Educação ambiental: uma intervenção pedagógica em uma escola pública localizada na cidade de Taquarana-AL
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i1.535Abstract
RESUMO: A Educação Ambiental na prática educacional é muitas vezes trabalhada na hora de cumprir o calendário escolar, em datas comemorativas como o “Dia da Árvore” e o “Dia da Água”, no entanto, deveríamos ter a mesma como disciplina presente em todo o currículo escolar de maneira interdisciplinar, buscando solucionar problemas ambientais. Através da confecção de alguns objetos a partir do papel, o presente trabalho objetivou-se mostrar a importância de se preservar o meio ambiente e de ter atos ambientais nas escolas, buscando passar para os alunos o sentido da reciclagem. Foi aplicado uma prática com 36 alunos do 6º ano da Escola Municipal Maria Iraci Teófilo de Castro, localizada no município de Taquarana/Alagoas. Os alunos confeccionaram alguns objetos, como porta lápis, porta moedas, caixa de presente e porta joia, todos a partir do papel. Antes da prática iniciar foi dado uma explanação a respeito dos temas abordados no decorrer das atividades, temas estes pré-estabelecidos, como a reciclagem e a preservação ambiental. A intervenção didática foi desenvolvida na própria sala de aula, para que os alunos não ficassem dispersos. Os resultados apontaram o grau de satisfação, onde, 70% dos alunos classificaram a prática como ótima e 30% classificou como boa. Além do mais, 100% deles acreditam que a prática desenvolvida contribuiu de alguma forma em suas vidas, deixando claro que os mesmos levaram algum ensinamento sobre a atividade.
Palavras-chave: Reciclagem; Meio Ambiente; Práticas.
ABSTRACT: Environmental education in educational practice is often crafted in time to meet the school year, on specific dates such as "Day of the Tree" and "Water Day", however, we should be the same as this discipline across the curriculum school of interdisciplinary way, seeking to solve environmental problems. By making some objects from paper, this study aimed to show the importance of preserving the environment and to take environmental actions in schools seeking giving students the meaning of recycling. A practice with 36 students of the 6th year of the Municipal School Maria Iraci Teófilo de Castro in the municipality of Taquarana / Alagoas was applied. Students crafted some objects like pencils, door coins, gift box and jewelry door, all from the paper. Before practice start was given an explanation about the themes discussed during the activities, issues such as pre-established recycling and environmental preservation. The didactic intervention was developed in their classroom, for students would not get dispersed. The results showed the degree of satisfaction, where 70% of students rated the practice as excellent and 30% rated as good. Moreover, 100% of them believe that the developed practice contributed in some way in their lives, making it clear that they took some teaching about the activity.
Keywords: Recycling; Environment; Practices.
Metrics
References
BARBO, I. P. P. O despertar da consciência ambiental: um diagnóstico das práticas de educação ambiental formal no ensino público de Anápolis, Goiás. Dissertação de Mestrado. Anápolis, p. 161. 2009.
CRISOSTIMO, A. L. Educação ambiental, reciclagem de resíduos sólidos e responsabilidade social: Formação De Educadores Ambientais. 2008. Disponível em:<http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/viewFile/3687/2595>Acesso em: 22 maio 2015.
GRIGOLETTO, I. C. B. Reaproveitar e reciclar o papel: Proposta de Conscientização da Preservação Ambiental. Monografias Ambientais. REMOA/UFSM. V(6), nº 6, p.1414–1422, mar/2012. Disponível em:<http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fcascavel.ufsm.br%2Frevistas%2Fojs-2.2.2%2Findex.php%2Fremoa%2Farticle%2Fdownload%2F4616%2F2989&ei=fAYbVdr0E8XwUpKMgeAF&usg=AFQjCNGdBhT5ZNKxFuxswOT3rtvRAj1NPg&bvm=bv.89381419,d.d24&cad=rja>. Acesso em: 27 mar. 2015.
JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, março/ 2003.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Fernanda Stefanny Lima Sobrinho, Mayara Camila Santos Silva, Aline Bruna da Silva, Bruna Lívia Barbosa dos Santos, Josefa Eleusa da Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”