Violence, memory, identity and literature by black women
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v10iEspecial_2.3245Abstract
This study analyzes the nature of violence against Black women through the work "Nietsche – a History of Polygamy" (2004) by Mozambican writer Paulina Chiziane, represented here by the characters Rami, Julieta, Luísa, Saly, and Mauá Sualé. For this research, we seek theoretical support from questions about subalternity addressed by Spivak (2010), the coloniality of power by Quijano (2010), identity by Hall (2006), and other theorists who discuss the forms of violence and oppression suffered by the colonized, especially Black women. Based on theoretical and interpretative practice, we perceive through the analysis of this work that female subjugation was maintained for a long period, in which the characters themselves, victims of various forms of violence, both symbolic and physical, seek, through the subjectivation of memory and identity, a response to this situation, leading us to reflect on the role of the culture of gender violence.
Metrics
References
Anderson, B. R. (2008). Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Companhia das Letras.
Bhaba, H. K. (2013). O local da cultura. Editora da UFMG.
Coracini, M. J. (2013). A celebração do outro: Arquivo, memória e identidade: Línguas (materna e estrangeira), plurilinguismo e tradução. Mercado de Letras.
Chiziane, P. (2004). Niketche: Uma história de poligamia. Companhia das Letras.
Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. EDUFBA.
Fanon, F. (1997). Os condenados da Terra. Editora Civilização Brasileira.
Fórum Brasileiro de Segurança Pública. (2023). 17º Anuário Brasileiro de Segurança Pública. Fórum Brasileiro de Segurança Pública. https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/07/anuario-2023.pdf
Foucault, M. (1996). A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970 (15ª ed.). Loyola.
Foucault, M. (2012). A arqueologia do saber (L. F. Baeta, Trad.). Forense.
FRELIMO. (1976). Acervo virtual da Frente de Libertação de Moçambique. http://bit.ly/3h9xCZG
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (7ª ed.). DP&A.
Halbwachs, M. (1990). A memória coletiva (L. Schiffer, Trad.). Vértice.
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA. (2016). Brasil em desenvolvimento: Estado, planejamento e políticas públicas. IPEA.
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: Contribuciones al desarrollo de un concepto. In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Orgs.), El giro de colonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre.
Quijano, A. (2010). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. CLACSO.
Santos, W. A. dos. (2008). A voz feminina na literatura de ascendência africana: Hibridismo de mito e ritos nos romances Niketche de Paulina Chiziane e A Cor Púrpura de Alice Walker (Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo).
Silva, T. T. da. (Org.). (ano). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. [Editora].
Hall, S., & Woodward, K. (2014). A identidade cultural na pós-modernidade (15ª ed., 5ª reimpressão 2019). Vozes.
Silva, A., Martinelli, F., & Cardoso, M. (2021). Entre machismo e racismo, mulheres negras são as maiores vítimas de violência. Instituto AzMina. https://azmina.com.br/reportagens/entre-machismo-e-racismo-mulheres-negras-sao-as-maiores-vitimas-de-violencia/
Spivak, G. C. (2010). Pode o subalterno falar?. Editora UFMG.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Martha Cordeiro Ferreira, Tárcia Lopes, Verônica de Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”