A influência da Educação Ambiental na formação do sujeito ecológico no âmbito escolar
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1137Abstract
ABSTRACT: Environmental education (EE) is a continuous action that aims to educate and trains individuals concerned with environmental problems, leading them to seek conservation, preservation and sustainability of the environment. The school, as a training space and developer of cultural, social and cognitive aspects, plays a fundamental role in the formation of the ecological subject - concept related to the ideal way of life inspired by ecologically oriented attitudes. The present study aims to analyze the influence of environmental education in the formation of the ecological subject in the school environment, based on the assessment of the environmental perception of the teaching staff, technical team and student body of a state public school, located in the city of Arapiraca/AL. For this, questionnaires were applied to the different groups that make up the school staff. After obtaining the data, they were analyzed in a descriptive way, organized in tables and/or graphs to support the discussions. From the data obtained, it was possible to perceive that the members of the school (teachers, technical staff and students) present a limited and superficial view of what EE is and how it can contribute to the conservation of the environment. In addition, although there are projects aimed at EE at school and teachers that address the theme in the classroom, still these actions have been incipient. Therefore, it is necessary that teachers often insert elements of EE in their classes and develop specific projects focused on this theme, with the aim of making students more susceptible to the development of sustainable practices and habits. Like teachers and students, the technical team also needs to be involved in ecological projects so that their environmental sensitivity is awakened.
KEYWORDS: Environmental perception, Students, Public school.
Metrics
References
BERNARDES, Maria; PIETRO, Élisson. Educação Ambiental: disciplina versus tema transversal. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 24, p. 174-185, 2010.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>.Acesso em: 06 nov. 2019.
CARDOSO, Kênia. Educação Ambiental nas escolas. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas a Distância), Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
CARVALHO, Isabel. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2012.
CARVALHO, Isabel. Qual educação ambiental? Elementos para um debate sobre educação ambiental e extensão rural. Revista Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável,v.2, n.2, p.43-51, 2001.
CHAVES, André; FARIAS, Maria. Meio ambiente, escola e a formação dos professores. Ciência & Educação, v.11, n.1, p.63-71, 2005.
COSTA, Vanessa et al. A percepção ambiental dos professores do ensino fundamental e a sua relação com o desenvolvimento sustentável. In: Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação, 7, Palmas. Anais...Instituto Federal do Tocantins: IFTO, 2012.
FRANÇA, Patrícia. GUIMARÃES, Maria. A educação ambiental nas Escolas Municipais de Manaus (AM): um estudo de caso a partir da percepção dos discentes. Monografias ambientais-REMOA/UFSM, v. 14, n. 2, p. 3128-3138, 2014.
GERHARDT, Tatiana; SILVEIRA, Denise. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf> Acesso em: 08 mar. 2020.
GIL, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo; Atlas, 2008. Disponível em: <http://www.urca.br/itec/images/pdfs/modulo%20v%20-%20como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf>. Acesso em: 08nov. 2019.
GOMES, Marcos; SILVA, Rosineide; SILVA, José Cláudio; SILVA, Thiago. Caracterização e análise dos espaços públicos da cidade de Arapiraca-AL-Brasil. Revista Ateliê Geográfico, v. 6, n. 4, p. 137-157, 2012.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades e estados, 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/al/arapiraca.html> Acesso em: 08 nov. 2019.
MACHADO, Ana. A educação dialógica e a virtualização da linguagem: constituindo o sujeito ecológico. Revista Didática Sistêmica, v. 9, p. 12-23,2009.
MARQUES, Keila; MELO, Ana. Abordagens metodológicas no campo da pesquisa científica. Goiás: Blucher Education Proceedings, 2017. Disponível em: <https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/abordagens-metodologicas-no-campo-da-pesquisa-cientifica-25384>. Acesso em: 13 nov. 2019.
MEYER, Mônica. Educação ambiental: uma proposta pedagógica. Em aberto, v.10, n. 49, p. 41-46, 1991.
PEREIRA, Elienae; FONTOURA, Helena. Educação Ambiental na escola: percepções docentes. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11,Florianópolis. Anais...Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências: ABRAPEC, 2017.
PEREIRA, Elienae; FONTOURA, Helena; ROCQUE, Lucia. Educação Ambiental e os documentos oficiais de ensino: Encontros e confrontos. Revista de Educação, Ciências e Matemática,v.3, n.3, p.177-195, 2013.
PIO, Paulo; CARVALHO, Sandra; MENDES, José. Práxis e prática educativa em Paulo Freire: Reflexões para a formação e a docência. Ceará: ENDIPE, 2014. Disponível em: <http://www.uece.br/endipe2014/index.php/2015-02-26-14-09-14?limit=5&start=1550> Acesso em: 13 jan. 2020.
PLICAS, Lidia; FERTONANI, Lêda. Implantação de projetos em educação ambiental nas escolas da rede pública da região de São José do Rio Preto. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas –UNESP, 2004. Disponível em: . Acesso em: 01 mar. 2020.
RIO GRANDE DO SUL. Proposta Pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional integrada ao Ensino Médio. Rio Grande do Sul: Secretaria de Estado da Educação, 2011.Disponível em: <https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/ens_med_proposta.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2020.
SANTOS, Alex; SANTOS, Maria. Uma análise da percepção ambiental dos alunos da Escola Maria Menina de AlagoaGrande –PB. Educação Ambiental em Ação,v. 14, n. 53, p. 2018.
SCHIMITT, Miguel. Ação-reflexão-ação: A prática reflexiva como elemento transformador do cotidiano educativo. Protestantismo em Revista,v. 25, n. 2, p. 59-65, 2011.
SILVA, Adriana et al.PPP –Projeto Político Pedagógico. Arapiraca-AL, 2016.
SILVA, Fabiana; FARIAS, Rejane; TAVARES, Carla. Práticas da educação ambiental em sala de aula: o uso de atividades investigativas como estratégias no processo de ensino e aprendizagem. In: Congresso Nacional de Educação,5, Olinda. Anais...Centro Multidisciplinar de Estudos e Pesquisas: CEMEP, 2018.
SILVA, Ítalo; TAVARES, Otávio. Uma pedagogia multidisciplinar, interdisciplinar ou Transdisciplinar para o ensino/aprendizagem da física. Holos, v. 1,p. 4-12,2005.
SOBRINHO, Fernanda et al. Educação ambiental: uma intervenção pedagógica em uma escola pública localizada na cidade de Taquarana-AL. Diversitas Journal,v.3, n.1, p.128-132, 2018.
VIRGENS, Rute. A Educação Ambiental no ambiente escolar.2011.Trabalho de Conclusão de Curso(Licenciatura em Ciências Biológicas a Distância), Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luana de Oliveira Amorim, Rosineide Nascimento da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”