O efeito-leitor de Ciência no folder do Museu de Ecologia Fritz Müller - Blumenau/SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1903

Abstract

ABSTRACT: Considering the importance of Fritz Müller for the History of Science and for the dissemination and popularization of scientific knowledge in Brazil, it is also possible to carry out expressive educational works carried out in non-formal educational spaces, as in the case of. museums, in this text we analyze the Science reader-effect folder of a material that is released by the Fritz Müller Ecology Museum, located in the city of Blumenau - Santa Catarina. Our objective is to understand how to circulate and textualize scientific knowledge, materialized without reference to a brochure, we can lead its readers to produce specific meaning effects on Science. For it, we refer to the theoretical-methodological assumptions of Pecheutian Discourse Analysis, mainly in the studies by Eni Orlandi. Thus, starting from notions such as textualization, reader-effect, interdiscourse and production conditions, we try to understand the possible effects of meaning and gestures of interpretation from discourses and ways in which you are described in this scientific popularization material. Our results are suitable for discursive regularities, such as shifts in meanings and silences about Science and a scientific position, or that it raises or directs certain reading gestures and implies a certain way of reading, determined by power relations.

KEYWORDS: Scientific dissemination, Non-formal education, Discourse Analysis.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Pedro Simas Filho, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/(UFSC). Também tem especialização em Hidroecologia pela mesma universidade. É membro dos grupos CASULO e NUEG (Núcleo de Estudos em Genética), vinculados ao PPGECT/UFSC.

Alberto Lopo Montalvão Neto, Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - Campus Sorocaba e Universidade de Coimbra (Portugal). Licenciado em Pedagogia pela Faculdade IBRA. Mestre em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), sendo bolsista CNPq. É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ciência e Ensino (gepCE) e Grupo de Educação em Ciências e Biologia (GECIBIO).

Published

2021-08-09

How to Cite

Simas Filho, J. P., & Montalvão Neto, A. L. (2021). O efeito-leitor de Ciência no folder do Museu de Ecologia Fritz Müller - Blumenau/SC. Diversitas Journal, 6(3), 3569–3591. https://doi.org/10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1903