O desafio no processo de aprendizagem mediante a realidade da escola pública: uma análise da desmotivação dos alunos nas aulas de Geografia
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v4i1.568Abstract
The challenge in the learning process through the reality of the public school: an analysis of the demotivation of the students in the classes of Geography
RESUMO: A educação pública ao longo dos anos passa por diferentes barreiras, cabendo aos decentes se adaptar a diferentes contextos educacionais, somado a diferentes desafios socioeconômicos dos alunos, possibilitando uma desmotivação nas aulas de geografia. Este artigo tem como objetivo principal identificar os problemas de aprendizagem na disciplina de geografia, visando entender as principais barreiras enfrentadas pelos alunos com um enforque na análise da forma como os alunos enxergam a disciplina de geografia, diante dessa perspectiva, como pesquisadores buscamos propor algumas possíveis soluções. A metodologia se dar de forma qualitativa e quantitativa baseado em estudos de obras como Demo (2004), Freire (1996) e Trindade (2007) com aplicações de questionários aos alunos, observação de campo e entrevistas informais. Os resultados revelam que fatores como bulling, racismo, e métodos tradicionais, desmotivam os alunos nas aulas geografia. Consideramos que existe uma necessidade de reformulação nas condições de ensino e a criação de melhores métodos de ensino que envolvam a motivação e proporcionem a possibilidade dos alunos enxergar a geografia como uma disciplina transformadora no que diz respeitos a construção e desconstrução do conhecimento.
PALAVRAS CHAVE: Desafio, aluno, aprendizagem.
ABSTRACT: Public education over the years goes through different barriers, and it is up to the decent to adapt to different educational contexts, added to the different socioeconomic challenges of the students, allowing a disassembly in the geography classes. This article has as main objective identified the problems of learning in the discipline of geography aiming to understand as the main barriers faced by students with a hang on the analysis of the way students emerge a discipline of geography, anticipated perspective, as researchers seek to propose a solution of ideas. A methodology, such as Demo (2004), Freire (1996) and Trindade (2007) with applications of questionnaires to students, field observation and informal interviews. The results reveal that factors such as bulling, racism, and traditional methods, discourage students in geography classes. We consider that there is a need for reformulation in teaching conditions and a creation of better teaching methods that involve a motivation and provide a possibility for students to see a geography as a transforming discipline without regard to the construction and deconstruction of knowledge.
KEYWORDS: Challenge, student, learning.
Metrics
References
TRINDADE, Gilmar Alves; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. (Org.). Discutindo geografia: doze razões para se (re) pensar a formação do professor. Ilhéus: Editus, 2007.
MORALES, Pedro. A relação professor-aluno o que é, como se faz. Edições Loyola. São Paulo, Brasil, 1999. 167 p.
DEMO, Pedro. Desafios modernos da Educação. Petrópolis, 13º ed. Vozes, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e. Terra, 1996. – (Coleção Leitura).
MOREIRA, Ruy. O que é geografia. São Paulo: Brasiliense, reimpr. 14ª Ed. de 1994, 2007. 113 p.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos- ed. 16ª, Campinas, SP: Papirus, 1998. p.183.
SILVA, Reynaldo Daivyd Lopes.; et al. O ensino da geografia e a prática docente. In: 1º Congresso de Inovação Pedagógica em Arapiraca, 1º ed. Arapiraca. Anais... Universidade Federal de Alagoas: UFAL, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cipar/article/view/1993. Acesso em: 10/06/2017.
LIBÂNEO. José Carlos,; OLIVEIRA, João Ferreira. (Org.). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2007.
PERRENOUD, Fhilippe; PAGUAY, Leopold. (Org.). Formando professores profissionais Quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre, Ed. Artmed, 2001.
Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Maria Sonia Moura dos Santos, Reynaldo Daivyd Lopes da Silva, Maria Camila Nunes da Silva, Claudionor de Oliveira Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”