Os números naturais no processo de ensino e aprendizagem da matemática através do lúdico
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v2i4.453Abstract
RESUMO: Objetivou-se apresentar uma atividade, em forma de um jogo, que faça produzir em seus jogadores, nossas crianças, um maior desenvolvimento cognitivo e psicomotor. Os pré-requisitos necessários são, apenas, o conhecimento dos números naturais e a regra básica de potenciação. No ensino de matemática atual é necessário construir e desenvolver, em nossas crianças, novas técnicas que possa estimular o novo. E a base desta construção fundamenta-se em quatro pilares: Raciocínio Lógico, Criatividade, Disposição e Vontade de Aprender. A necessidade de fazer com que os tópicos de matemática sejam apresentados a partir de modelos práticos, faz dessa aplicação, algo bastante significativo e motivador para o entendimento dessa que é a ciência da vida. Com isso, espera-se que o jogo bem construído e de fácil assimilação permita fazer com que nossos alunos sejam capazes de cumprir regras e etapas, sejam éticos, críticos e desenvolvam suas habilidades na construção de uma escola transformadora.
Palavras-chave: Ensino de Matemática, Números Naturais, Desenvolvimento Cognitivo e Psicomotor.
ABSTRACT: The goal is to present an activity, in the form of a game that will produce greater cognitive and psychomotor development in our players, our children. The prerequisites required are only the knowledge of natural numbers and the basic rule of potentiation. In today's mathematical teaching it is necessary to construct and develop in our children new techniques that can stimulate the new. And the basis of this construction is based on four pillars: Logical Reasoning, Creativity, Willingness and Will to Learn. The need to make the topics of mathematics be presented from practical models makes this application quite significant and motivating for the understanding of what is the science of life. With this, it is expected that the well-constructed and easily assimilated game allows our students to be able to comply with rules and steps, be ethical, critical and develop their skills in building a school of transformation.
Keywords: Teaching of Mathematics, Natural Numbers, Cognitive and Psychomotor Development.
Metrics
References
ANASTASI, A. & URBINA, S. Testagem Psicológia. 7. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
BICUDO, M.A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes.
BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. - 3. ed.- São Paulo: Contexto,2003.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP;1996.
BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blucher. 1974.
BRIZUELA, B.M. Desenvolvimento Matemático na Criança – Explorando Notações. Porto Alegre: Artmed, 2006.
CARRAHER, T. N. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.]
IFRAH, G. OS NÚMEROS: a história de uma grande invenção. 11.ed. São Paulo: Globo, 2005.
KAMII, C. Aritmética: NOVAS PERSPECTIVAS Implicações da Teoria de Piaget. 9.ed. São Paulo: Papirus, 2004.
LIMA, E.L. Curso de Análise. 13.ed. Rio de Janeiro: IMPA, 2011.
PONTES. E.A.S. Refletindo a Educação frente aos desafios da contemporaneidade. Maceió: IFAL, 2013.
PONTES. E.A.S. A Utilização do triângulo de Pascal e do Binômio de Newton no lançamento de moedas, 2013. Disponível: <http://www.somatematica.com.br/artigos.php> Acessado: 17/07/2016.
STERNBERG, R.J. Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
TAHAN, M. O homem que calculava. Rio de Janeiro: Record,1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Edel Alexandre Silva Pontes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”