Institutional relations and Multidimensionality in the semiarid region of Alagoas:

a coexistence between teaching, research and extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.2028

Keywords:

Multidimensionality, Institutional Relations, Action Research

Abstract

The objective of the qualitative study is to describe the institutional relationship and the
multidimensionality between State and Community in the semiarid region of Alagoas, based on teaching,
research and extension. The sensitizing theoretical approach dealt with the themes: institutional
relationship, to bring - horizontally - the State (three public education organizations) and the Community
(family farmers); multidimensionality, by the composition of more than one area of knowledge -
Administration, Accounting, Meteorology and Geography; and the teaching, research and extension
tripod, because it involves teachers and students in the action, based on a scientific method, which for the study was the participatory Action-Research (PA). This method assumes that there must be a real social demand - that of family farmers - and that, based on this, scientific knowledge - based on merit - helps to carry out the action, that is, to solve local problems. Data collection, primarily primary, took place
through informal conversations, intensive interviews and a questionnaire. As considerations, from the PA
phases, it was possible to develop actions - built in consensus between teachers, students and farmers -
considering the demand of farmers, guided by the notion of coexistence with the semiarid and the
exchange of knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Júnior, Universidade Federal de Alagoas/ Docente do curso de Meteorologia - Instituto de Ciências Atmosféricas e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2

Universidade Federal de Alagoas/ Docente do curso de Meteorologia - Instituto de Ciências Atmosféricas e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2

André Rocha, Instituto Federal de Alagoas, Curso de logística

Instituto Federal de Alagoas, Curso de logística

Valdemir Silva, Docente e pesquisador da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FEAC)/Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Docente e pesquisador da Faculdade de Economia, Administração e
Contabilidade (FEAC)/Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Denize Santos, Docente e pesquisadora do curso de Geografia/ UNEAL/ Palmeira dos Índios

Docente e pesquisadora do curso de Geografia/ UNEAL/ Palmeira dos Índios

References

ALPERSTEDT, G. D.; ANDION, C. Por uma pesquisa que faça sentido. Revista de Administração de Empresas, v. 57, p. 626-631, 2017.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 29-68.

BÁTORA, J. European defence agency: a flashpoint of institutional logics. West European Politics, v. 32, n. 6, p. 1075-1098, 2009.

BURRELL, G.; MORGAN, G. Sociological paradigms and organisational analysis. Pags 1 a 40. London Heinemann, 1979.

CAMPOS, E. F. Ensino, pesquisa, extensão: Contribuições da pesquisa-ação. Actualidades Investigativas en Educación, v. 20, n. 1, p. 533-551, 2020.

CHALUB, L.; FRATE, C.; VICENTIM, F. M. Inserção social e universidades brasileiras: as melhores práticas. In: As novas dimensões da universidade: interdisciplinaridade, sustentabilidade e inserção social. Eli-mar Pinheiro do Nascimento e Alfredo Pena-Veja (orgs.). Rio de Janeiro: Garamond, 2012

CHESANI, F. H. et al. A indissociabilidade entre a extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé da universidade. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 3, p. 452-461, 2017.

CORRÊA, T. H. Diálogo e alteridade: a extensão na transversalidade do ensino superior. Revista Triângulo, v. 12, n. 1, p. 119-126, 2019.

CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Artmed: Porto Alegre, 2010.

DEL-MASSO, M. C. et al. Interdisciplinaridade em extensão universitária. Revista Ciência em Extensão, v. 13, n. 3, p. 2-12, 2017.

DOURADO, G. F. Aprendizados a partir de Sistematizações de experiências da Troca de Saberes: relato de uma prática pedagógica com a Licenciatura em Educação do Campo da UFV. Cadernos de Agroecologia, v. 15, n. 2, 2020.

DURAND, R.; THORNTON, P. H. Categorizing institutional logics, institutionalizing categories: A review of two literatures. Academy of Management Annals, v. 12, n. 2, p. 631-658, 2018.

DUTRA, L. Introdução à Teoria da Ciência. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2003.

FERNANDES, M. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, v.28, p.169-194, 2012.

FREITAS, M. F.; SOUZA, J. Pensar a formação e a pesquisa na pós-graduação stricto sensu. Educar em Revista, n. 71, p. 09-18, 2018.

FRIEDLAND, R.; ALFORD, R. Bringing Society Back in: Symbols, practices, and institutional contradictions. In: POWELL W. and DIMAGGIO, P. Institutionalism in Organizational Analysis. University of Chicago: Chicago, 1991.

GIULIETTI et al. Diagnóstico da vegetação nativa do bioma Caatinga. In: SILVA, J. M. C.; TABARELLI, M.; FONSECA, M. T.; LINS, L. V. (Org.). Biodiversidade da Caatinga: áreas e ações prioritárias para a conservação. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 48-90.

HUNGER, D. et al. O dilema extensão universitária. Educação em Revista, v.30, p. 335-54, 2014.

JUPIASSU, H. O espírito interdisciplinar. Cadernos Ebape. BR, v.4, n.3, p.01-09, 2006.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru, SP: EDUSC, 2001. p. 133-154.

