The Supervised Internship in Youth and Adult Education as a theoretical and practical teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2512Keywords:
Experience report, pedagogical praxis, teachingAbstract
This article was produced as a product of the Teaching Internship in Youth and Adult Education - EJA - of the Pedagogy Degree course at the State University of Alagoas (UNEAL), Arapiraca campus, in order to report and share the lived experiences. As a theoretical basis, authors such as Soares (2020), Pimenta e Lima (2004), Pimenta e Severo (1998,2020), Soek (2010), Freire (1967) were visited, as well as guiding documents for the course and the modality. such as the National Curriculum Guidelines for Pedagogy Courses (Opinion CNE/CP nº 05/2005) and the National Curriculum Guidelines for the Education of Young People and Adults based on the opinions CNE/CEP nº 11/2000 and CNE/CP nº 1/2021 . In this production, the weakening character of the EJA modality was observed, especially after the pandemic period from the Covid-19 virus, in addition to peculiar aspects for it, such as the ability to know and consider the prior knowledge of students and the need to transfer such knowledge to the educational process, thus making learning more effective and meaningful.
Metrics
References
Freire, P. (1989). A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. (23ªed.). Cortez.
Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Paz e Terra LTDA.
Ministério da Educação. (2000). Parecer CNE/CEB nº 11/2000, aprovado em 10 de maio de 2000: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf
Ministério da Educação. (2021). Resolução CNE/CEB nº 1, de 28 de maio de 2021: Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/30000-uncategorised/90871-resolucoes-ceb-2021#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCEB%20n%C2%BA%201,Jovens%20e%20Adultos%20a%20Dist%C3%A2ncia
Ministério da Educação. (2005). Resolução CNE/CP nº 05, de 13 de dezembro de 2005: Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia. Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12748-cp-2005
Pimenta, S.G., Lima, M. S. L. (2004). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez.
Pimenta, S. G., Severo, J. L. R. de L. (2020). A didática na base nacional comum da formação docente no brasil: guinada ao neotecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: V. M. Candau, G. B. da Cruz, C. Fernandes (orgs.), Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. (pp. 104-120). Vozes.
Soares, M. (2020). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. Contexto.
Soares, M. B. (1998). Letramento: um tema em três gêneros. (3ªed.). Autêntica.
Soek, A. M. (2010). Fundamentos e Metodologias da Educação de Jovens e Adultos. Fael.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bianca Ramos de Jesus, Juliana Pereira Lima Santos, Ângela Maria Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”