Development of Blended Learning Model in Subject Fundamental Automation and Control System Technology for Electro Technical Cadets of Surabaya Merchant Marine Polytechnic
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i3-1240Resumen
this study aims to formulate planning, implement, and test the effectiveness of learning with a blended learning model in the basic courses of automation and control system technology. The method used in this study is the ADDIE Research and Development model. The research population is level II electro cadets. While the research sample is a class A and class B electrical cadets selected by cluster sampling technique. Data collection methods include documentation, observation, tests and questionnaires. The results showed that (1) learning planning with a blended learning model is fit to be used as a guideline for implementing learning in the classroom; (2) blended learning, learning model can be implemented according to planning which includes orientation, organization, investigation, presentation, analysis, and evaluation; (3) learning with a blended learning model is proven effective in terms of (a) basic learning outcomes of automation and control system technology that uses a blended learning model> 75 and there are significant differences in learning outcomes between groups that use the blended learning model and groups that do not use blended learning model; (b) the process of increasing activeness and motivation to learn cadets better. From the results of this study it is suggested the need for the development of a blended learning model as a supplement to face-to-face learning in the basic subjects of automation and control system technology and others.
Métricas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Faris Novandi, Upik Widyaningsih, Hariyono
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
O periodico Diversitas Journal expressa que os artigos são de unica responsabilidade dos Autores, conhecedores da legislação Brasileira e internacional. Os artigos são revisados pelos pares e devem ter o cuidado de avisar da possível incidencia de plagiarismo. Contudo o plagio é uma ação incontestavel dos autores. A Diversitas Journal não publicará artigos com indicios de Plagiarismos. Artigos com plagios serão tratados em conformidade com os procedimentos de plagiarismo COPE.
A violação dos direitos autorais constitui crime, previsto no artigo 184, do Código Penal Brasileiro:
“Art. 184 Violar direitos de autor e os que lhe são conexos: Pena – detenção, de 3 (três) meses a 1 (um) ano, ou multa. § 1o Se a violação consistir em reprodução total ou parcial, com intuito de lucro direto ou indireto, por qualquer meio ou processo, de obra intelectual, interpretação, execução ou fonograma, sem autorização expressa do autor, do artista intérprete ou executante, do produtor, conforme o caso, ou de quem os represente: Pena – reclusão, de 2 (dois) a 4 (quatro) anos, e multa.”