Didactic sequence using virtual games for teaching biology in remote education

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2494

Keywords:

High school, digital tools, recreational activity, PIBID

Abstract

The use of varied teaching tools, whether in person or virtually, makes classes attractive, motivating and less routine. During emergency remote teaching, the need to innovate and improve student interaction became a challenging task. Therefore, the present work aimed to report the experience of beginners in teaching on the planning and socialization of a didactic sequence (DS) involving virtual games on the Evolution of Living Beings, in addition to the contributions of this pedagogical action to improving student interaction in classes and for teacher training. This production portrays a qualitative, descriptive study based on an experiencereport (ER) experienced in 1st grade high school classes at a State School in Alagoas, field of activity of PIBID/UFAL, Biology subproject. The DS consisted of three didactic games created on the Wordwall virtual platform, in order to promote greater student engagement during classes, in addition to contributing to the retention of content, namely: quiz, word search and maze. Additionally, other didactic activities were carried out. It was observed that the students' involvement in the games was significant, however, the students had a greater affinity for the quiz, the first game applied. SD contributed both to better learning and helped the teacher to obtain greater interaction and participation from students. The use of online educational games associated with the continuity of the subject in different activities and assessments showed positive results. Finally, it is important to diversify and explore these interactive activities so that students feel more motivated to learn dynamically and give meaning to their learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giovanna Maria Rodrigues Wanderley, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas, Bolsista PIBID – Subprojeto Biologia, Universidade Federal de Alagoas – UFAL, Arapiraca, AL, Brasil.

Adriele Maria Adrião dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas, Bolsista PIBID – Subprojeto Biologia, UFAL, Arapiraca, AL, Brasil.

Daniele Luiz Soares Pereira Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Ciências Biológicas, Bolsista PIBID – Subprojeto Biologia, UFAL, Arapiraca, AL, Brasil.

Lincoln Nícolas de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas, Bolsista PIBID – Subprojeto Biologia, UFAL, Arapiraca, AL, Brasil.

Everane da Silva Barros, Universidade Federal de Alagoas

Professora Supervisora, Bolsista PIBID – Subprojeto Biologia, UFAL, Arapiraca, AL, Brasil.

Maria Lusia de Morais Belo Bezerra, Universidade Federal de Alagoas

Docente orientadora, Coordenação de área PIBID – Subprojeto Biologia, UFAL,  Arapiraca, AL, Brasil.

References

Portaria n°11.907/2020 da Secretaria de Estado de Educação (2020). Oferta para a Educação Básica. http://www.educacao.al.gov.br/images/PORTARIA_OFERTA_EDUCA%C3%87%C3%83O_B%C3%81SICA_1.pdf

Almeida, D. M., Pscheidt, A. C., Coelho, C. B. (2019). Inovação em ensino de biologia: o desenvolvimento de uma sequência didática de ensino por investigação utilizando modelos sintéticos de vegetais para as aulas de botânica. INOVAE-Journal of Engineering, Architecture and Technology Innovation, v. 7, n. 1, p. 79-93.

Almeida, L. C., Dalbean, A. (2020). (Re)Organizar o trabalho pedagógico em tempos de COVID-19: no limiar do (im)possível. Educação & Sociedade, v. 41, p. 1-20. https://doi.org/10.1590/ES.23968.

Campos, L. M. L., Bortolo, T. M., Felício, A. K. C. A. (2002). Produção de Jogos Didáticos para o Ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a Aprendizagem. UNESP, p. 1-14. https://www.unesp.br/prograd/PDFNE2002/aproducaodejogos.pdf.

Centro de educação para a educação brasileira – CIEB (2020). CIEB lança estratégias de aprendizagem remota para secretarias de educação. https://cieb.net.br/cieb-lanca-estrategias-de-aprendizagem-remota-para-secretarias-de-educacao/

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES (2020). Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência, atualização 06 de mar. de 2020. https://uab.capes.gov.br/.

Costa, D. M., Sufiatti, J. A., Arantes, R. C., & de Jesus Castro, F. (2022). O uso de recursos educacionais digitais no ensino de biologia: contribuições em tempos de pandemia. Revista Docência e Cibercultura, 6(5), 374-388. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/66602.

Cunha, L., Silva, A; Cunha, A. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo, v. 7, n. 3, p. 27-37, 13 de ago. de 2020. http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924

Dessen, M. A., Polonia, A. C. (2007). A família e a escola como contexto de desenvolvimento humano. Paidéia, p. 21-32. https://www.scielo.br/j/paideia/a/dQZLxXCsTNbWg8JNGRcV9pN/?format=pdf&lang=pt

Farias, E. M. Silva, A. T. M., Silva, R. A., Neves, R. F. (2021). Sequência didática para o ensino médio a partir da relação entre a herança dos grupos sanguíneos e o sistema imunológico. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 26-51.

