The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights

Authors

  • Laize do Nascimento Fernandes Federal University of Rio Grande do Norte
  • Joseane Maria dos Santos Federal University of Rio Grande do Norte
  • Guilherme Augusto da Cruz Costa Federal University of Rio Grande do Norte
  • Katiane Pereira da Silva Federal University of Rio Grande do Norte
  • Maria Aparecida Vieira de Melo Federal University of Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0001-8683-525X

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2564

Keywords:

Teacher formation, Interdisciplinarity, Intertranscultural Curriculum

Abstract

The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of ​​Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laize do Nascimento Fernandes , Federal University of Rio Grande do Norte

Graduada em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), monitora de ensino.

Joseane Maria dos Santos, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduada em filosofia (Licenciatura) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Graduanda do curso de Pedagogia (Licenciatura) e Pós-Graduada no curso de Especialização em Neuropsicopedagogia Institucional e Educação Especial na Perspectiva da Inclusão pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Guilherme Augusto da Cruz Costa, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduando do curso de História (Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Katiane Pereira da Silva, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN.

Maria Aparecida Vieira de Melo, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Paraíba - UFPB (2020). Mestra em Educação, Culturas e Identidades pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE/FUNDAJ (2015). Pedagoga pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2010). Especialista em: Psicopedagogia (2012); Gestão Pedagógica (2013); Educação em direitos humanos (2014), Educação do campo (2015), História e cultura dos povos indígenas (2015), Tecnologias e artes (2019). Líder do Grupo de Pesquisas: Estudos e Pesquisas da Educação em Paulo Freire (GPEPEPF/UFRN), Pesquisadora do Núcleo de Estudos Agrários e Dinâmicas Territoriais da Universidade Federal de Alagoas (NUAGRÁRIO/UFAL), Pesquisadora do Laboratório de Educação, Novas Tecnologias e Estudos Étnico-Raciais (LENTE/UFRN), e do Grupo de Estudo e Pesquisas Discursos e Imagem Visual em Educação (GEPDIVE/UFPB). Interesses em: Educação do campo, educação popular, movimentos sociais, processos educativos, interdisciplinaridade, formação de professores, gestão pedagógica e políticas educacionais, livros didáticos, EJA, transdisciplinaridade, estágio supervisionado, EAD, análise arqueológica do discurso (AAD) e Pedagogia Social.

References

BRANDÃO, C. R., BORGES, M. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista Educação Popular, Uberlândia, v. 6, p. 51-62, jan/dez 2007.

Brasil, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 01 de setembro de 2022.

CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.

DIAS, A. A.; PORTO, R. C. C. A. Pedagogia e a Educação em Direitos Humanos: subsídios para a inserção da temática da Educação em Direitos Humanos nos cursos de Pedagogia. In: FERREIRA, L. F. G.; ZENAIDE, M. N. T.; DIAS, A. A. (Orgs.). Direitos Humanos na Educação Superior: Subsídios para a Educação em Direitos Humanos na Pedagogia. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010, p. 29-63.

FIORIN, J. L. Linguagem e interdisciplinaridade. Alea Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 29-53, 2008.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 6ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

GIBBONS, M., LIMOGES, C., NOWOTNY, H., SCHWARTZMAN, S., SCOTT, P., TROW, M. La nueva producción del conocimiento: la dinâmica de la ciência y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor, 1997.

MELO, M. A. V. (2020) O Discurso sobre o posicionamento intertranscultural do sujeito na Política Nacional do Livro Didático para educação do campo. 2020, 249 f. [Trabalho de Conclusão de curso Doutorado em Educação, Universidade Federal da Paraíba] João Pessoa – PB. Repositório: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18578?locale=pt_BR

MEMORIAL VIRTUAL PAULO FREIRE. Disponível em: <http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/59/2/FPF_PTPF_17_0030.pdf> Acesso em: 01 de setembro de 2022.

RAMOS, F. S. Educação para a cidadania e direitos do homem. Revista Científica. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: < http://dialnet.unirioja.es>. Acesso em 07 de setembro de 2022.

SAMPAIO, J. A. L. Teoria da Constituição e dos Direitos Fundamentais. Belo Horizonte: Del Rey, 2013.

Published

2023-04-10

How to Cite

do Nascimento Fernandes , L., dos Santos, J. M., da Cruz Costa, G. A., Pereira da Silva, K., & Vieira de Melo, M. A. (2023). The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights. Diversitas Journal, 8(2), 965–979. https://doi.org/10.48017/dj.v8i2.2564