Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa

Authors

  • Rafael Matias Moura Universidade Estadual de Alagoas http://orcid.org/0000-0002-2455-9883
  • Marcelo Tadeu Motokane Livre-Docente da Universidade de São Paulo - USP
  • Maria Marly de Oliveira Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.2018

Keywords:

Interatcive Methodologic, IRAMUTEQ, syntesis, CHD

Abstract

This article approach some aspects related to the contribuition of the IRAMUTEQ software subsidizing the researcher in the construction of a colaborative text for the final syntesis of interviews carried out through the Hermeneutic-Dialectical Circle (CHD), element of the Interactive Methodology (MI). This methodology proposes the elaboration of an interactive syntesis (SI) built fro the sucessive review of the partial syntesis evaluated by researcher through contribuitions from the interviewed subjects, characterizing the CHD. The research subjects, graduates of a teacher’s formation in Biology, got together and built the syntesis, in the forma of a set of metatexts with themes and topics obtained in the analysis cycle. The presentation of the themes and words most evoked by a categorization illstrated by the textual analysis which the software together with the researcher’s pre-analysis understood us to the consolidation of a network of casual nexus between the subjects and the meanings of their perceptions in the elaboration of the interactive syntesis.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelo Tadeu Motokane, Livre-Docente da Universidade de São Paulo - USP

Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, BRAZIL.

Maria Marly de Oliveira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora Sênior da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, BRAZIL.

References

ALVES; M. C. M.; AQUINO, R. S.; CARNEIRO-LEÃO, A. M. A. Dezoito Anos da Sequência Didática Interativa: Uma Análise Sistemática. In: OLIVEIRA, M. M. Dialogicidade e Complexidade no Processo de Análise Hermenêutica Dialética-Interativa. Recife: EDUPE, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEZERRA, C. Estudo e Virtude: formação de si com os outros no mundo e as contradições da educação brasileira. Maceió: Grafmarques, 2019a.

____________. Professores desacorrentados na cé(lu)la de aula – leitura imanente: um método para resistir e emancipar. Maceió: EDUFAL, 2019.

CAMARGO, B. V. ALCESTE: Um programa informático de análise quantitativa de dados textuais. In: MOREIRA, A. S. P.; CAMARGO, B. V.; JESUÍNO, J. C.; NÓBREGA, S. M. (Eds.) Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais, João Pessoa: Editora da UFPB, 2005.

____________; JUSTO, A.M. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição, Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.

CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix, 2006.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moralles, 1979.

__________. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADAMER, H. G. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 8 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora da UNICAMP, 2011.

KLAMT, L. M.; SANTOS, V. S. O uso do software IRAMUTEQ na análise de conteúdo - estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT

e os referenciais do programa. Reasearch, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3ª ed. Ijuí: Unijuí, 2016.

__________. Uma tempestade de luz: A compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

__________. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MORIN, E. Os Sete Saberes Necessários à Educação no Futuro. São Paulo: Cortez/ UNESCO, 2011.

_________. A Via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

__________. Ensinar a Viver: Manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MOURA, R. M. Letramento científico e ensino de Biologia: percepções de professores em formação. 144p. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, Sergipe, 2011.

_____________. O professor reflexivo no ensino de Ciências. In: OLIVEIRA, M. M. Sequência Didática Interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2013.

_________. Entre a Formatação Docente e a Formação de Si – percepções de egressos sobre a licenciatura em Ciências Biológicas em uma universidade do nordeste brasileiro. 210p. Relatório de Qualificação (Doutorado) – Universidade de São Paulo, Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Instituto de Física, São Paulo, 2020.

OLIVEIRA, M. M. Metodologia Interativa: um processo hermenêutico-dialético. Revista Interfaces Brasil/Canadá. Porto Alegre, v.1, n. 1, p. 67-78, 2001.

______________. Como fazer pesquisa qualitativa. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

______________. Sequência Didática Interativa na Formação de Professores. Petrópolis: Vozes, 2013.

______________. Círculo hermenêutico-dialético como carro chefe da metodologia

interativa e ferramenta para a sequência didática interativa. In: COSTA, A. P; SOUZA, F. N.; SOUZA, Dayse Neri de. (Org.). Investigação Qualitativa: Inovação, dilemas

e desafios. Aveiro: Ludomedia, 2014.

______________. Vivências e Ensinamentos: o que aprendi com Paulo Freire. In: OLIVEIRA, M. M. (org.). Formação continuada de professores: Dialogando com Paulo Freire. Recife: EDUPE, 2021.

SALVIATI, M. E. Manual do Aplicativo Iramuteq (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão

2.3). Planaltina, DF: [S.n.], 2017. Disponível em: http://www.iramuteq.org/

documentation/fichiers/anexo-manual-do-aplicativoiramuteq-par-maria-elisabeth-salviati. Acesso: 4 set 2020.

Published

2022-01-01

How to Cite

Moura, R. M., Motokane, M. T., & Oliveira, M. M. de. (2022). Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa. Diversitas Journal, 7(1), 0476–0494. https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.2018