Ser mulher em exatas

representações desenvolvidas no ambiente escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2046

Keywords:

Mulheres, Igualdade de Gênero, Ciências Exatas, Escolas

Abstract

The insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities.

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Author Biographies

Cristiane Cabral Teixeira da Silva, UNEAL

Graduanda em licenciatura em matemática

Andrea Pereira da Silva , UNEAL

Graduanda em licenciatura em matemática

Natercia de Andrade Lopes Neta, UNEAL/SEMED

Professora Adjunta do Curso de Matemática da Universidade Estadual de Alagoas e do Ensino Fundamental Na Prefeitura de Maceió. Titulações: Licenciada em Matemática (2004) e Especialista em Gestão Escolar pela UFAL (2007), Mestra em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE (2013) e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra - UFPE (2017). Tema da dissertação: Infratores, Apenados e Matemática: as Representações Sociais de Escola por Professores Tema da tese: Representações sociais da escola por pais e desempenho escolar dos alunos em contextos de diferentes níveis de violência Áreas de interesse: Ciências Exatas e da Terra: Matemática; Estatística. Ciências Humanas: Educação Matemática; Representações Sociais; Violência Escolar; Escola Pública.

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Published

2022-07-02

How to Cite

Cabral Teixeira da Silva, C. ., Pereira da Silva , A. ., & de Andrade Lopes Neta, N. (2022). Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2046