Practical Classes and Scientific Inquiry: An analysis of the Municipal Curriculum from Cascavel-PR
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3229Keywords:
Scientific Literacy, Science Teaching, Elementary Education - Initial YearsAbstract
The concept of practical classes has shown different conceptions, despite diversity; therefore, a broad gaze has been necessary, beyond the Science laboratory and traditional methods, with a view to scientific research, a fundamental element in scientific literacy of individuals. Thus, this trial, based on a documentary analysis, evaluated how scientific inquiry takes part in practical activities of the municipal curriculum in Cascavel-PR. Its purpose is to substantiate a teaching practice and to organize the school environment. So, based on this analysis, it was ascertained that the curriculum has a viewpoint concerning practical classes beyond the experiment. However, it does not provide support for the teacher to develop these classes and scientific inquiry. Considering this premise, we defend the perception of practical investigative classes aiming at contributing to the acquisition of scientific literacy and critical citizens’ development, who are able to make decisions based on science to help their community.
Metrics
References
Asensi-Artiga, V., & Parra-Pujante, A. (2002). El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Anales de Documentación, (5), 9-19. http://revistas.um.es/analesdoc/article/viewFile/2251/2241.
Baptista, M. L. M., Freire, S., & Freire, A. M. (2013). Tarefas de investigação em aulas de física: um estudo com alunos do 8º ano. Caderno Pedagógico, 10(1), 137-151. https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/1203/1070.
Barreto Filho, B. (2002). Atividades Práticas na 8a Série do Ensino Fundamental: luz numa abordagem regionalizada [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação-Unicamp, Campinas]. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Ciencias/Dissertacoes/Barreto.pdf
Bartzik, F., & Zander, L. D. (2016). A importância das aulas práticas de ciências no ensino fundamental. Arquivo Brasileiro de Educação, 4(8), 31-38. https://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2016v4n8p31/11268.
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum: versão final. Secretaria da Educa¬ção Fundamental. Diário Oficial da União. <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>.
Campos, M. C. da C.; Nigro, R. G. (1999). As investigações na sala de aula. In CAMPOS, M. C. da C.; NIGRO, R. G. Didática de Ciências: O Ensino-Aprendizagem como Investigação. (pp. 139-157). São Paulo: FTD.
Carvalho, A. M. P. (2013). Ensino de ciências por investigação: Condições de implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning.
Cascavel. (2020) Currículo Para Rede Pública Municipal de Ensino de Cascavel: ensino fundamental - anos iniciais. Semed. https://cascavel.atende.net/atende.php?rot=1&aca=119&ajax=t&processo=viewFile&ajaxPrevent=1612792788006&file=3C61AD9DDD5F7E4B91212015B5FB8DDDE2997368&sistema=WPO&classe=UploadMidia.
El-Hani, C. N. (2006). Notas sobre o ensino de história e filosofia das ciências na educação científica de nível superior. In Silva, C. C. (Org.). História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências: da teoria à sala de aula. (pp 3-21). Editora Livraria da Física. https://www.academia.edu/506331/Notas_sobre_o_ensino_de_hist%C3%B3ria_e_filosofia_da_ci%C3%AAncia_na_educa%C3%A7%C3%A3o_cient%C3%ADfica_de_n%C3%ADvel_superior.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6ª ed.). Editora Atlas AS.
Grando, L. M. (2019). A compreensão de investigação científica em licenciados de uma universidade pública do Paraná. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná]. Biblioteca de Teses e Dissertações. ttps://tede.unioeste.br/handle/tede/4528.
Jesus, L. A. F de, dos Santos, J., Andrade, L. G. da S. B. (2019). Aspectos gerais da pedagogia histórico-crítica. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, 3(1), 71-86. https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/378
Krasilchik, M. (2011). Prática de Ensino de Biologia. (4ª ed.). Edusp.
Krasilchik, M. (2004). Prática de ensino de biologia. Edusp.
Lederman, J. S. (2009). Teaching scientific inquiry: Exploration, directed, guided, and opened-ended levels. National Geographic Science.
http://www.ngspscience.com/profdev/Monographs/SCL22-0439A_SCI_AM_Lederman_lores.pdf.
Lederman, J. S., Lederman, N. G., Bartos, S. A., & Bartels, S. (2014). Meaningful assessment of learners’ understandings about scientific inquiry—The Views About Scientific Inquiry (VASI) Questionnaire. Journal of Research in Science Teaching, 51(1), 65-83. https://www.researchgate.net/publication/259543338_Meaningful_Assessment_of_Learners'_Understandings_About_Scientific_Inquiry. the_Views_About_Scientific_Inquiry_VASI_Questionnaire.
Lederman, N. G., Lederman, J. S., & Antink, A. (2013). Nature of science and scientific inquiry as contexts for the learning of science and achievement of scientific literacy. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 1(3), 138-147. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED543992.pdf.
Lemke, J. L. (1997). Aprendendo a hablar ciencias: linguagem, aprendizagem y valores. Paidos. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED362379.pdf.
Lima, M. E. C. De C., & Maués, E. (2006). Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de Ciências das crianças. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, 8(2), 184-198. https://www.scielo.br/j/epec/a/WwwHMh6ybkRw3SVv8cc6P3F/?format=pdf&lang=pt
Lorenzetti, L. (2000). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/79312.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária.
Martins, I. P., & Paixão, M. de F. (2011). Perspectivas atuais Ciência-Tecnologia-Sociedade no ensino e na investigação em educação em ciência. In Santos, W. L. P. dos, & Auler, D. (Eds.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. (pp. 135-160). UnB. https://blogs.ua.pt/isabelpmartins/bibliografia/CapL_13_IPMartins_FPaixao_Perspectivas_CTS_2011.pdf
Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. de. (2010). O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, 10(39), 225-249. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728/7295.
Praia, J., Gil-Pérez, D., & Vilches, A. (2007). O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, 13 (2), 141-156. http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v13n02/v13n02a01.pdf.
Raboni, P. C. A. (2002). Atividades práticas de ciências naturais na formação de professores para as séries iniciais. [Tese de Doutoramento, Universidade Estadual de Campinas]. Centro de Documentação em Ensino de Ciências. https://www.cedoc.fe.unicamp.br/banco-de-teses/37025.
Ramos, L. B. da C., & Rosa, P. R. da S. (2008). O ensino de Ciências: fatores intrínsecos e extrínsecos que limitam a realização de atividades experimentais pelo professor dos anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 299-331. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/444/262.
Rosa, C. W., Perez, C. A. S., & Drum, C. (2007). Ensino de física nas séries iniciais: concepções da prática docente. Investigações em Ensino de Ciências, 12(3), 357-368. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/465/269.
Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educación.
Santos, W. L. P. dos. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474-492. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=pdf.
Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., & Guindani, J.F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista brasileira de história & ciências sociais, 1(1), 1-15. https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf.
Sepel, L. M. N. (2012). História da ciência e atividades práticas: proposta para formação inicial de docentes. [Tese de Doutoramento, Universidade Federal de Santa Maria]. Repositório Digital da UFSM. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3527.
Silva, W. S. da (2014). A pesquisa qualitativa em educação. Horizontes-Revista de Educação, 2(3), 97-105. https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/3759
Wilsek, M. A. G., & Tosin, J. A. P. (2009). Ensinar e aprender Ciências no ensino fundamental com atividades investigativas através da resolução de problemas. Portal da Educação do Estado do Paraná, 3(5), 1-44. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1686-8.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayara Wisniewski Pires Zismann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”