LEAL, I. R.; SILVA, J. M. C.; TABARELLI, M.; LACHER-JUNIOR, T. Mudando o curso da conservação da biodiversidade na Caatinga do nordeste do Brasil. Megadiversidade, v. 1, p. 139-146, 2005.

LEE, M.; LOUNSBURY, M. Filtering institutional logics: Community logic variation and differential responses to the institutional complexity of toxic waste. Organization Science, v. 26, n. 3, p. 847-866, 2015.

LIMA, M. Convivência com o Semiárido: Mobilizações Sociais, Políticas Públicas e Agricultura Familiar. Editora Appris, 2021.

LODI, M.; THIOLLENT, M.; SAUERBRONN, J. Uma Discussão Acerca do Uso da Pesquisa-ação em Administração e Ciências Contábeis. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 13, n. 1, 2018.

MARCUSE, H. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zhar, 1973.

MOORE, K. et al. Building new partnerships changing institutional relations. In: Centred on Learning. Routledge, 2018. p. 127-152.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.

_________. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4ªed. São Paulo (SP): Cortez. Brasília, DF: UNESCO; 2001a.

_________. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Dulce Matos. 3a ed. Lisboa (PT): Instituto Piaget; 2001b

ORLIKOWSKI, W. “The sociomateriality of organisational life: considering technology in management research.” Cambridge Journal of Economics. 125-141. 34, 2009.

PEREZ, O. O Que é Interdisciplinaridade? Definições mais comuns em Artigos Científicos Brasileiros. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, v.20, n.2, 2018.

REAY, T.; HININGS, C. Managing the rivalry of competing institutional logics. Organization Studies, v. 30, n. 6, p. 629-652, 2009.

RIBEIRO, K. S. A contribuição da extensão comunitária para a formação acadêmica em fisioterapia. Fisioterapia e pesquisa, v. 12, n. 3, p. 22-29, 2005.

RIBEIRO, M. R.; PONTES, V. M.; SILVA, E. A. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 1, p. 52-65, 2017.

ROSSATO, M.; MARTÍNEZ, A. M. A metodologia construtiva-interpretativa como expressão da Epistemologia Qualitativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. CIAIQ 2017, v. 1, 2017.

SÁ, M. G. Em busca do impacto perdido? Experiências significativas com sentido local em pesquisa, ensino e extensão. Farol-Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade, v. 6, n. 15, p. 364-398, 2019.

SAMPAIO, E. V. Caracterização da caatinga e fatores ambientais que afetam a ecologia das plantas lenhosas. In: SALES, V. C. (Org.). In: Ecossistemas brasileiros: manejo e conservação. Fortaleza: Expressão, 2003. p. 129-142. v. 1.

SANTOS, M. C.; SANTOS, P. C. Pesquisa e extensão universitária como sustentação do ensino. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 9, p. 14345-14360, 2019.

SCHATZKI, T. Larger Scales. In: Demanding Ideas: Where theories of practice might go next. England. Working paper. 2014

SILVA, C. O problema do conhecimento e a dissolução do conceito de maldade em Heinrich von Kleist. Tese de doutorado: Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras, Campus Araraquara. 2019. 252 f.

SILVA, R. M. et al. Características produtivas e socioambientais da agricultura familiar no Semiárido brasileiro: evidências a partir do Censo Agropecuário de 2017. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 55, 2020.

STAKE, R. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

SUDENE. Delimitação do semiárido de Alagoas. Disponível em: <http://antigo.sudene.gov.br/images/arquivos/semiarido/arquivos/alagoas-delimitacaosemiarido-dezembro2017.jpeg>. Acesso em: 16.08.2021

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo, Cortez, 2009.

THIOLLENT, M.; OLIVEIRA, L. Participação, cooperação, colaboração na relação dos dispositivos de investigação com a esfera da ação sob a perspectiva da pesquisa-ação. CIAIQ 2016, v. 3, 2016.

THORNTON, P.; JONES, C.; KURY, K. Institutional logics and institutional change in organizations: Transformation in accounting, architecture, and publishing. Research in the Sociology of Organizations, v. 23, p. 125-170, 2005.

THORTON, P.; OCASIO, W. Institutional Logics and the Historical Contingency of Power in Organizations: Executive Succession in the Higher Education Publishing Industry, 1958-1990. American Journal of Sociology, v.105, N.3, Nov, pp.801-43, 1999.

THORNTON, P.; OCASIO, W.; LOUNSBURY, M. The institutional logics perspective: A new approach to culture, structure, and process. Oxford University Press, 2012.

VELANES, D. A Crítica de Gaston Bachelard ao método cartesiano: o cartesianismo como um obstáculo epistemológico? Revista Seara Filosófica, n.14, p.1-19, 2017.

ZILBER, T. Institutional logics and institutional work: Should they be agreed?. Research in the Sociology of Organizations, v. 39, p. 77-96, 2013.

Published

2022-01-01

How to Cite

Júnior, J., Rocha, A., Silva, V., Santos, D., & Costa, C. (2022). Institutional relations and Multidimensionality in the semiarid region of Alagoas: : a coexistence between teaching, research and extension. Diversitas Journal, 7(1), 0407–0423. https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.2028

Issue

Section

Economia, Administração e Desenvolvimento Rural