PRELIMINARY STUDY ON REMOTE TEACHING OF CHEMISTRY IN BASIC EDUCATION DURING COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1864

Keywords:

Pandemia, Aulas remotas, Educação

Abstract

The COVID-19 pandemic has brought great reflections and transformations on various themes and in different sectors. In the educational sphere, remote classes were already gaining space in the academic environment, today it becomes the main modality of teaching. This article aims to examine how chemistry classes are taking place at the Costa Rêgo State School of Basic Education, seeking to highlight the difficulties that students and teachers face. In addition, we sought to know how students' teaching-learning is being in chemistry. The methodology used to produce this article was a qualitative research called a case study, since data were collected and analyzed. To obtain the results, a questionnaire was used, both for the teacher and for the students. These results prove what was proposed for analysis. It is clear that the interaction between students and teachers has been compromised. In addition, a very large demotivation was outlined by the students to the chemistry classes. For all these proofs, it is clear that with the arrival of COVID-19, the need for quality education has intensified even more.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8,

n. 3, p. 348-365.

Brasil. (2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Proposta de parecer sobre

reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da COVID-19. 28 de abril de 2020. Brasília, DF.

Chagas, A. T. R. (2000). O questionário na pesquisa científica. Administração on line, v. 1, n. 1, p. 25.

Dessen, M. A., & Polonia, A. C. (2007). A família e a escola como contextos de desenvolvimento

humano. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 17, n. 36, p. 21-32.

BRASIL. (2020). Ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da

Covid-19. Todos pela Educação: Nota Técnica. Acesso em 03 dez. 2020.

Gil, A. C. (2009). Estudo de caso. Atlas.

Oliveira, C. C. B. (2019). A reinvenção das relações de consumo a partir da caracterização do acesso à

internet como direito fundamental. Revista Científica Disruptiva, v. 1, n. 2, p. 39-55, jul.-dez.

Oliveira, V. H. N. (2020). “O ANTES, O AGORA E O DEPOIS”: ALGUNS DESAFIOS PARA A

EDUCAÇÃO BÁSICA FRENTE À PANDEMIA DE COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 19-25.

Sales, M. F., Souza, G. A. P., Silva, A. A., & Silva, K. L. (2018). Um jogo didático para o ensino de

química: uma proposta alternativa para o conteúdo de equilíbrio químico. SOUTH AMERICAN Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 5, n. 2, p. 125-137.

Schimiguel, J., Fernandes, M. E., & Okano, M. T. (2020). Investigando aulas remotas e ao vivo através

de ferramentas colaborativas em período de quarentena e Covid-19: relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n.9, p. 1-22.

Souza, G. H. S., Lima, N. C., Marques, Y. B., Liberato, L. P., Santos, A. P. S., & Júnior, G. P. (2020).

Reações Prospectivas de Estudantes Frente aos Estudos Remotos ou a Distância durante a Pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 19, n. 1, p. 2-28.

Soares, R. J. O. (2021). COVID-19 e Riscos Psicossociais: um alerta sobre o Suicídio. Brazilian Journal

of Health Review,v. 4, n.1, p 1859-1870 jan.-feb., 2021.

Published

2022-07-02

How to Cite

Silva, J. I. da, Santos, L. S. dos ., Oliveira, E. da S., Natividade, J. dos S., Santos, V. da S., Lima, L. J. F. de ., & Silva, J. A. da . (2022). PRELIMINARY STUDY ON REMOTE TEACHING OF CHEMISTRY IN BASIC EDUCATION DURING COVID-19. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1864