holliday, O. J. (2006). Para sistematizar experiências. (2. ed.). MMA.

Lavoura, T. N. (2020). Natureza e especificidade da educação física na escola. Poiésis, 14 (25), 99-119, Jan./Jul.2020. https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880

Melo, F. D. A., Lavoura, T. N., & Taffarel, C. N. Z. (2020). Ciclos de escolarização e sistematização lógica do conhecimento no ensino crítico-superador da educação física: contribuições da teoria da atividade. Revista Humanidades e Inovação, 7 (10), 117-134. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2338

Mèszáros, I. (2002). Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. Boitempo Editorial/Editora da Unicamp.

Saviani, D. (2015). Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 7 (1), 286-293, jun.2015.

https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13575

Saviani, D. (2003). Escola e Democracia. Editora Autores Associados.

Taffarel, C & Escobar, M. (2005). Cultura Corporal e os dualismos necessários a ordem do Capital. Rascunho Digital, UFBA.

http://www.rascunhodigital.faced.ufba.br/

Published

2022-10-10

How to Cite

de Oliveira Albuquerque, J., Schnneider Lima dos Santos, P., Tenório Moraes Silva, V., & Farias Silva, L. F. (2022). Dealing with body culture knowledge during the pandemic of COVID-19: : reality and possibilities. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2264

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.