“Technology is feminine!”

motivations for women’s enrollment and attrition in IT courses, Belém-PA, Brazil

Authors

  • Juliana Nazareth dos Santos Andrade Faculdade Estácio do Pará
  • Breno Augusto Pantoja Baena Faculdade Estácio do Pará
  • Flavio Henrique Souza Lobato Federal University of Pará https://orcid.org/0000-0001-9368-2650

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2595

Keywords:

Tecnologia da Informação, Mulheres, Ingresso, Evasão, Belém (PA)

Abstract

This study aimed to identify the possible causes of the low number of women in Information Technology (IT) and computer courses in Higher Education Institutions (HEI) located in Belém and the Metropolitan Region (PA). The research was conducted through an online questionnaire administered to 47 women who were students or graduates of IT courses in the region. The study identified issues related to sexism, sexual harassment, prejudice, discrimination, and questioning of female cognitive ability or intellectual capacity as reasons why these women dropped out or quit IT or computer courses. Many participants revealed feeling isolated due to the low number of women in the course, as well as uncomfortable with "jokes" made by professors and classmates, and subjected to prejudice as women in a predominantly male course, sometimes even having their sexual orientation questioned. In light of these findings, it is understood that representation is a fundamental element for overcoming stereotypes and paradigms, and for encouraging girls to pursue careers in these fields. It demonstrates that women are capable of performing manual tasks, solving complex mathematical equations, and addressing operational problems within corporations.

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Author Biographies

Juliana Nazareth dos Santos Andrade, Faculdade Estácio do Pará

Graduada em Tecnologia da Informação Faculdade Estácio do Pará (FAP).

Breno Augusto Pantoja Baena, Faculdade Estácio do Pará

Graduação em Tecnologia da Informação na Faculdade Estácio do Pará (FAP).

Flavio Henrique Souza Lobato, Federal University of Pará

Doutorando e Mestre em Planejamento do Desenvolvimento no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (PPGDSTU), pertencente ao Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Geografia e Meio Ambiente pela UFPA (2019). Graduado em Bacharelado em Turismo pela UFPA (2016), com período sanduíche na Universidade de Coimbra (UC), no curso de Licenciatura em Turismo, Lazer e Patrimônio (2015), como Bolsista de intercâmbio internacional do Programa Santander Universidades Bolsas Ibero-Americanas para Estudantes de Graduação (2014). Atuou como Bolsista de Iniciação Científica do PIBIC/CNPq (2013-2014 | 2014-2015) e da Universidade Federal do Pará - PIBIC/UFPA (2015-2016). Faz parte dos Grupos de Pesquisa em Ecologia humana, natureza e populações amazônicas (EHNAPAM) e em Lazer, Ambiente e Sociedade (GPLAS).

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Published

2023-07-14

How to Cite

Nazareth dos Santos Andrade, J., Pantoja Baena, B. A., & Souza Lobato, F. H. (2023). “Technology is feminine!”: motivations for women’s enrollment and attrition in IT courses, Belém-PA, Brazil. Diversitas Journal, 8(3), 2851–2865. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2595

Issue

Section

Ciências Humanas e Sociais Aplicadas