A State of the Art on Black Women and Mathematics: Discourses on Performance, Contribution, and Recognition
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3206Keywords:
Black Feminism, Representation, Gender and Mathematics, Women in ScienceAbstract
The goal of this paper is to present the results obtained in a scientific initiation project developed within the scope of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Alagoas - Ifal / Campus Piranhas, which aimed to present the voices of black women who exerted/exert influence in the production, dissemination and teaching of mathematics in our country. Using the state of the art as a methodological reference, we propose a bibliographical survey, with a time frame between 2012 and 2024. We searched, in the main academic databases in our country, for keywords that matched the question and, once we had the works found, we carried out preliminary readings to identify those that actually spoke about black women or were written by them. After this first filtering, we compiled the 10 works found, taking into account the content of the works and also personal data about the authors/characters mentioned. In partnership with the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (Neabi) at Ifal-Campus Piranhas, it was possible to conclude that, even though there are still few works by/about black women and mathematics, those found prove to be strong points of resistance in the midst of a mathematical society that still excludes women from its midst.
Metrics
References
Ágora. (2009). Direção de Alejandro Amenábar. Produção: Fernando Bovaira e Álvaro Augustin. Espanha: Focus Features. 126 min.
Bicudo, I.(1998). Platão e Matemática. Revista Letras Clássicas, n. 2, pp. 301-315. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i2p301-315
Cavalari, M. F. (2007). A Matemática é feminina? Um estudo histórico sobre a Presença Feminina em Institutos de Pesquisas em Matemática do Estado de São Paulo. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho] – Repositório Institucional Unesp. https://repositorio.unesp.br/items/f3196402-ae2c-4d6e-b1ad-471cd2f3b291
Crenshaw, K. (2004) Cruzamento: raça e gênero. UNIFEM.
Farias, R. M. de.; PEREIRA, I. P. de. (2023). Proposta de ensino de ciências e de ensino de matemática a partir de invenções científico-tecnológicas de mulheres negras. ACTIO Docência em Ciências. v. 8, n. 2, pp. 1-21, maio-ago. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v8n2.15339
Foucault, M. (2020). História da Sexualidade 1: A vontade de saber. 10ª ed. Paz e Terra.
Gomes, N. L. (2017). O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Vozes.
Gould, S. J. (2014). A falsa medida do homem. Editora WMF Martins Fontes.
Kilomba, G. (2019). Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Cobogó.
Lemos, J. M. S. (2022). Mulher negra na docência da matemática: uma análise das produções dos ENEMs XII e XIII da Sociedade Brasileira de Matemática - SBEM. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Pernambuco]. Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/43120
Melo, M. V. (2006). Três décadas de pesquisa em Educação Matemática na UNICAMP: um estudo histórico a partir de teses e dissertações. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/368379
Miarka, R. (2011). Etnomatemática: do ôntico ao ontológico. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho]. Repositório Institucional Unesp. https://repositorio.unesp.br/items/0506d860-c67b-4b85-85c1-3dc53acdc855
Oliveira, T. A. de. (2024). Trançando narrativas de professoras negras de matemática: sob uma cosmopercepção da Análise Crítica Interseccional do Discurso. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul]. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFMS_d680111d4c50733c95e103490aeba562
Oliveira, P. R. A. (2019). Hidden Figures: um estudo na perspectiva da Etnomatemática acerca de mulheres negras. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional da UFU. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28385
Pinto, E. de C. (2022). Escrevivências de uma mulher negra educadora matemática: uma dissertação-manifesto-autobiográfica. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/56774
Raju, C. K. (2013). Euclid and Jesus: how and why the church changed mathematics and Christianity across two religious wars. Multiversity & Citizens International.
Roque, T. (2021). O dia em que voltamos de Marte: uma história da ciência e do poder com pistas para um novo presente. Planeta.
Santos, L. B. dos. (2012). Os saberes e fazeres de trançadeiras como produção de arte e matemática. Anais [...]. Congresso Internacional Interdisciplinar em Sociais e Humanidades. Niterói, RJ. ISSN 2316-266X. p. 1-19.
Santos, L. B. dos.(2013). Para além da estética: uma abordagem etnomatemática para a cultura de trançar cabelos nos grupos afro-brasileiros. [Dissertação de Mestrado, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca]. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. https://www.oasisbr.ibict.br/vufind/Record/BRCRIS_b60490d26728f0f0b78b4783170b58e8
Santos, L. B. dos. (2017). Conhecimentos Etnomatemáticos produzidos por mulheres negras trançadeiras. Revista da ABPN. v. 9, n. 22, mar-jun, pp. 123-148. https://abpnrevista.org.br/site/article/view/401
Sarraf, E. J. P. (2022). História pra ninar o preconceito: com versos narrados por mulheres negras na educação matemática. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará]. Repositório Institucional Unifesspa. https://repositorio.unifesspa.edu.br/handle/123456789/1860
Silva, R. T. de A. (2017). Matemática e Africanidades brasileiras: narrativas de professores(as) negro(os) sobre o trabalho com relações étnico-raciais no cotidiano escolar. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo Digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/47145
Souza, M. C. R. F.; Fonseca, M. da C. F. R. (2010). Relações de gênero, Educação Matemática e discurso: enunciados sobre mulheres, homens e matemática. Autêntica.
Valente, W. R. (2013). Educadoras Matemáticas: Memórias, Docência e Profissão. Editora Livraria da Física.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DANILO OLÍMPIO GOMES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”