The gender core and female empowerment at IFPE

contributions from documents and literature

Authors

  • Maria Aparecida Cruz IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil
  • Bernardina Santos Araújo de Sousa IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil https://orcid.org/0000-0002-8719-1588

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v9i2.2852

Keywords:

Integral human training, female empowerment, Neged at IFPE

Abstract

This article represents a fraction of a master's thesis, with excerpts from bibliographical and documentary research, establishing on an investigation linked to the Line of Research: Organization and Memory of Spaces in Professional and Technological Education. The research aims to analyze, based on documents and literature, the contributions of the Nucleus for Gender and Diversity Studies – Neged of IFPE to the construction of Female Empowerment. To this end, a fruitful dialogue was established with the genealogy of this space, considering the texture of its creation and the entire documentary corpus created in order to corroborate with a perspective of technological professional education, endorsed in Integral Human Formation in the direction of omnilaterality, structured in the dimension that unites thinking and doing in the same educational structure. The results pointed out are promising, in this sense, signaling a process that has already started in the various campuses of IFPE, in order to meet the purposes pointed out in the theoretical field and in the documentation.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Aparecida Cruz, IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil

0000-0002-6116-619X; Mestranda do ProfEPT - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil. E-mail: cidacruz@reitoria.ifpe.edu.br

Bernardina Santos Araújo de Sousa, IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil

0000-0002-8719-1588; Professora, doutora, docente e pesquisadora ProfEPT - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do IFPE- Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Olinda (PE), Brasil. E-mail: bernardina.araujo@belojardim.ifpe.edu.br.

References

Antas, R. C. (2017). Núcleos de estudos de gênero e enfrentamento da violência contra mulher: a experiência do Instituto Federal de Pernambuco. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos). ISSN 2179-510X.

Antas, R. C (2018). Perspectiva de gênero na escola: vivências a partir de uma política pública do estado de Pernambuco. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Pernambuco, 2018.

Antas, R. C., & Arantes, A. S. (2021). Funcionamento e efetividade dos núcleos de estudos de gênero e enfrentamento da violência contra mulher em Pernambuco. Revista Panorâmica – ISSN, 34, p. 2238-9210 - v. 34 – set./dez. 2021.

Baquero, R. V. A. (2012). Empoderamento: instrumento de emancipação social? – uma discussão conceitual. Revista Debates, 6(1), p. 173-187, jan.-abr. 2012.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). (2021). Resolução nº 65 de 20 de janeiro de 2021. https://www.ifpe.edu.br/o-ifpe/extensao/politicas-inclusivas/resolucao-65-2021-aprova-o-regulamento-dos-nucleos-de-estudos-de-genero-e-diversidade-negeds-do-ifpe-1-1.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). (2015). Plano de desenvolvimento institucional 2014–2018. Recife: IFPE, 2015a. http://www.ifpe.edu.br/o–ifpe/desenvolvimento–institucional/pdi/pdi–completo–2014– 2018.pdf.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). (2015) Resolução IFPE/CONSUP nº 39/2015. Recife: IFPE, 2015c. https://www.ifpe.edu.br/o-ifpe/conselho-superior/resolucoes/resolucoes-2015/resolucao39-2015-aprova-politica-de-utilizacao-do-nome-social.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). (2012). Projeto Político Pedagógico Institucional do IFPE. Recife: IFPE, 2012. https://www.ifpe.edu.br/o-ifpe/ensino/documentos-norteadores/projeto-politico-pedagogico-institucional-pppi-_2009-2013.pdf.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018). Fórum Brasileiro de Segurança Pública (Org.). Atlas da violência 2018. Ipea; FBSP, 2018.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018). Brasil em desenvolvimento: Estado, planejamento e políticas públicas. Ipea, 2018.

Lima Júnior, I. A. (2021). O Núcleo de Gênero e Diversidade e a população LGBTQIA+: rupturas, avanços e tensões no cotidiano de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco - IFPE, Campus Olinda, Coordenação Local Profept/IFPE - Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica.

Louro, G. L. (1994). Uma leitura da história da educação sob a perspectiva do gênero. Porj. História.

Louro, G. L. (2023). Conhecer, pesquisar, escrever. Educação, Sociedade & Culturas, nº 25, 2007, 235-245. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC25/Arquivo.pdf.

Pernambuco. Secretaria da Mulher. (2014). Núcleos de Estudos de Gênero e Enfrentamento da Violência Contra as Mulheres de Pernambuco. A Secretaria.

Pernambuco. Secretaria da Mulher. (2014). Gênero e Educação: Caderno da Igualdade nas Escolas. A Secretaria.

Pernambuco. Secretaria da Mulher. (2023). Anuário da Secretaria da Mulher, Revista 8 de Março, Ano 10, Pernambuco. http://www2.secmulher.pe.gov.br/c/document_library/get_file?uuid=5ba311fd-4e01-4b35-9d2f-b0bc6db81825&groupId=30863.

Princípios de Yogyakarta. (2023). princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação à orientação sexual e identidade de gênero. Tradução Jones de Freitas. jul. 2007. http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/gays/principios_de_yogyakarta.pdf.

Ramos, M. (2014b). História e política da educação profissional. 1. ed. E-book. (Coleção formação pedagógica, v. 5).

Saviani, D. (2003). O choque teórico da politecnia. Trabalho, educação e saúde, 1(1), p.131-153.

Scott, J. (2019). Fantasias do milênio: o futuro do gênero no século XXI. Cad. Gên. Tecnol., 12(39), 319-339, jan./jun.

SOUSA Jr., J. (1999). Politecnia e omnilateralidade em Marx. Trabalho & Educação. NETE, jan/jul, n. 5, p. 98-114.

Vianna, C. (2004). O gênero nas políticas públicas de educação no Brasil: 1988-2002. Cadernos de Pesquisa, 34(121), p. 77-104.

Published

2024-06-15

How to Cite

Cruz, M. A., & Santos Araújo de Sousa, B. (2024). The gender core and female empowerment at IFPE: contributions from documents and literature. Diversitas Journal, 9(2). https://doi.org/10.48017/dj.v9i2.2852