Leitura literária no curso técnico Eletroeletrônica
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i2.625Abstract
RESUMO: Este artigo possui como objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa de campo que promoveu a prática da leitura literária no curso técnico de Eletroeletrônica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará- Campus Caucaia. Participaram da pesquisa 23 estudantes do quarto e quinto semestres, durante os meses de fevereiro e março de 2018. A pesquisa foi realizada em dois momentos. No primeiro, uma entrevista semiestruturada foi aplicada aos estudantes para compreender o olhar deles na direção da leitura literária. Nessa, apenas a metade dos estudantes afirmaram que sentem a necessidade da prática da leitura literária. No segundo momento, foi elaborado um “local de leitura” no laboratório de Eletroeletrônica para observar de perto, as manifestações dos estudantes com relação aos livros de literatura. Assim, os estudantes passaram conviver com os livros de literatura no cotidiano escolar, como forma de motivá-los para a prática da leitura literária. Pode-se afirmar que durante os dois meses, praticamente todos os estudantes manifestaram motivação pela prática da leitura literária, podendo criar, com o tempo, a necessidade da leitura literária. Isso porque durante os intervalos das aulas muitos estudantes realizaram a prática da leitura literária. A metodologia pedagógica foi norteada pelos seguintes autores: Calkins (2001), Smith (1991), Bajard (2007), Miller (2013), Jolibert (1994) e Foucambert (2008).
Palavras-Chave: Ensino Médio, Necessidades de leitura, Formação de leitores.
ABSTRACT: This article aims to present the results of a research that sought to promote the practice of literary reading in the technical course of Eletroelectronics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - Campus Caucaia. Twenty-three students from the fourth and fifth semesters participated in the study during the months of February and March of 2018. The research was carried out in two moments. In the first, a semi-structured interview was applied to the students to understand their gaze in the direction of literary reading. In this study, only half of the students stated that they felt the need to practice literary reading. In the second moment, a "reading site" was elaborated in the Electro-electronics laboratory to closely observe the student's manifestations in relation to the literature books. Thus, the students spent living with the literature books in the daily school, as a way to motivate them to practice literary reading. It is possible to affirm that during the two months, practically all the students expressed motivation by the practice of the literary reading, being able to create, over time, the necessity of the literary reading. This is because during the intervals of the classes many students performed the practice of literary reading. The pedagogical methodology was guided by the following authors: Calkins (2001), Smith (1991), Bajard (2007), Miller (2013), Jolibert (1994) and Foucambert (2008).
Keywords: High school, Reading needs, Teacher training.
Metrics
References
AGUAYO, Alfredo, M. Didática da escola nova. 14 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1970.
ANDRADE, Fabíola, F. Leitura literária no ensino fundamental-Uma proposta didática para crianças de quarto e quinto anos. Tese em Educação. Unesp/Marilia, São Paulo. 2016.
ANDRÉ, Marli, E, D, A. Etnogragia da prática escolar. 18 ed. São Paulo: Papirus, 2014.
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.
ARENA, Dagoberto. B. O ensino da ação de ler e suas contradições, Ensino Em-Revista, Uberlândia, v.17, n.1, p. 237-247, jan. /jun. 2010.
ARENA. Nem hábito, nem gosto, nem prazer. In: MORTATTI, M. R (Org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas - SP: Mercado de letras, 2009.
ARENA. Para ser leitor no século XXI. In: SOUZA, A.C. (Org.). Nas teias do saber: ensaios sobre leitura e letramento. Presidente Prudente- SP: Meioimpresso, 2005.
BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 1999.
BAJARD, Élie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.
BAJARD, Élie. .Da escuta de textos à leitura. São Paulo: Cortez, 2007.
BAJARD, Élie. A descoberta da língua escrita. São Paulo: Cortez, 2012.
BAJARD, Èlie et al. Formação de professores e alunos leitores. Minas Gerais:MEC, 1994.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 16 ed. São Paulo:Hucitec, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6 ed, 2ª tiragem, São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
CALKINS, Lucy. Lessons from a child. Portsmouth: Heinemann Educational Books, 1983.
CALKINS, Lucy. A arte de ensinar a escrever. Porto Alegre:Artes Médicas,1989.
CALKINS, Lucy. The Art of teaching reading. New York: Addison Wesley Longman, 2001.
CHARMEAUX, Eveline. Aprendendo a ler: vencendo o fracasso. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1997.
FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão, Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
FOUCAMBERT, Jean. A criança, o professor e a leitura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
FOUCAMBERT, Jean. Modos de ser leitor, aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Tradução: Lúcia P. Curitiba:UFPR, 2008.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2014.
LURIA, Alexander. R. Curso de Psicologia Geral, Vol I, 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1991.
LURIA, Alexander. R. Desenvolvimento Cognitivo, 7 ed. São Paulo: Ícone, 2013. LURIA, Alexander et al. Psicologia e Pedagogia. São Paulo: Centauro, 2013.
MANZINI. E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v. 26/27, p. 149-158, 1990/1991.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura, 9 ed. São Paulo: Brasiliense, 1982.
MARX, Karl. Miséria da filosofia. São Paulo: Grijalbo, 1976.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura, uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: ArtesMédicas, 1991.
SMITH, Frank. Leitura significativa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 1999.
VYGOTSKY, Lev, S. Mind in society, The Development of Higher Psychological Processes. United States: Harvard, 1978.
VYGOTSKY, Lev, S. Pensamento e Linguagem. 2 ed. São Paulo: Martins fontes, 1999a.
VYGOTSKY, Lev, S. O desenvolvimento Psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Fabíola Fernandes Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”