Gypsy childhoods in a Municipal Early Childhood Education Center in Carneiros/AL

Authors

  • Jackeline dos Santos Silva State University of Alagoas (UNEAL), Campus II, Santana do Ipanema/AL, Brazil
  • Karla de Oliveira Santos State University of Alagoas, Uneal, Alagoas, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4954-8184

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3269

Keywords:

Childhood, Gypsy Children, Curriculum

Abstract

Roma children are entitled to rights, producers of culture and knowledge, and are often subordinated by colonizing processes in their ways of being children. They play a fundamental role in strengthening Roma identity and maintaining traditions. Therefore, the objective of this study is to present some legal and practical analyses of a Municipal Early Childhood Education Center in the municipality of Carneiros, Alagoas, Brazil, identifying the provisions of the Municipal Education Plan (PME-2015-2025) and the Political Pedagogical Project (2023) regarding the education of Roma children. The methodology adopted is qualitative, using bibliographic and documentary research. The analyses indicate that the municipality of Carneiros/AL, especially the CMEI, brings significant advances to the Early Childhood Education stage, by valuing the history and culture of the gypsy community in the school curriculum, giving legitimacy to the appreciation, respect, and identity belonging of gypsy children, combined with democratic, plural, and inclusive educational practices, with the participation of the gypsy community.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jackeline dos Santos Silva, State University of Alagoas (UNEAL), Campus II, Santana do Ipanema/AL, Brazil

0000-0001-6624-7709 State University of Alagoas (UNEAL), Campus II, Santana do Ipanema/AL, Undergraduate in Pedagogy. Brazil. E-mail: jackellinesimplicio@gmail.com

Karla de Oliveira Santos, State University of Alagoas, Uneal, Alagoas, Brazil

0000-0003-4954-8184; State University of Alagoas (UNEAL), Assistant Professor at Campus IV, São Miguel dos Campos/AL, Brazil. E-mail: karla.oliveira@uneal.edu.br.

References

Abramowicz, A. (2011). A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In:,

Faria, A. L. G. de, Finco, D. (orgs.), Sociologia da infância no Brasil. (pp. 17-36 ).Autores Associados.

Azevedo, L. S., Cardoso, M. C. (2012). Vida de criança cigana: O brincar no seu processo de escolarização. Saberes em Perspectiva, 2012, p.13-27.https://www.scielo.br/j/pcp/a/C3LS3VRYZ6h9JTsvrhrFQcC/?lang=pt&format=pdf.

Bonomo,M., Cardoso, G. K. A. (2019). Infância Calin: Socialização Étnica e Identidade Social entre Crianças Ciganas. Psicologia: Ciência e Profissão, 2019 v. 39 ,p.67-84. https://www.scielo.br/j/pcp/a/C3LS3VRYZ6h9JTsvrhrFQcC/?lang=pt&format=pdf.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996). Lei Nº 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm.

Brasil. Ciganos – Documento orientador para os sistemas de ensino. (2014). http://www.seppir.gov.br/comunidades_tradicionais/copy_of_secadi_ci ganos_documento_orientador_para_sistemas_ensino.pdf.

Carneiro. Plano Municipal de Educação (2015).

Carneiro. Projeto Político Pedagógico do Centro Municipal de Educação Infantil Priscilla Rodrigues dos Anjos Silva (2023).

Kramer, S. (2006). As Crianças de 0 a 6 anos nas Políticas Educacionais no Brasil:Educação Infantil e/é fundamental. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 96 -Especial p. 797-818,out. 2006. http://www.cedes.unicamp.br.

Moonen, Franz. (2012). Anticiganismo e políticas ciganas na Europa e no Brasil. Núcleo de Estudos Ciganos. (1ª ed.) .. https://www.amsk.org.br/imagem/pdf/FMO_2013_PolíticasCiganasBrasilEuropa.pdf

Moreira, A. F., Silva, T. T. da (Orgs) (2005). Currículo, cultura e sociedade. (3. ed.).Cortez.

Oldfarb, M. P. L., Monteiro, E. do N. J. (2017). A infância Calon: Notas sobre o “ser criança” entre os ciganos no Vale do Mamanguape – Paraíba/Brasil. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 27, n. 1, p. 19-29, jan./mar. 2017. https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/5445/3034.

Pagni, P. A.(2010). Um lugar para as experiências e suas linguagens entre os saberes e práticas escolares: pensar a infância e o acontecimento na práxis educativa. In:, Pagni, P. A.; Gelamo,R. P. (orgs.). Experiência, Educação e Contemporaneidade.(pp. 15-33). Cultura Acadêmica editora.

Rizzini, I. O século perdido: raízes históricas das políticas públicas para infância no Brasil. (2011).(3 ed.).Cortez.

Sarmento, M. J.(2001). A globalização e a infância: impactos na condição social e na escolaridade. In:, Garcia, R. L., Filho, A. L. (orgs.). Em defesa da educação infantil. (pp. 13-28). DPA editora.

Souza, E. do N. (2023). Fazer família e ser parente: tessituras sobre famílias e parentes entre ciganos calon. Civitas 23: 1-11, jan.-dez. 2023.https://www.scielo.br/j/civitas/a/hvHkhFHTqFHgYHJvN4p6N7f/

Published

2025-09-16

How to Cite

Silva, J. dos S., & Santos, K. de O. (2025). Gypsy childhoods in a Municipal Early Childhood Education Center in Carneiros/AL. Diversitas Journal, 10(Especial_2), 0212–0221. https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3269