Digital booklet

the direction of electronic waste through educational actions in basic education

Authors

  • Janaina Luiza Simões dos Santos Federal University of Pernambuco
  • Rafaela Alves Pereira da Silva Federal Rural University of Pernambuco
  • Bruno Severo Gomes Federal University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2447

Keywords:

Environmental education, Electronics, Consumerism

Abstract

The correct direction of electronic waste goes far beyond measures aimed at environmental conservation, it is about management models that aim to guarantee collective actions generating socio-environmental awareness when correctly applied through of walls’ school. In this way, the present work aims to promote environmental education through the use of digital booklets, so that it collaborates to share the theme in the teaching and learning process in basic education. The content of the booklet was designed to be used in an interdisciplinary way by teachers in different areas of knowledge. The research was carried out in a state school in Aldeia, located in the municipality of Camaragibe -PE. An effective qualitative research was carried out, thus obtaining data that together with a bibliographic research contributed to the elaboration of the educational product. After submitting the educational product developed to the analysis of educators, it was found that it can help students understand the importance of correctly disposing of electronic waste and the permanent construction of awareness, sensitization guiding the practice of these socio-environmental actions through Education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janaina Luiza Simões dos Santos, Federal University of Pernambuco

Federal University of Pernambuco, Graduate Program in the National Network for the Teaching of Environmental Sciences – UFPE.

Rafaela Alves Pereira da Silva, Federal Rural University of Pernambuco

Academic Unity of Serra Talhada. Federal Rural University of Pernambuco, Serra Talhada, PE, Brasil.

Bruno Severo Gomes, Federal University of Pernambuco

Federal University of Pernambuco, Graduate Program in the National Network for the Teaching of Environmental Sciences – UFPE.

References

Brasil. Resolução n° 2 de 15 de junho de 2012. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental, 2012. http://portal.mec.gov.br/index

Cyriaco, A. F. F., Nunn, D., Amorim, R. F. B., Falcão, D. P., Moreno, H. (2017). Pesquisa qualitativa: conceitos importantes e breve revisão de sua aplicação à geriatria/gerontologia. Geriatrics, Gerontology and Aging, v. 11, n. 1, p. 4-9.https://cdn.publisher.gn1.link/ggaging.com/pdf/v11n1a02.pdf

Diário do Comércio, Brasil é o país que mais produz lixo eletrônico na América Latina. 2020. https://diariodocomercio.com.br/livre/brasil-eo-pais-que-mais-produz-lixo-eletronico-na-america-latina,2020.

Dwivedy, M., Mittal, R.K. (2012). An investigation into e-waste flows in India. Journal of Cleaner Pro-duction, v.37, p. 229-242. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.017

Hoffmann, J. (1992). Recovering precious metals from electronic scrap. Journal of the Minerals, Met-als and Materials Society. DOI:10.1007/BF03222275

Lima, I.S.(2020). Lixão de Céu Azul, em Camaragibe, será fechado em outubro: O lixão é o último em atividade na Região Metropolitana do Recife. In: Lixão de Céu Azul, em Camaragibe, será fechado em outubro: O lixão é o último em atividade na Região Metropolitana do Recife. [S. l.].https://radiojornal.ne10.uol.com.br/noticia/2020/09/28/lixao-de-ceu-azul-em-camaragibe-sera-fechado-em-outubro-195945/index.html. Acesso em: 25 nov. 2020.

LIXO ELETRÔNICO-Parte 2. Vídeo. 7min35s. Publicado pelo canal Krefta Tecnologia em serviços-PR, 21 mar. 2016. https://www.youtube.com/watch?v=LerzgNYWIvU. Acesso em 14 set. 2019.

Masetto, M. T. Mediação Pedagógica e o Uso da Tecnologia. In.: MORAN, J. M. MASETTO, 2013. https://www.academia.edu/10222269/Moran_Masetto_e_Behrens_NOVAS_TECNOLOGIAS_E_MEDIA%C3%87AO_PEDAGOGICA

Méllo, R. P., Silva, A. A., Lima, M. L. C. L, Di Paolo, A. F. (2007). Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa. Psicologia e Sociedade, v.19, n.3, p. 26-32. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000300005

Moreira, A. F. B. (2001). O campo do currículo no Brasil: os anos noventa.Currículo sem fronteiras, v. 1, n. 1, p. 35-49. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300005

Moreira, D. (2007). Lixo eletrônico tem substâncias perigosas para a saúde humana. https://computerworld.com.br/acervo/idgnoticia-2007-04-26-7348055458.

Morin, E. (2011). Introdução ao Pensamento Complexo. trad. Eliane Lisboa. 4 ed. Sulina. https://www.editorasulina.com.br/img/sumarios/313.pdf

Neponuceno, A. F., S. F.; Garcia, P. H.(2019).Proposta de uma Cartilha Educativa a Respeito da Evolução Urbana de Três Lagoas para o Auxilio nas Aulas de Geografia. Mato Grosso do Sul. https://ppggeografiacptl.ufms.br/files/2019/12/29-32.pdf.

Nicola, J. A., Paniz, C. M. (2017). A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no Ensino de Ciências e Biologia. In For, v. 2, n. 1, p. 355-381. https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/infor2120167

Pasquali, L. (1997). Psicometria: teoria e aplicações. Brasília: Editora UnB. p. 161-200. http://www.de.ufpb.br/~ronei/ermac023.pdf

Perióticos, Qualis. (2018). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/conselho-tecnico-cientifico-da-educacao-superior/anexos-ctc-es/anexo-01-186.pdf

Rizzatti, I. M., Mendonça, A. P., Mattos, F., Rôças, G., Silva, M. A. B. V. da., Cavalcanti, R. J. de S., Oliveira, R. R. de. (2020). Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. Actio: Docência em Ciências, v.5, n. 2, p. 1-17. https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657

Step Initiative. (2014). “One Global Definition of E-Waste”. United Nations University 3576. https://collections.unu.edu/eserv/UNU:6120/step_one_global_definition_amended.pdf.

Sousa, L. O., Bernardino, A. A contação de história como estratégia pedagógica na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Revista de Educação, v. 6, n. 12, p. 235-249, 2011. https://doi.org/10.17648/educare.v6i12.4643

Vianna, H. M. (1982). Testes em educação. IBRASA. Ziesmann, C. I., Baumgratz, C. E. & Batista, T. P., E. S. Pauletti. Rodas de conversas e oficinas pedagógicas: uma possível estratégia para sensibilizar e refletir sobre a educação ambiental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 12, n.1, 2022. http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/6076

Downloads

Published

2023-09-21

How to Cite

Simões dos Santos, J. L., Alves Pereira da Silva, R., & Severo Gomes, B. (2023). Digital booklet: the direction of electronic waste through educational actions in basic education. Diversitas Journal, 8(3), 3151–3165. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2447

Most read articles by the same author(s)