Feitosa, M. C., Moura, P. S., Ramos, M. S. F. (2020). Ensino Remoto: O que pensam os Alunos e Professores?. In: Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação. SBC. p. 60-68. https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11383

Ferreira, C. M. N. S. (2021). Depoimentos dos professores. Ciências Sociais UFF. Disponível em: <http://www.cscampos.uff.br/?page_id=462.

Gomes, S. M., & Barros, J. D. de S. (2022). Ensino remoto em Biologia: experienciando sequências didáticas no ensino médio em uma escola pública do Estado da Paraíba, Brasil: Remote teaching in biology: teaching sequences in high school education at a public school in the State of Paraíba, Brazil. Journal of Education Science and Health, 2(2), 01–20. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.126.

Idarlene, M.C. (2017). Afetividade: os vínculos entre docente e discente na melhoria do processo de ensino e aprendizagem [Trabalho de conclusão de curso, Universidade do Estado do Amazônas]. Repositório Institucional UEA. http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/720

Jesus, B. S. (2020). Desenvolvimento de Sequência Didática e Reflexões de uma Bolsista ID do PIBID. Revista dos Estudantes de Pós-Graduação, n. 25, p. 1-18. <https://periodicos.ufba.br/index.php/inventario/article/view/34587

Lopes, K. M. V., Oliveira, R. F. S., Vizolli, F., Darsie, M. M. P. (2020). As Sequências Didáticas no Ensino de Ciências e Matemática no Brasil. Revista Internacional Educon, v. 1, n. 1, (pp. e20011011-e20011011). https://grupoeducon.com/revista/index.php/revista/article/view/569

Nobre, S. B., Farias, E. F. (2016). Jogo Digital como estratégia para o ensino de Biologia Evolutiva. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, p. 1-17. https://www.researchgate.net/profile/Suelen-Nobre/publication/325908588_Jogo_Digital_como_estrategia_para_o_ensino_de_Biologia_Evolutiva/links/5b2c01fb4585150d23c1a650/Jogo-Digital-como-estrategia-para-o-ensino-de-Biologia-Evolutiva.pdf

Oliveira, L., Silva, O., Ferreira, U. (2010). Desenvolvendo Jogos Didáticos para o Ensino de Química. Holos, v. 5, p. 166-175. http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/567

Pedroso, C. V. (2009). Jogos didáticos no Ensino de Biologia: Uma Proposta Metodológica Baseada em Módulo Didático. Educere, p. 1-9. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2944_1408.pdf

Ramos, D. K., Campos, T. R. (2020). O uso de jogos digitais no ensino de Ciências Naturais e Biologia: uma revisão sistemática de literatura. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 2, p. 450-473. 2020. http://revistas.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/view/305

Ramos, D. K. (2011). As tecnologias da informação e comunicação na educação: reprodução ou transformação. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 44–62. DOI: 10.20396/etd.v13i1.1165. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1165

Rosa, I. S. C., Landim, M. F. (2015). Mapas conceituais no ensino de Biologia: Um estudo sobre aprendizagem significativa. Scientia Plena, v. 11, n. 3, p. 1-10. https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/2039

Soares, V. F., Correia, B. G. G. Melo, Q. M., Silva, C. B., Silva, K. b., Pereira, C. K. B. (2016). A relevância dos jogos didáticos como ferramenta para auxílio do processo de ensino-aprendizagem de Biologia. Diversitas Journal, v. 1, n. 1, p. 64-67. https://periodicos.ifal.edu.br/diversitas_journal/article/view/295

Teixeira, R. R. P., Santos, K. R. A. (2014). Jogos em sala de aula e seus benefícios para a aprendizagem da matemática. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 28, p. 302-323. https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723815282014302

Wordwall. (2012). A maneira mais fácil de criar seus próprios recursos. https://wordwall.net/pt

Santos, A. L., Teles, A. A. A. R., Santos, J. S., Chagas, L. S., Santos, L. S., Santos, M. M. C., Almeida, R. J., Santos, R. A. C., Epoglou, A. (2020). Jogos didáticos, redes sociais, júri simulado e o uso de aulas experimentais como alternativas para contextualização e ensino-aprendizagem de química. Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe - RI/UFS, pp 1-6, Fev. 2020. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13433/2/PIBID_Quimica_ColegioHamiltonAlvesRocha.pdf

Zabala, A. (1998). A prática educativa como ensinar. Porto Alegre. Artmed. https://www.academia.edu/26521924/A_PRATICA_EDUCATIVA_COMO_ENSINAR_ZABALA

Published

2023-12-12

How to Cite

Wanderley, G. M. R., Santos, A. M. A. dos, Santos, D. L. S. P., Oliveira, L. N. de, Barros, E. da S., & Bezerra, M. L. de M. B. (2023). Didactic sequence using virtual games for teaching biology in remote education: an experience report. Diversitas Journal, 8(4), 2943–2958. https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2494