A história da Educação em Saúde e seus modelos de prática impostos à sociedade
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i1.379Abstract
RESUMO: A educação em saúde representa a formação de atitudes e valores que levam a sociedade ao comportamento inteligente, contribuindo para o benefício de sua saúde e da saúde dos outros, a exemplo da educação em saúde. As atividades de educação em saúde estão inseridas entre os compromissos dos profissionais de saúde, sendo perceptível que tais profissionais possuam um caráter informativo, repassando e explicando hábitos e comportamentos saudáveis, onde a disseminação dessas informações, geralmente são realizadas por meio de campanhas e publicadas pelos meios de comunicação em massa a toda à população. Esse estudo teve como objetivo compreender um pouco da história da educação em saúde e a sua importância para a sociedade. A pesquisa para a construção da revisão bibliográfica foi realizada através de livros e portal de dados. Os resultados mostraram que a eficácia da educação em saúde dependente apenas das tecnologias de ensino e aspectos relativos ao conteúdo sem haver o mínimo questionamento quanto aos resultados individuais e coletivos e, sem colocar em questão o vínculo dos problemas de saúde e condições de vida de grupos sociais específicos. Desta forma, os métodos atualmente adotados podem não ser muito viáveis para a população, uma vez que deixam a desejar quanto ao seu tempo de duração, alcance de classes sociais e afins.
Palavras-chave: Comportamento, População, Problemas.
ABSTRACT: Health education is the formation of attitudes and values that lead the company to intelligent behavior, contributing to the benefit of your health and the health of others, such as health education. Health education activities are inserted between the commitments of health professionals, with noticeable that these professionals have an informative character, reviewing and explaining healthy habits and behaviors, where the dissemination of such information, are generally carried out through campaigns and published by from mass media to all the population. This study aimed to understand some of the health education of history and its importance to society. The research for the construction of the literature review was performed using books and data portal. The results showed that the effectiveness of health education depend solely on the educational technologies and aspects of content without having the least question about the individual and collective results, without putting into question the relationship of health problems and living conditions of groups specific social. Thus, methods currently used can’t be very feasible for the population, once they leave to be desired as to their duration, range of social and related classes.
Keywords: Behavior, Population, Problems.
Metrics
References
ALVES, V. S. A health education model for the Family Health Program: towards comprehensive health care and model reorientation, Interface - Comunic., Saúde, Educ., v.9, n.16, p.39-52, set.2004/fev.2005.
AYRES, J. R. C. M. Sujeito, intersubjetividade e práticas de saúde. Ciênc. Saúde Colet., v.6, n.1, p.63-72, 2001.
BRASIL, Fundação Nacional de Saúde. Diretrizes de Educação em Saúde Visando à Promoção da Saúde: documento base – documento I. Brasília: Funasa, 2007. 70 p.: il.
BRICEÑO-LÉON, R. Siete tesis sobre la educación sanitaria para la participación comunitaria. Cad. Saúde Pública, v.12, n.1, p.7-30, jan/mar., 1996.
CHIESA, A. M.; VERÍSSIMO, M. D. L. Ó. R. A educação em saúde na prática do PSF. Manual de enfermagem. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2015.
GAVIDIA, V. Salud, educación y calidad de vida: de cómo las concepciones del profesorado inciden en la salud. Santa Fe de Bogotá: Magistério; 1998.
RICE, M.; CANDEIAS, N. M. F. Padrões mínimos da prática da educação em saúde: um projeto pioneiro. Revista de Saúde Pública, v.23, n.4, p. 347-53, 1989.
SMEKE, E. L. M.; OLIVEIRA, N. L. S. Educação em saúde e concepções de sujeito. In: VASCONCELOS, E. M. (Org.) A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede educação popular e saúde. São Paulo: HUCITEC, 2001. p.115-36.
VASCONCELOS, M. et al. Módulo 4: práticas pedagógicas em atenção básica a saúde. Tecnologias para abordagem ao indivíduo, família e comunidade. Belo Horizonte: Editora UFMG – Nescon UFMG, 2009. 70 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ailson Darlan Sales Ferreira, Ellyda Fernanda Lopes Costa, Karol Fireman de Farias, Rubens Pereira Bezerra, Tiago Ferreira Dantas, Vinicius Silva Zacarias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”