O uso de laboratórios como uma intervenção pedagógica do PIBID de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Alagoas-UNEAL
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i2.534Abstract
RESUMO: Este artigo baseia-se na percepção de que o desenvolvimento de aulas práticas laboratoriais facilita o processo de ensino e aprendizagem. Assim, proporcionando a evolução dos alunos, permitindo que os mesmos indaguem e reflitam sobre determinados assuntos e formem uma nova visão sobre um mesmo tema. O objetivo é trabalhar as superações de defasagem de aprendizagem dos alunos, propondo, atividades de intervenção como a utilização de aulas práticas nos laboratórios de ciências e de informática, envolvendo os recursos tecnológicos tão utilizados pela atual sociedade. Foram desenvolvidas atividades dinâmicas nos laboratórios de Ciências e de Informática da Escola Estadual Professora Izaura Antônia de Lisboa (EPIAL), localizada no município de Arapiraca-Al, com alunos do primeiro e do segundo ano do ensino médio. Esse trabalho desenvolveu-se com o auxílio das bolsistas do Subprojeto “Práticas de Ensino Inovadoras de Biologia com Suporte da Ciência e Tecnologia”, da Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL. Os dados coletados apresentam-se por meio de questionários, aplicados com os alunos participantes das intervenções. É evidente a necessidade da formação e o aperfeiçoamento dos docentes quanto ao uso das aulas práticas, pois faz-se necessário que os professores sejam capacitados para assumir o papel de facilitador da construção do conhecimento e não um mero transmissor de informações. Os resultados possibilitaram identificar a importância e a contribuição que essas aulas trazem. Posto isso, considera-se de extrema importância o desenvolvimento de aulas práticas no âmbito escolar, pois, através destas, é possível desenvolver o senso-crítico do aluno, tornando-o mais participativo.
PALAVRAS CHAVES: Aulas Práticas; Contribuições; Desafios.
ABSTRACT: This article is based on the perception that the development of laboratory classes facilitates the process of teaching and learning. Therefore, providing the evolution of the students, allowing them to inquire and reflect on certain matters and form a new vision on the same theme. The purpose is work the overruns of student learning, proposing intervention activities such as the use of practical classes in science and computer labs, involving technological resources as used by the society actual. Dynamic activities were carried out in both laboratories in the State School Professor Antonia Izaura Lisbon (EPIAL), located in the city of Arapiraca-Al, with the first and second year high school students. This work was developed with the help of subproject grantees "Innovative Teaching Practices Biology with Science and Technology Support", the State University of Alagoas-UNEAL. The data collected are presented by means of questionnaires administered to students participants of interventions. There is a clear need for training and further training of teachers in the use of practical classes, it is necessary that teachers are trained to assume the role of facilitator of knowledge building and not a mere transmitter of information. The results allow to identify the importance and contribution that these classes bring. Hereupon, it is considered of utmost importance the development of practical classes in schools because, through these, you can develop a sense-critical student, turning it more participatory.
KEYWORDS: Practical classes; contributions; Challenges.
Metrics
References
BARRETO FILHO, B. Atividades Práticas na 8a Série do Ensino Fundamental: luz numa abordagem regionalizada. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação-Unicamp, Campinas, 2002.
CAPELETTO, A. Biologia e Educação ambiental: Roteiros de trabalho. Editora Ática. p. 224. 1992.
HODSON, D. Mini-special issue: taking practical work beyond the laboratory. International Journal of Science Education, v.20, n.6, p. 629-632, 1998.
KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 3. ed. São Paulo: Harbra.1996.
RABONI, P. C. A. Atividades Práticas de Ciências aturaisna Formação de Professores Para as Séries Iniciais. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de EducaçãoUnicamp, Campinas, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Fernanda Stefanny Lima Sobrinho, Mayara Camila Santos Silva, Viviane Patrícia Pereira Félix, Josefa Betânia Vilela Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”