A alfabetização como atividade lúdico-didática no contexto do PIBID - Pedagogia da UEMG de Divinópolis

Authors

  • Ana Gabriela Silva LESSA Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Laura Silveira Santiago Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Shirley Aparecida Cruz de Azevedo Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Rafaela Paula Moraes a Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Emmanuelle Christiman Moraes Arantes JÁBERLAMOUNIER Professora na rede pública de ensino da Educação Básica e supervisora do PIBID/UEMG/Unidade de Divinópolis
  • José Márcio Silva Barbosa Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2271

Keywords:

teaching, Teaching practice, experience report.

Abstract

The article aims to present an experience report of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) in the development of one of the subprojects of the Pedagogy course at the Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) of the Academic Unit of Divinópolis. The literacy theme is at the center of the debate of the Pedagogy subproject for teaching and teaching practice to consider the possibilities of school education to provide the full development of students in literacy in the initial grades of the elementary school in a municipal public school. Therefore, a qualitative study of a descriptive nature of the experience report type was carried out, which aims to describe the experiences and perspectives of academics/scholarship holders, supervising professor of the public education network, and area coordinators linked to the Program, which, during the development activities provided us with moments of reflection and monitoring of teaching practices. The report explores the playful-didactic activities developed in classrooms, giving a little glimpse of their routine, and highlights the relevance of PIBID in allowing scholarship holders to experience the teaching practice.

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Author Biographies

Ana Gabriela Silva LESSA, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Estudante do curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Bolsista do
PIBID/Unidade Divinópolis. Carmópolis de Minas, Minas Gerais (MG), Brasil.

José Márcio Silva Barbosa, Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutor em Educação. Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Unidade
Acadêmica de Divinópolis, Minas Gerais e coordenador de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência
(PIBID). Divinópolis, Minas Gerais (MG), Brasil.

References

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Published

2022-04-02

How to Cite

LESSA, A. G. S., Santiago, L. S., Azevedo, S. . A. C. de, Moraes, . R. P., JÁBERLAMOUNIER, E. . C. M. A., & Barbosa, J. M. S. (2022). A alfabetização como atividade lúdico-didática no contexto do PIBID - Pedagogia da UEMG de Divinópolis. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2271

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP