Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio

Authors

  • Diego Augusto Oliveira Dourado Doutorando em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Biodiversidade Vegetal pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Especialista em Gestão Ambiental com ênfase em Auditoria pela Universidade Castelo Branco- UCB. Graduado em Licenciatura Plena em Ciências com Habilitação em Biologia - UNEB. Professor do Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco - CESVASF e da Faculdade de Ciências Humanas e Exatas do Sertão do São Francisco – FACESF; e-mail: diego.aod@hotmail.com. https://orcid.org/0000-0002-0472-7421
  • Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS https://orcid.org/0000-0002-9535-5677

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1742

Abstract

ABSTRACT: Botany is one of the major areas of biology; its study allows an understanding of the importance of plants for life on the planet and a greater awareness of environmental issues. Even so, students see it as uninteresting, discouraging, tedious and difficult. Numerous articles seek ways to solve teaching-learning problems and bring science closer to students, providing differentiated subsidies and methodologies to assist them in living in society and citizen participation. Therefore, this research aimed to carry out a bibliographic survey on Literacy and Scientific Initiation and its interrelationships with the teaching of Botany. Scientific Initiation brings students closer to science, to scientific practice, to their methods, questions, formulation of hypotheses, experiments and ideas. A scientifically literate person is better able to use scientific concepts in making responsible decisions that integrate values and to participate, proactively, in the society in which he lives.

KEYWORD: Scientific Literacy, Scientific Initiation, Botany.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Augusto Oliveira Dourado, Doutorando em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Biodiversidade Vegetal pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Especialista em Gestão Ambiental com ênfase em Auditoria pela Universidade Castelo Branco- UCB. Graduado em Licenciatura Plena em Ciências com Habilitação em Biologia - UNEB. Professor do Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco - CESVASF e da Faculdade de Ciências Humanas e Exatas do Sertão do São Francisco – FACESF; e-mail: diego.aod@hotmail.com.

Doutorando em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Biodiversidade Vegetal pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Especialista em Gestão Ambiental com ênfase em Auditoria pela Universidade Castelo Branco- UCB. Graduado em Licenciatura Plena em Ciências com Habilitação em Biologia - UNEB. Professor do Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco - CESVASF e da Faculdade de Ciências Humanas e Exatas do Sertão do São Francisco – FACESF; e-mail: diego.aod@hotmail.com.diego.aod@hotmail.com

Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Professora convidada pelo Programa de Pós-graduação de Educação em Ciências, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Published

2021-01-31

How to Cite

Dourado, D. A. O., & Almeida, C. de F. C. B. R. de. (2021). Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio. Diversitas Journal, 6(1), 1318–1345. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1742