University extension in environmental and sanitary health: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.1369

Keywords:

Educação em saúde, promoção da saúde, saúde e meio ambiente.

Abstract

It is certain that the environment influences the health status of an individual, the way we deal with the ecosystem is linked to the process that causes diseases and injuries that affect humanity. To meet these demands, public management must boost social participation, considering information as the main instrument, thus promoting an environmental education based on ethics. The objective of this study is to describe the experience lived by nursing students during the development of an extension project aimed at education in environmental and sanitary health. It is an experience report of the realization of an extension project, in which interaction and environmental intervention actions were carried out, aimed at elementary school students 2 at a public school in Maceió - AL, with emphasis on the questions related to health and environment, directed mainly to the reality of the location of the actions. Three meetings were held with the school community, in the first meeting there was a moment of interaction with the school community, aiming to create a bond with them, on the second day, an experience was provided outside the school environment, with the visit to the Park Municipal de Maceió, for the recognition of a preserved environment, and on the third day, we return to the school environment to put into practice the knowledge acquired in previous moments. The development of the extension project made it possible for the school community to learn through insertion in an environment with preserved nature, thus acquiring a new conception in the face of environmental issues, being able to modify its habits, materializing itself primarily in the revitalization of the school space.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Evylee Hadassa Barbosa Silva, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Acadêmica de Enfermagem

Joicielly França Bispo, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Acadêmica de Enfermagem

Joyce Nayara Duarte da Silva, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Acadêmica de Enfermagem

Maria Tereza Nascimento de Lima, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Acadêmica de Enfermagem

Yasmin dos Santos Verçosa, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Acadêmica de Enfermagem

Lays Nogueira Miranda, Centro Universitário Tiradentes (UNIT)

Docente de Enfermagem

References

Ayach, L. R.; Guimarães, S. T. L., Cappi, N., Ayach, C. (2012). Saúde, saneamento e percepção de riscos ambientais urbanos. Caderno de Geografia, 22(37), 47-64. http://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/3021.

Bezerra, A. C. V. (2017). Vigilância em saúde ambiental no Brasil: heranças e desafios. Saude soc., 26(4), 1044-1057. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902017000401044&lng=en.

Boff, L. (2004). Ecologia: grito da terra, grito dos pobres. Sextante.

Brasil. Ministério da Saúde (2017a). Vigilância Ambiental. Ministério da Saúde. https://www.saude.gov.br/vigilancia-em-saude/vigilancia-ambiental.

Brasil. Fundação Nacional de Saúde. Ministério da Saúde (2017b). Educação em Saúde Ambiental. Ministério da Saúde. http://www.funasa.gov.br/educacao-em-saude-ambiental.

Bruzos, G. A. S., Kamimura, H. M., Rocha, S. A., Jorgetto, T. A. C., Patrício, K. P. (2011). Meio ambiente e enfermagem: suas interfaces e inserção no ensino de graduação. Saude soc., 20(2), 462-469. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902011000200017&lng=en.

Dias, D. O., Lemes, G. A., Oliveira, H. A. (2018). A educação ambiental como meio de promoção de saúde. Educação Ambiental em ação, 65. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3408.

Góes, A. B., Góes, F. B. (2020). Práticas para o ensino de ecologia – superando o mundo das sombras e vivenciando o protagonismo do homo zappiens. Educação Ambiental em ação, 71. http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3928.

Gonzalez, C. E. F. (2020). Rádio ambiental: ensino e pesquisa na educação básica. Educação Ambiental em ação, 71. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3929.

Leite, A. C. D. T. (2019). Violência doméstica em Alagoas: rede de apoio e acessibilidade [Trabalho de Conclusão de Curso – Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes, Curso de História, Universidade Federal de Alagoas]. Repositório Institucional da UFAL. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4348.

Maceió. Prefeitura Municipal de Maceió. Secretaria Municipal de Assistência Social (2014). Plano Municipal De Assistência Social De Maceió 2014 - 2017. Prefeitura Municipal de Maceió. http://www.maceio.al.gov.br/wp-content/uploads/admin/documento/2014/08/PMAS_Macei%C3%B3_2014_2017-FINALIZADO-para-upar.pdf.

Nascimento, M. R. B., Sousa, I. C. F. (2020). Percepções de crianças acerca das questões socioambientais a partir de desenhos. Educação Ambiental em ação, 71. http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3939.

Netto, G. F., Freitas, C. M., Andahur, J. P., Pedroso, M. M., Rohlfs, D. B. (2009). Socio-enviromental impacts on the health situation of the brazilian population: study of indicators related to inadequate enviromental sanition. Actas em Saúde Coletiva, 3(4), 53-71. http://www.tempusactas.unb.br/index.php/tempus/article/view/745.

Neves, J. (2019). Educação popular em saúde ambiental. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz. http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/acontece-na-epsjv/educacao-popular-em-saude-ambiental.

Organização Mundial da Saúde. (2018). Projeto da estratégia mundial da OMS sobre a saúde, o meio ambiente e a mudança climática. OMS. https://www.afro.who.int/sites/default/files/2018-08/AFR-RC68-12%20Estrat%c3%a9gia%20Global%20da%20OMS%20sobre%20mudan%c3%a7as%20clim%c3%a1ticas_0.pdf.

Pereira, C. A. R., Melo, J. V., Fernandes, A. L. T. (2012). A educação ambiental como estratégia da Atenção Primária à Saúde. Rev Bras Med Fam Comunidade, 7(23), 108-116. https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/293.

Roesler, M. R. B., Fabris, D. R. (2014). Saúde ambiental e educação ambiental: interlocução rompendo paradigmas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 109-120. https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4434/2787.

Santos, M. M. C., Costa-Hübes, T. C. (2020). Relato de experiências sobre a importância da educação ambiental nas escolas. Educação Ambiental em ação, 71. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3923.

Silva, S. A., Gama, J. A. S., Callado, N. H., Souza, V. C. B. (2017). Saneamento básico e saúde pública na Bacia Hidrográfica do Riacho Reginaldo em Maceió, Alagoas. Revista Engenharia Sanitária e Ambiental, 22(4), 699-709. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-41522017000400699.

Soares, T. F., Castor, K. G. (2020). Educação ambiental e a cultura para a sustentabilidade: um estudo na escola pública de ensino fundamental Magdalena pisa em Itaipava/ Itapemirim-ES. Educação Ambiental em ação, 71. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3930.

Souza, C. L, Andrade, C. S. (2014). Saúde, meio ambiente e território: uma discussão necessária na formação em saúde. Ciênc. saúde coletiva, 19(10), 4113-4122. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014001004113&lng=en.

Taques, R. C. V., Kataoka, A. M., Martins, S. C. S., Strugal, D. (2019). Práticas de educação ambiental em ambientes não formais de educação: um desafio no gerenciamento dos recursos hídricos. Educação Ambiental em ação, 65. http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3858.

Telessaúde SC. (2018). Papo Saúde - Saúde do meio ambiente. https://www.youtube.com/watch?v=rP0Oz_xphx0.

Published

2022-04-02

How to Cite

Oliveira, L. H. S. de, Barbosa Silva, E. H., França Bispo, J., Duarte da Silva, J. N., Nascimento de Lima, M. T., Verçosa, Y. dos S., & Miranda, L. N. (2022). University extension in environmental and sanitary health: experience report. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.1369