Teacher Training
Pedagogic Intervention using active methodologies in chemistry teaching
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2659Keywords:
Chemistry Teaching, PIBID, Inorganic SubstancesAbstract
This article aims to present the results obtained by pibidianos of the Chemistry undergraduate course of the Alagoas State University - UNEAL, in a pedagogical intervention based on the use of laboratory experimentation and the didactic game Flashcards’ Arrhenius, as active methodologies in the teaching-learning process of acids and bases The pedagogical intervention was carried out in two first year high school classes at Escola Estadual de Educação Básica Costa Rêgo , located in Arapiraca-AL. We used guiding questions to evaluate the students' knowledge before and after the pedagogical intervention, which consisted in the theoretical/practical contextualization of the acid-bases content, and in the application of didactic game about the acid-bases content. It was observed that before the educational intervention the students could not identify acids and bases in their daily lives, a situation that was significantly changed after the action, which certainly also represents a learning about the theoretical concepts of these substances, their structural recognition and nomenclature. From the feedback given by the students during the discussion of the guiding questions, it was evident that the effectiveness of classes which went beyond the traditional, classes with experiments, dynamic classes that approach the content linked to the student's daily life. The new attracts attention and sharpens curiosity, thus making these young people interested in the subject and the content offered.
Metrics
References
Assis, D. A. B. (2021). A importância da prática experimental no ensino de Física utilizando experimentos. (Trabalho de conclusão de curso). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Repositório do instituto Federal. https://repositorio.ifg.edu.br/handle/prefix/854
Almeida, C. dos S., Yamaguchi, K. K. de L. & Souza, A. de O. (2020). The use of natural acid-base indicators in Chemistry teaching: a review.Research, Society and Development, 9(9), pp. 01-20. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7243
Bervian, P. V., dos Santos, E. G., & Pansera-de-Araújo, M. C. (2019). O PIBID como terceiro espaço: elementos para formação de professores de ciências na profissão. Interfaces da Educação, 10(29), pp. 423–444. https://doi.org/10.26514/inter.v10i29.3441
Fogaça, J. R. V. (2017). Indicador ácido-base com repolho roxo. Manual da Química. https://www.manualdaquimica.com/experimentos-quimica/indicador-acido-base-com-repolho-roxo.htm
Góes, F. S. N. de, Andrade, L. S. de, Côrrea, A. K., Souza, M. C. B. de M., Gonçalves, M. F. C., Silva, M. A. L., & Camargo, R. A. A. de. (2015). Plano de aula: apoio e fundamentos para prática docente - Livro eletrônico 1ª edição. http://www.eerp.usp.br/ebooks/planodeaula/pdf/1Planodeaula.pdf
Ministério da Educação. (2018). PIBID – apresentação. Governo federal. http://portal.mec.gov.br/pibid/pibid#footer
Nishiyama, C. K. M., & Figueiredo, H. R. S. (2021). As contribuições do pibid para a formação inicial e a construção dos saberes docentes. Revista de ensino, educação e ciências humanas, 22(3), pp. 362-368 https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n3p362-368
Neteitzel, A. de A., Ferreira, V. S., & Costa, D. (2013). Os impactos do pibid nas licenciaturas e na educação básica. Conjectura: Filos. Educ., 18(n), pp. 98-121. https://core.ac.uk/download/pdf/236118958.pdf
Nóvoa, A. (1992). Formação de Professores e profissão docente. Repositório da Universidade de Lisboa. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758
Oliveira, L. G. S. de, & Pechliye, M. M. (2018). Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID): Influências e contribuições na formação de professores em artigos publicados entre 2011 e 2014. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 9(4), pp.153–168. https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1361
Paiva, M. M. P. C., Fonseca, A. M. da, & Colares, R. P. (2022). Estratégias didáticas potencializadoras no ensino e aprendizagem de química. Revista de Estudos em Educação Diversidade - REED, 3(7), pp. 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10379
Queiroz, G. P. C., & Catarino, G. F. C. (2012). A formação inicial de professores de Física a partir da prática de projetos. Revista de Educação, Ciência e Matemática, 2(2), pp. 66-79. http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/2006/1082
Quaresma, B. S., Carneiro, K. M. M., & Carneiro, J. da S. (2021). A contextualização e o ensino de química através da temática plantas medicinais. Revista Ciências & Ideias, 12(3), pp. 01-22. https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1384
Silva, L. P. da, & Santos, M. A. B. dos. (2021). Formação inicial de educadores químicos na interface Universidade-Escola no contexto do PIBID. Interfaces da Educação, 12(34), pp. 803–821. https://doi.org/10.26514/inter.v12i34.5424
Santos, G. N., Silva, M. D., Oliveira, S. A. de, & Reis, S. M. A. de O. (2020). Formação de professores no Pibid: Inferências entre bolsistas de iniciação à docência e professoras coformadoras. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, 10(23), pp. 245-267. https://periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1367
Silva, A. C. A. da, & Rezende, B. de P. (2021). Análise dos livros didáticos de química: compreendendo os roteiros experimentais de extrato de repolho roxo. Revista Debates em Ensino de Química, 6(2), pp. 178–193. https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/3478
Salvatierra, L. (2020). Aplicação do método de desenho associado à escrita para determinação do conhecimento prévio. Revista Electrónica De Enseñanza De Las Ciencias, 19(1), pp. 159-176. http://revistas.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/view/444
Silva, A., & Egas, V. S. (2022). Percepção da importância do uso de atividades experimentais na aprendizagem de química de um grupo de estudantes concluintes do ensino médio em uma escola pública em Tefé/AM. Revista Insignare Scientia - RIS, 5(1), pp. 209-234. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n1.12155
Santos, T. R. V. dos. (2020). Desenvolvimento e aplicação de jogos para o ensino de química: considerações sobre sua utilização em sala de aula no ensino médio. (Dissertação de mestrado). Instituto de Química e Biotecnologia, Universidade Federal de Alagoas. Repositório Institucional da UFAL. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7458
Weber, K. C. A., Fonseca, M. G., silva, A. F., Silva, J. P., & Saldanha, T. C. B. (2013). Percepção dos licencia(n)dos em Química sobre o Impacto do PIBID em sua formação para a docência. Química Nova na Escola, 35(3), pp. 189-196. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_3/08-PE-65-12.pdf
Wartha, E. J., Silva, E. da, & BEJARANO, N. R. R. (2013). Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química nova na escola, 35(2), pp. 84-91. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jonata Caetano Bispo, Cristiana Alves de Souza, Ericleia da Silva Oliveira, Juliana dos Santos Natividade, Radja Silva Santos Venâncio, Aldenir Feitosa dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”