Using interactive activities as a way to personalize Chemistry classes in remote education
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2276Keywords:
Chemistry teaching; Interactivity; Quiz.Abstract
Due to the health crisis imposed by the new coronavirus, it has become necessary to adapt the teaching methodologies, making the student’s teaching and learning process even more challenging. In this context, the objective of this work is to introduce interactive activities as a way to personalize the teaching of chemistry during the period of remote classes. To this end, the digital platforms Wordwall and Google Forms were used. It was observed that with the use of didactic and interactive tools, freely available on the internet, it became possible to give na innovative character to exercises with the creation of quizzes and games during the remote classroom moments. The use of interactive tools in remote classes has enabled a better diagnosis of the student’s knowledge. These respective tools are capable of replicating graphics that not only bring correct or wrong answers, but that make it possible to analyze the level of knowledge of the classes about the studied content, thus inducing corrective measures to be taken by the teachers.
Metrics
References
ALMEIDA, S.; SOARES, M. H. F. B.; MESQUITA, N. A. S. Proposta de Formação de Professores de Química por meio de uma Licenciatura Parcelada: Possibilidade de Melhoria da Prática Pedagógica versus formação aligeirada. Química Nova na Escola, v. 34, n. 3, p.136-146, 2012.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos, Alves Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: Anastasiou LGC, Alves LP, organizadores. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Ed. Univille; 2004. p. 67-100.
BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de assistência à saúde – Departamento de atenção básica. O que é uma alimentação saudável. Considerações sobre o conceito, princípios e características: uma abordagem ampliada. Brasília: Ministério da Saúde, 2005.
COSCRATO, G.; PINA, J.C.; MELLO, D.F. Utilização de atividades lúdicas na educação em saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paul Enferm, v.2, n.23, p.257-63, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25ª ed., Editora Paz e Terra, São Paulo, 1996.
GOOGLE. Formulários Google. Disponível em:
GRANDO, C.R.O Jogo e suas Possibilidades Metodológicas no Processo Ensino-Aprendizagem da Matemática. Dissertação de Mestrado. UNICAMP: Campinas, 1995.
GUEDES, D. P. et al. Níveis de prática de atividade física habitual em adolescentes. Revista Brasileira de Medicina Esportiva, v.7, n.6, p. 187-199, nov./dez. 2006.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 5edição. São Paulo: Perspectiva, 2007.
KENSKI, V. M. NOVAS TECNOLOGIAS: O redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. In: Trabalho apresentado na XX Reunião da ANPEd. Caxambu. Revista Brasileira de Educação, 1997.
LIMA, J. O. G. Perspectivas de novas metodologias no ensino de química. Minas Gerais, 2012.
LOIOLA, B. d. A., & Mourão, C. I. (s.d.). Jogo didático: a utilização do Wordwall como abordagem metodológica para contribuição no processo de ensino aprendizagem. Revista Cocar, 15.
NEVES, N. N.; SANTOS, A. R. O uso das tecnologias digitais da informação e comunicação para a experimentação no ensino de química: uma proposta usando sequências didáticas. Rio Branco: Scientia Naturalis, v. 3, n. 1, p. 194-206, 2021.
NOGUEIRA, V. J. P. Brincadeiras tradicionais: cultura possível nas aulas de educação física. Monografia (Licenciatura). Universidade de Brasília. Faculdade de Educação Física. Curso de Licenciatura em Educação Física do Programa Universidade Aberto do Brasil. 51fl. Porto Velho – RO, 2012.
PIAGET, J. A formação do Símbolo na Criança. Rio de Janeiro: Zahar, p.370. 1975.
VIEIRA, V. L. B.; SOUZA, J. A. L. Uso da plataforma wordwall como metodologia ativa na criação de recursos didáticos para o ensino da farmacobotânica: Relato de experiência. Fortaleza - CE, 2020.
Wordwall - Crie lições melhores mais rapidamente. (s.d.). Wordwall | Create better lessons quicker. https://wordwall.net/pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vitória Heloise Bezerra Lima, Letícia Carolina da Silva Araújo, James Alex da Silva, Marcos Oliveira Rocha, Aldenir Feitosa dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”