Bingo Celular: O lúdico no processo de ensino e aprendizagem

Authors

  • Leonardo Carvalho Alves UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)
  • Renato Abreu Lima UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2315

Keywords:

Citologia, Didática, Ensino Superior

Abstract

The teaching of Cell Biology constitutes an innovative educational path in the acquisition of knowledge about the importance of animal and plant cells. Thus, this work aimed to report the application of a didactic game to stimulate the teaching and learning process of higher education students on the basic principles of functions, transport of biological membranes and morphological structures of cellular cytoplasmic organelles. To support this research, the application of the ludic game entitled Bingo Celular was used as didactic material. This research was carried out at the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA) of the Federal University of Amazonas (UFAM) in the city of Humaitá-AM in the Degree Course in Sciences: Biology and Chemistry and involved students of the 1st period in the discipline of Cell Biology. At first, there were a total of 29 students of the course in question. Bibliographic research and action research were used, focusing on the dialectical method of investigation, Historical and Dialectical Materialism. The data collection techniques used were: 1) Theoretical class; 2) Application of playfulness. The results show that when it comes to the subjects involved in the research, it was evident that the students' difficulty in relating the concepts of the organelles present in the cytoplasm comes from a growing phase of basic education and permeates higher education. In this logic, cellular bingo appears to reinforce the discussion on the aforementioned subject, and, in addition, we sought to avoid the configuration of the theoretical regency as being something simplistic and limiting.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leonardo Carvalho Alves, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Mestre em ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH).

References

Batisteti, C. B.; Araújo, E. S. N. de; Caluzi, J. J. (2009). As estruturas celulares: o estudo histórico do núcleo e sua contribuição para o ensino de biologia. Filosofia e História da Biologia, v. 4, p. 17-42. Disponível em: https://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-01-Caroline-Batisteti-et-al.pdf.

Caldeira, A. M. A.; Araujo, E. S. N. N. (2009). Introdução à didática da Biologia. São Paulo- SP: Escrituras editora.

Cavalcante, F.S.; Silva, D.A.; Freitas, J.F.; Lima, R.A. (2016). O ensino-aprendizagem de pteridófitas por meio da aula prática em uma escola pública no município de Porto Velho-RO. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v.3, n.2, p.10-15. Diponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/566/611.

Gadotti, M. (1983). Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo- SP, Cortez: Autores associados.

Konder, L. (2008). O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, coleções Primeiros Passos 23, 85 pág.

Krasilchik, M. (2004). Prática de Ensino de Biologia. 4.ed. São Paulo: Edusp.

Marconi, M. DE A.; Lakatos, E. M. (2016). Fundamentos de metodologia científica. 7.ed. São Paulo, Atlas.

Moreira, M.A. (2011). Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, v.1, n.3, p.25-46.

Neves, A. L. L. A.; Sousa, G. M; Arrais, M. G. M. (2014). A produção de jogos didáticos de botânica como facilitadores do ensino de ciências na EJA. Revista da Associação Brasileira de Ensino de Biologia, v. 1, n. 7, p. 553-563. Disponível em: http://docplayer.com.br/11584642-A-producao-de-jogos-didaticos-de-botanica-como-facilitadores-do-ensino-de-ciencias-na-eja.html.

Nicola, J. A.; Paniz, C. M. (2016). A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de ciências e biologia. Rev. NEaD-Unesp, v. 2, n. 1, p.355-381. Disponível em: https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/download/InFor2120167/pdf.

Pedroso, C. V (2009, 26 a 29 de outubro). Jogos didáticos no ensino de biologia: uma proposta metodológica baseada em módulo didático [banner]. In. IX Congresso Estadual de Educação-EDUCERE; III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Disponível em: http://docplayer.com.br/12391198-Jogos-didaticos-no-ensino-de-biologia-uma-proposta-metodologica-baseada-em-modulo-didatico.html.

Thiollent, M. (1988). Metodologia da Pesquisa- Ação. 4.ed.- São Paulo: Cortez-Autores associados.

Published

2022-10-10

How to Cite

Alves, L. C. ., & Abreu Lima, R. (2022). Bingo Celular: O lúdico no processo de ensino e aprendizagem. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2315

Most read articles by the same author(s)